اگر قرار باشد‌ از میان تمام سناریوهایی که مربوط به تجربه گرمای شدید است‌ یکی را انتخاب کنید، بی‌شک راه رفتن با پای برهنه روی پشت‌ بام شیروانی از جنس حلبی زیر آفتاب داغ تابستان در انتهای فهرست خواهد بود. هر چند این سطوح در معرض نور خورشید به آرامی گرما را جذب می‌کند، با این حال زیر آفتاب داغ تابستان تبدیل به ورقه‌های گرمی می‌شود که گرمای محیط زیرین خود را با دمای فضای بسیار گرم اطراف ترکیب می‌کند.
کد خبر: ۸۰۸۸۱۰
راهکاری برای خنک‌تر شدن سطح داغ پشت‌ بام‌ها در تابستان

بتازگی تیمی از محققان دانشگاه سیدنی ، ماده جدیدی تولید کردهاند که میتواند پشت بام را خنکتر از دمای پیرامونی آن نگه دارد. با این کار علاوه بر برداشتن گامی در جهت محدود کردن روند فزاینده گرمایش جهانی، از عرق ریختن افرادی که روی پشت بام مشغول کار هستند جلوگیری خواهد شد.

محققان به سرپرستی دکتر آنگوس جنتل و پروفسور جف اسمیت در دانشگاه فناوری سیدنی، از مخلوط پلیاسترهای تجاری موجود و ورقه نقره برای ساختن پوششهای پلیمری مخصوص استفاده کردهاند. محققان میگویند، این مواد میتواند برای استفاده در سقف و بام خانهها مناسب باشد و دمای پشت بامها را در تابستان بین 9 تا 12 درجه سانتیگراد کاهش دهد. نتایج آزمایشها نشان میدهد، مواد جدید فقط 3 درصد از نور خورشید را جذب و گرما را در طول موج فروسرخ بازتاب می دهد. محققان برای آزمایش، مواد جدید را روی پشت‌‌بام ساختمان دانشکده نصب کردند، به گونهای که هیچ مانع یا حایلی میان سقف و خورشید در آسمان وجود نداشت. زمانی که این سقف را با سقف سفید رنگ مدرن و پیشرفته ساختمان کناری مقایسه کردند، مشخص شد دمای این سقف 11 درجه سانتیگراد پایینتر از سقف ساختمان کناری است.

پروفسور اسمیت میگوید: برای اولین بار نشان دادیم حتی اگر در گرمترین روزهای تابستان باشیم، چگونه میتوان دمای یک سقف را خنکتر از دمای محیط اطرافش کرد. در بخش بعدی تحقیق، پژوهشگران میخواستند بدانند درصورتنشستن خاک یا دوده روی این سطح پلیمری، عملکرد آن چگونه خواهد بود. آنها دادههای مربوط به دو سطح را ـ که یکی در مکانی تمیز و دیگری به مدت یک هفته در مکانی پر از خاک و دوده بود ـ بررسی و متوجه شدند این سطوح بدون در نظر گرفتن پوشش روی آن از همان کارایی در سطح بالا برخوردار است.ترکیبی از درجه حرارت زیاد، سازههای بتونی و قیر در مراکز شهری باعث ایجاد اثری موسوم به جزیره گرمایی شهری شده که همین موضوع تحقیقات زیادی در سراسر جهان بوده است. سال 2012 محققان موسسه ایتیاچ (ETH) زوریخ، رولهای مخصوصی برای پشت بام ساختند که هنگام بارندگی، باران را در خود جمع و هنگام پدیدار شدن خورشید به منظور خنک کردن سقف، آب جمع شده را تبخیر میکرد. همچنین شرکتبیواسکین(BioSkin) تولیدکننده نمای خارجی ساختمانها که نمای بسیاری از ساختمانها در ژاپن را کار کرده، از پوششهای سنتی خنککننده ژاپنی مانند سیستم آب پاش یا پرده بامبو برای پایین نگهداشتن دما استفاده کرده است. محققان دانشگاه سیدنی میگویند، راهحل آنها میتواند علاوه بر کاهش اثر جزیره گرمایی شهری، اتکا به سامانه تهویه هوا در ماههای گرم تابستان را کاهش دهد.

gizmag/مترجم : آتنا حسن آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها