درخت ارس، محافظی برای آب و خاک کشور

کمبود منابع آب و فرسایش خاک از مشکلاتی است که محیط زیست کشور را تهدید می‌کند، به همین دلیل برای مقابله با این مشکلات باید نهایت استفاده را از گونه‌هایی کرد که می‌توانند تاثیر زیادی در رفع این مسائل داشته باشند؛ درخت ارس یکی از این گونه‌هاست که با توجه به ویژگی‌های منحصر‌به‌فردش می‌تواند نقش بسزایی در بهبود وضع محیط زیست کشور ایفا کند، با این شرط که زمینه برای رشد و گسترش آن فراهم شود.
کد خبر: ۸۱۰۵۹۵
درخت ارس، محافظی برای آب و خاک کشور

درخت ارس بیشتر در شیب‌های جنوبی و رو به آفتاب می‌روید و نسبت به کم‌آبی بسیار مقاوم است، علاوه بر این ارس در آب و هوای سرد و اراضی‌ای که خاک نامناسب دارد نیز می‌تواند به حیات خود ادامه دهد. یادآوری می‌شود درخت ارس علاوه بر این که زیبا و همیشه سبز است، چوب بسیار مقاومی نیز دارد و در بیشتر آثار باستانی می‌توان ردی از آن پیدا کرد؛ برای نمونه در ساخت گنبد سلطانیه از چوب درخت ارس استفاده کرده‌اند. بنابراین بهتر است با سرمایه‌گذاری روی پرورش ارس، از آن به‌عنوان عاملی برای حفظ آب و خاک کشور، بهره بیشتری برد.

مشکلی که در این بین وجود دارد این است که ارس در بسیاری از رویشگاه‌های طبیعی خود دیگر زادآوری نمی‌کند؛ به همین دلیل باید بذرهای سالم این گونه را شناسایی و با انتقال آنها به نهالستان‌ها، این گونه را تکثیر کرد. مساله دیگر دیرزی بودن این گونه است، یعنی حدود پنج سال زمان می‌برد تا نهال ارس آماده انتقال به طبیعت شود. با این حال باید تاکید کرد این نکات نباید سبب در حاشیه قرار گرفتن گونه ارس شود؛ زیرا با توجه به شرایط اقلیمی کشور و ویژگی‌های منحصر به‌فرد درخت ارس، می‌توان از این گونه برای حفظ محیط زیست کشور بیشترین استفاده را کرد؛ چون با توجه به مقاومت و عمر زیاد آن (بیش از هزار سال) می‌توان اطمینان پیدا کرد این درخت برای سالیان سال از خاک و آب کشور محافظت کند.

محمدرضا گل‌محمدی - رئیس آموزش و ترویج منابع طبیعی زنجان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها