جام جم گزارش می دهد

راهزنی دریایی رژیم صهیونیستی در آب‌های بین‌المللی

ناوگان «آزادی 3» که برای شکستن محاصره غیرقانونی هشت ساله غزه از چند روز پیش حرکت خود به سمت سواحل این منطقه را آغاز کرده بود، همان‌طور که انتظار می‌رفت با راهزنی و ممانعت نیروی دریایی رژیم صهیونیستی روبه‌رو شد و نتوانست همچون دو ناوگان قبلی در سال‌های 2010 و 2011، این ماموریت صلح‌آمیز و بشردوستانه را انجام دهد. این راهزنی دریایی که در میان سکوت مجامع بین‌المللی و حقوق بشری صورت می‌گیرد، یک بار دیگر اثبات کرد که رژیم صهیونیستی به هیچ‌کدام از قوانین بین‌المللی پایبند نیست.
کد خبر: ۸۱۲۸۸۰
راهزنی دریایی رژیم صهیونیستی در آب‌های بین‌المللی

کاروان آزادی 3، متشکل از چهار قایق بود و قایق ماریانا پیشاپیش حرکت می‌کرد. از میان حدود 70 فعال سیاسی و حقوق بشر، 18 نفر در قایق ماریانا بودند که از جمله آنها می‌توان به منصف المرزوقی رئیس‌جمهور سابق تونس، رابرت مارتین فعال استرالیایی، تیریزا فورکادس راهبه اسپانیایی، رابرت لاف لایس فعال کانادایی و باسل غطاس عضو عرب پارلمان رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

بنا به اعلام سایت اینترنتی «ائتلاف ناوگان آزادی» که سازمان‌دهنده این کاروان است روز گذشته ساعت دو صبح به وقت محلی ارتباط رادیویی با قایق ماریانا قطع شد. پس از گذشت سه ساعت و در میان بی‌خبری کامل از سرنوشت این قایق و سرنشینانش، وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد نیروهای دریایی این رژیم مانع از ورود قایق ماریانا به سمت ساحل غزه شده و آن را به سمت بندر اشدود روانه کرده‌اند. صهیونیست‌ها گفتند پس از بازجویی، این افراد به فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو منتقل شدند تا به کشورهایشان بازگردانده شوند.

در همین حال، رامی عبدو، سخنگوی کمپین اروپایی شکستن نوار غزه در مصاحبه با الجزیره گفت: در فاصله 120 کیلومتری به ساحل غزه، سه قایق نظامی اسرائیل به سمت آنها آمده و پس از چند دقیقه کنترل قایق ماریانا را به دست گرفتند.

وی با بیان این‌که انتظار چنین رفتاری از سوی مقامات اسرائیلی می‌رفت، افزود: اسرائیل به گونه‌ای برخورد می‌کند که انگار فراقانون است. منابعی نیز گفتند همزمان با نزدیک شدن کشتی سوئدی به سواحل غزه، پهپادهای رژیم صهیونیستی بر فراز این سواحل به پرواز درآمدند. گزارش شده سه قایق دیگر ناوگان آزادی3 به اروپا بازگشتند.

محکومیت‌ها

در واکنش به این خبر، سامی ابوزهری، سخنگوی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: یورش نیروی دریایی اسرائیل به یکی از کشتی‌های سومین ناوگان آزادی غزه و توقیف آن، نقض قوانین بین‌المللی است.

وی تاکید کرد: ربودن فعالان و حامیان ملت فلسطین و جلوگیری از ورود کشتی به نوار غزه به منزله اصرار اسرائیل بر محاصره غزه است که این وضع، تصویری از وحشیگری اسرائیل را به نمایش می‌گذارد.

ابوزهری از بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی خواست به سکوت خود پایان داده و مسئولیت خود در قبال این جنایت صهیونیستی را ایفا کنند.

وی تصریح کرد: پیام ناوگان آزادی غزه رسید. این کشتی موفق شد جنایت محاصره علیه غزه را برملا و اشغالگران اسرائیلی را رسوا کند.

در همین حال، جمال الخضری، رئیس کمیته مردمی مبارزه با محاصره غزه نیز روز گذشته طی سخنانی، یورش نیروی دریایی رژیم صهیونیستی در آب‌های بین‌المللی را «دزدی دریایی و تجاوز خطرناک» خواند.

وی تاکید کرد: با وجود بازداشت فعالان حامی فلسطین و ممانعت از رسیدن این قایق به سواحل غزه، اما پیام‌های آنها رسید؛ اولین پیام به به ملت محاصره شده غزه بود که ما و همه آزادگان جهان در کنار شما هستیم و به خاطر شما جانفشانی می‌کنیم.

وی افزود: دومین پیام این ناوگان نیز خطاب به اسرائیل بود مبنی بر این‌که مادامی که محاصره غزه باقی است، این تحرکات نیز ادامه خواهد داشت بنابراین بهتر است محاصره شکسته شده و بندر دریایی، فرودگاه و گذرگاه‌ها بازگشایی شود. سومین پیام نیز خطاب به جامعه جهانی بود که بر ضرورت اعمال فشار واقعی بر اسرائیل برای پایان دادن به محاصره و اشغالگری تاکید کند.

الخضری در ادامه اظهار کرد: چه کسی به اسرائیل این حق را داده که مرتکب چنین جنایی شود و از ورود قانونی و مشروع فعالان و حامیان فلسطین به غزه ممانعت کند. جهانیان کجایند و چرا در برابر این جنایت سکوت کرده‌اند؟

این در حالی است که این اقدام غیرقانونی نظامیان صهیونیست باعث خشنودی مقامات این رژیم شده است. در همین راستا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در بیانیه‌ای گفت: جا دارد از سربازان و افسران نیروی دریایی به‌خاطر اجرای این ماموریت موفقیت‌آمیز و بازداشت مسافران کشتی که سعی در ورود غیرقانونی به سواحل غزه را داشتند، قدردانی کنم.

نخست‌وزیر اسرائیل با تکرار ادعاهای گذشته خود گفت: ما حاضر نیستیم به انتقال سلاح به گروه‌های تروریستی در غزه اجازه دهیم، همان‌گونه که در گذشته نیز این اتفاق افتاد.

نتانیاهو در ادامه ادعاهای مضحک خود تصریح کرد: صدها تلاش قاچاق سلاح به غزه خنثی شده و هیچ محاصره‌ای علیه غزه وجود ندارد و اسرائیل به انتقال کالا به غزه کمک می‌کند. این درحالی است که از هشت سال پیش غزه تحت محاصره شدید اقتصادی قرار دارد و حتی دولت مصر نیز در همکاری با اسرائیل از بازکردن گذرگاه رفح خودداری می‌کند.

از سوی دیگر موشیه یعلون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز ادعا کرد این ناوگان برای مقاصد انساندوستانه و در اندیشه آسایش هیچ کس نبوده است بلکه شرکت‌کنندگان در این ناوگان قصد داشتند مشروعیت اسرائیل را سلب کنند.

یعلون افزود: این اقدام ظاهری در واقع از سوی نهادهایی است که تقویت و حمایت از سازمان تروریستی همچون حماس را ترجیح می‌دهند.

گروه بین‌الملل - حسین خلیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها