به گزارش جام جم آنلاین به نقل از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست پایانی همایش دو روزه معاونان فرهنگی و کارشناسان تبلیغات و مطبوعات ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانهای کشور، با انجام پرسش و پاسخ برگزار شد و در آن کارشناسان تبلیغات و مطبوعات به طرح مشکلات، مسائل و شبهات خود در حوزه مطبوعات و تبلیغات پرداختند و معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد هم به این مسائل پاسخ داد.
تشریح روشهای موجود برای تسریع بیمه خبرنگاران، ایجاد استقلال و تثبیت حرفهای خبرنگاران، شرایط پرداخت یارانه مطبوعات بر اساس اعلام وصول الکترونیکی آنها، نظارت و رسیدگی بیشتر بر تخلفات نشریات در خصوص درج آگهیها به ویژه در استانها، پیگیری فعالیت سایتهای فاقد مجوز، رسیدگی و پیگیری تشکیل خانههای مطبوعات در استانهای سراسر کشور بر اساس تغییرات جدید در اساس نامه آنها از مهم ترین موضوعات طرح شده در این نشست بود.
ابلاغ طرحها و برنامههای جدید معاونت مطبوعاتی پیش از ماه رمضان
حسین انتظامی در ابتدای این نشست گفت: برنامههای اجرایی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها، بر اساس برنامهها و طرحهای اعلام شده استانها در سال ۱۳۹۴ و نیز در نظر گرفتن بودجه و اعتبارات مصوب و در اختیار، حداکثر تا پیش از آغاز ماه مبارک رمضان به ادارات کل استانی ابلاغ میشود.
وی افزود: این تفاهمنامه شامل برنامههای مشترکی است که در همه استانها قابلیت اجرا دارد، از جمله کمک به خانههای مطبوعات، اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری عناوین و اصطلاحات بیگانه، برگزاری جشنواره و نمایشگاههای مطبوعات و آموزش نیروی انسانی در استانها.
معاون وزیر ارشاد همچنین با اشاره به برنامههای اخیر معاونت مطبوعاتی در به کارگیری از فناوریهای نوین و ابزارهای الکترونیک، اظهار کرد: به کارگیری سامانههای معرفی شده در این همایش، ابزارهایی برای اجرای کامل و دقیق قانون، تفویض اختیار به ادارات کل استانی و نظارت جدی و مستمر بر برنامهها و فعالیتهای این معاونت به شمار میرود.
به گفته انتظامی، بر این اساس بسیاری از امور شرایط مناسبتری برای اجرا پیدا کرده و تخلفات موجود در بخشهای توزیع و دوره انتشار نشریات، حمایت از نشریات محلی، انتشار ویژهنامههای سراسری و ... اصلاح و به صورت روشمند و دقیقتری به اجرا درمیآید.
وی به تعریف جدید ارایه شده در زمینه اساسنامه خانههای مطبوعات در استانها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر چند استان بر اساس آئیننامههای جدید، اقدام به ایجاد خانههای مطبوعات کردهاند در حالی که پیش از این خانههای مطبوعات با چند اشکال مواجه بودند از جمله اینکه تحت سیطره دولت بودند اما اکنون باور ما بر این است که این خانههای مطبوعات باید به شکل مستقل فعالیت کنند و بالنده شوند.
انتظامی با اشاره به صنفی بودن خانههای مطبوعات، اظهار کرد: خانههای مطبوعات نهادهای صنفی به شمار میروند و ما از تنوع و تعدد تشکلهای صنفی استقبال میکنیم، زیرا نهادهای صنفی به شرط مشروعیت و شفافیت به توسعه کشور کمک میکنند.
راهاندازی سامانهای برای رصد سردر واحدهای صنفی
بر اساس همین گزارش، در نشست دو روزه معاونان فرهنگی و کارشناسان تبلیغات و مطبوعات ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانهای کشور، سامانه الکترونیکی رصد سردر واحدهای صنفی، راهاندازی و کارکردهای آن به منظور استفاده صحیح کارشناسان و مسوولان ذیربط تشریح شد.
این سامانه بنابر اصل ۱۵ قانون اساسی در خصوص پاسداشت و صیانت از خط و زبان فارسی و به منظور اجرای قانون منع به کارگیری عناوین، اصطلاحات و اسامی بیگانه که در سال ۱۳۷۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در پی درخواست مراجع و مراکز ذیربط از سوی دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی طراحی و به بهره برداری رسید.
بهینه شدن فعالیتها در خصوص اجرای قانون، نظارت بر فعالیت ستادهای استانی، کاهش خطاها در اجرای قانون، تهیه شناسه و بانک اطلاعاتی از اصنافی که تابلوی آنهای مغایر با قانون است، جلب رضایت ارباب رجوع این حوزه و کم کردن مراجعه به ستادها، حذف روشهای سنتی پروندهسازی برای هر واحد صنفی، سرعت عمل بیشتر کارکنان شاغل در این حوزه، تحت شبکه بودن این سامانه و امکان ارایه گزارش در کوتاهترین زمان ممکن به مراجع ذیربط و امکان دسترسی مستقیم واحدهای صنفی به سامانه برای انجام امور مربوطه، از مهمترین مزایای این سامانه به شمار میرود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.
با به کارگیری این سامانه، اطلاعات مربوط به واحدهای صنفی بررسی شده و در صورت احراز شرایط لازم و قانونی، مجوز لازم صادر میشود و در صورت مغایرت اطلاعات و بروز تخلف از سوی واحد صنفی، موارد تخلف در سامانه ثبت و اخطارهای لازم برای رفع تخلف به واحد صنفی و سایر مراجع ابلاغ میشود.
رونمایی از سامانه جدید کانونهای آگهی و تبلیغاتی
همچنین بر اساس این گزارش، در نشست یادشده سامانه جدید کانونهای آگهی و تبلیغاتی رونمایی و راهاندازی شد.
در نشست رونمایی از سامانه کانونهای آگهی و تبلیغاتی، از سادهسازی نحوه ارایه خدمات به متقاضیان و تسهیل دسترسی به آنها، بهبود کارایی و اثربخشی از طریق حذف لایهها و سطوح زاید، تسهیل دسترسی متقاضیان به اطلاعات با محوریت ارباب رجوع، بهبود وضعیت و تضمین پاسخگویی به متقاضیان در خصوص نیازهای آنها، کاهش هزینهها از طریق یکپارچهسازی و حذف مراحل زاید، ارایه خدمت شبانهروزی به شهروندان فارغ از محدودیتهای مکانی، به عنوان مهمترین اهداف راهاندازی این سامانه یاد شد.
در این نشست تمامی کارشناسان تبلیغات ادارات ارشاد استانهای سراسر کشور، آموزشهای ارایه شده در خصوص استفاده صحیح از سامانه را مرور کردند و مسوولان مربوطه به سوالات و شبهات آنها پاسخ دادند.
پیشنهاد شکلگیری و توسعه این سامانه در پی بررسی فرآیندهای ثبت درخواست، دریافت مجوز و ثبت تغییرات و درخواستهای جدید کانونهای آگهی و تبلیغاتی در دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده و در آن طراحی الکترونیک فرآیندها مد نظر قرار گرفته شده است.
این سامانه در سه بخش اصلی اطلاعرسانی، کاربران و مدیریت برنامهریزی شده است که از طریق این بخشها، امکان بهرهبرداری مخاطبان از اطلاعات و اخبار مرتبط با کانونهای آگهی و تبلیغاتی، ارتباط با سامانه و مشاهده فرآیند کاری و انجام ارجاعات و تأییدات، گزارشگیری و امکان مشاهده نمودارهای گردش کار فراهم میشود.
راهاندازی سامانه جدید کانونهای آگهی و تبلیغاتی، از سوی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی، در ادامه مسیر الکترونیکی کردن فعالیتها و امور، شفاف سازی در راستای خدمترسانی بهتر به مراجعان و مخاطبان این معاونت، استفاده از فناوریهای نوین و استفاده از رفتارهای الکترونیک به منظور وحدت رویه در امور، رعایت درست قوانین و مقررات و افزایش بهرهوی و ارتقای سطح خدمات رسانی صورت گرفته است.
بر اساس این گزارش، همایش دو روزه کارشناسان مطبوعات و تبلیغات ادارات ارشاد سراسر کشور که با هدف معرفی و آموزش سامانههای جدید معاونت مطبوعاتی برپا شده بود، بعداز ظهر پنج شنبه، ۲۱ خرداد ماه به کار خود پایان داد.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد