علی لاریجانی در نشست فرمانداران:

اعتماد مردم نباید خدشه‌دار شود

همایش فرمانداران سراسر کشور که روز شنبه آغاز شده بود، دیروز هم ادامه یافت و رئیس مجلس شورای اسلامی، معاون اول رئیس‌جمهور، سخنگوی دولت و سایر سخنرانان درباره اولویت‌های فعالیت فرمانداران، استانداران و وزارت کشور بویژه تلاش برای برگزاری انتخاباتی سالم و شفاف تاکید کردند.
کد خبر: ۸۰۳۷۷۱

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی لاریجانی با بیان این‌که موضوع انتخابات می‌تواند در مسائل منطقه و بین‌المللی موثر باشد گفت: هر قدر در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، نخبگان ملی حضور بیشتری داشته باشند، آینده کشور بهتر رقم می‌خورد. لاریجانی افزود: رجال ملی در شرایطی حضور پیدا می‌کنند که آراستگی از نظر سیاسی و امنیت روانی در جامعه وجود داشته باشد؛ توهین، تحقیر و تفرقه‌اندازی و مسائلی از این قبیل که به شأن افراد لطمه می‌زند حتما حضور رجال ملی را کمرنگ و آنها را از حضور در رقابت منصرف می‌کند.

وی با اشاره به این‌که انتخابات امر مبارک و جشنی است که مردم در سرنوشت خود مشارکت می‌کنند، گفت: در جشن که به کسی توهین نمی‌کنند و همه از جمله دستگاه‌هایی که مجری هستند باید مراقبت کنند که آداب جشن سرنوشت ملی رعایت شود. لاریجانی گفت: بحث توهین به افراد در انتخابات، محدود به این نیست که فقط یک نفر تخریب شود بلکه شرایطی را به وجود می‌آورد که رجال حاضر نمی‌شوند حضور پیدا کنند و در نتیجه کشور ضرر می‌بیند.

رئیس مجلس با تاکید بر ضرورت برگزاری انتخابات سالم در کشور گفت: ما باید یک استراتژی داشته باشیم که انتخابات سالم باشد و استراتژی ما باید این باشد که اگر کسی تخلف کرد، آن فرد را از مسیر انتخابات کنار بگذاریم نه این‌که مردم را از انتخابات محروم کنیم.وی اضافه کرد: این طور نباشد که انتخابات برگزار شود و عده‌ای فضای انتخابات را تخریب کنند و بعد هم بروند و انتخابات باطل شود؛ اینجا مردم ضرر می‌کنند؛ زیرا مردم در انتخابات حضور پیدا کرده و عده‌ای آن را تخریب کرده‌اند؛ ما باید کسانی را که مخل انتخابات سالم هستند، محدود کنیم یا از سر راه انتخابات برداریم، اما انتخابات و رای مردم محفوظ باشد.

لاریجانی با اشاره به اهمیت هیات‌های اجرایی در این امر و سرعت عمل آنان و اهمیت قوه قضاییه و هیات‌های نظارت گفت: از کوچک‌ترین مساله‌ای که می‌تواند اعتماد مردم را خدشه‌دار کند نباید گذشت.لاریجانی با بیان این‌که صندوق‌های رای هر قدر شفاف‌تر باشد اعتماد مردم بیشتر خواهد شد، افزود: هرچه ناظران شورای نگهبان، هیات‌های اجرایی و فرمانداران، مستقل‌تر شوند اعتماد مردم بیشتر می‌شود؛ مخصوصا مردم نباید احساس کنند که عده‌ای به صورت سازمان یافته در انتخابات دخالت می‌کنند.

رئیس مجلس در خصوص حقوق کاندیداها با اشاره به این‌که حداقل‌هایی در قانون برای کاندیداها در نظر گرفته شده و حقوق آنها باید مدنظر باشد، گفت: بهترین انتخاب را مردم انجام می‌دهند و مرّ قانون باید در مورد حداقل‌های کاندیداها رعایت شود.

وی اضافه کرد: کاندیداها حقوقی دارند و دستگاه‌های مختلف نباید آنها را تهدید کنند که مثلا اگر چنین حرفی بزنید ما شما را رد می‌کنیم. لاریجانی گفت: او کاندیدای مجلس است و باید از حقوق ملت دفاع کند، اگر این قدر تهدید شود شخصیت او له می‌شود و در آن صورت نمی‌تواند از حقوق ملت دفاع کند.

لاریجانی آزادی فکر را یک موضوع اساسی برای انتخابات دانست و گفت: اگر می‌خواهیم فضای انتخابات به فضای شکوفا و پرتحرک تبدیل شود باید کاندیداها آزاد باشند که حرفشان را در چارچوب قانون، منافع ملی و امنیت ملی کشور بزنند.

مساله هسته‌ای در مسیر دقیقی جلو می‌رود

وی در خصوص مساله هسته‌ای و موضوع بین‌المللی آن گفت: برای موضوع هسته‌ای در کشور یک مسیر روشن طراحی شده و شورای خاصی دارد که شورای عالی امنیت ملی است و در راس همه اینها رهبر معظم انقلاب راهنمایی‌های لازم را انجام می‌دهند و کار در مسیر دقیقی جلو می‌رود.

رئیس مجلس گفت: امیدواریم با تلاش‌هایی که انجام می‌شود این موضوع سرانجام خوبی داشته باشد و من فکر می‌کنم در این موضوع، در خصوص بعضی اظهاراتی که گفته می‌شود یا نگرانی‌ها و اضطراب‌هایی که در جامعه نشان داده می‌شود باید مقداری به اصل موضوع توجه کرد.

لاریجانی اظهار کرد: در مساله هسته‌ای و پرونده آن چیزی نیست که مسیر مذاکرات را بر ما تحمیل کرده باشند.وی گفت: با بررسی واقع‌بینانه صحنه و همه شرایط، نظام این راه را انتخاب کرد و این مربوط به این دولت هم نیست، از اول این انتخاب شده بود و در این دولت هم پیگیری جدی شد.لاریجانی افزود: بنابراین همه ابعاد موضوع مورد توجه قرار گرفته و در جلسات مختلف درباره آن بحث شده است و کار سنجیده‌ای را دارند دنبال می‌کنند و من امیدوارم که ان‌شاءالله به نتایج خوبی هم برسند.

نگاه دولت به خارج نیست

معاون اول رئیس‌جمهور هم در این مراسم با تاکید بر این‌که نگاه دولت به خارج نیست، گفت:‌ دولت خود را برای تشدید تحریم‌ها نیز آماده کرده و برای آن برنامه دارد؛ ما برای اجرای اقتصاد مقاومتی، ۱۷۰ سیاست تنظیم کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،‌ اسحاق جهانگیری در همایش فرمانداران سراسر کشور، افزود: تاکنون سیاست‌های متعددی همچون سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی اصل 44 برای اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده که متاسفانه فقط واگذاری شرکت‌ها آن هم به بدترین وجه انجام شده است.

وی افزود: با اجرای بد این سیاست‌های کلی، دولت بزرگ‌تر و سازمان‌ها گسترده‌تر شده است و به گونه‌ای عمل شد که در مقابل سیاست‌های ابلاغ شده بودند.

معاون اول رئیس‌جمهور به بودجه دولت نیز اشاره کرد و افزود: درآمد نفت اصلی‌ترین بخش درآمد دولت است و در حالی که در گذشته روزانه دو میلیون بشکه نفت با قیمتی حدود 105 دلار فروخته می‌شد، اما به علت تحریم‌ها به یک میلیون بشکه در روز و به قیمت هر بشکه 51 دلار کاهش یافته است.جهانگیری افزود: دولت تدبیر و امید صادرات نفت را خود به عهده گرفته و مقابل همه فشارها ایستاده است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این‌که کاهش صادرات و قیمت نفت برای دولت مضیقه ایجاد کرده است، گفت:‌ باید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد و این دستوری اداری و قطعی است.وی با بیان این‌که باید 6000 میلیارد تومان حتی در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی شود، گفت:‌ باید از سفرهای غیرضروری و همایش‌ها جلوگیری و روحیه صرفه‌جویی از مرکز تا دهستان‌ها حاکم شود.

قصه پرغصه یارانه‌ها

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش به مساله یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: پرداخت یارانه نقدی داستان پرغصه ایران شده است؛ زیرا بندهایی بسته شده است که ایران در این گرفتاری بماند. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این‌که افزایش قیمت حامل‌های انرژی و هزینه آن در بخش‌های مشخص را حتی یک بچه دبستانی با جمع و ضرب می‌تواند محاسبه کند، گفت: طبق چه مجوز قانونی دو یا سه برابر میزان محاسبات، یارانه پرداخت شده است جز این‌که ایران گرفتار شود و چرا مجلس و دستگاه‌های نظارتی این مساله را پیگیری نکردند؟

وی با بیان این‌که می‌گویند دولت پولداران را باید حذف کند، گفت: ‌مکانیزمی برای شناخت این افراد وجود ندارد، اما ما این کار را می‌کنیم و از آن ترسی نداریم.معاون اول رئیس‌جمهور گفت:‌ اکنون که ما پولدارها را از دریافت یارانه حذف می‌کنیم بدهکار شده‌ایم، اما آنهایی که پول می‌دادند، قهرمان شدند.جهانگیری با بیان این‌که می‌گویند دولت جرات تصمیم‌گیری ندارد، گفت: در این دولت دو بار بنزین گران شد و با این افزایش کل درآمدهای حاصل از حامل‌های انرژی به 30 هزار میلیارد تومان رسید در حالی‌که یارانه‌ای که پرداخت کرده‌ایم 42 هزار میلیارد تومان است که مابه‌التفاوت آن از بودجه طرح‌های عمرانی پرداخت شده است.جهانگیری درباره مفاسد اقتصادی نیز گفت:‌ در این بخش مسائل و مشکلات ما جدی است و مفسدان به طور سیستمی در کشور ورود کرده‌اند و مبارزه با فساد به حربه‌ای برای مقابله با رقیب بدل شده است.وی اضافه کرد: درگذشته بهترین دوره برای ورود مفسدان بود و هنوز سرنوشت دو میلیارد و 700 میلیون دلار مشخص نیست.معاون اول رئیس‌جمهور گفت:‌ باید معلوم شود که این پول هنگفت کجاست و چگونه توانسته‌اند وارد سیستم شوند و آن را برداشت کنند.

نوبخت: از سفره کارمندان چیزی نمی‌زنیم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم در سخنان خود در همایش فرمانداران سراسر کشور گفت: در ردیف پرداخت‌های بودجه ۹۴ نیاز به 6000 میلیارد تومان صرفه‌جویی است که قرار نیست در این صرفه‌جویی از سفره کارمندان چیزی زده شود.

به گزارش خبرگزاری صداو سیما، محمدباقر نوبخت افزود: در خوش‌بینانه‌ترین شرایط با احتساب نفت 52 دلاری کل منابع استحصالی ما در بودجه سال 94 در مجموع 199 هزار میلیارد تومان خواهد بود.وی افزود: از این مبلغ برخی پرداخت‌ها شامل بودجه‌های عمرانی و جاری اجتناب‌ناپذیر است که در بخش بودجه عمرانی مجلس تاکید کرده که در هر شرایطی باید 30 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پرداخت شود.نوبخت به ردیف حقوق و دستمزد در بودجه سال 94 اشاره کرد و افزود: این بخش هیچ‌گونه کاهشی نخواهد داشت.وی گفت: در بخش سایر بودجه سال 94 شامل بودجه کمیته امداد، سازمان بهزیستی و ردیف‌های متمرکزی مثل روند 6300 میلیارد تومان برای یارانه‌ها هیچ تغییری نخواهیم داشت.

نوبخت درباره منبع درآمدی هدفمندی یارانه‌ها گفت: باید بر اساس نزدیک کردن قیمت سوخت به فوب خلیج فارس و قیمت تمام شده آب و برق و اختصاص 50 درصد از منابع درآمدی به خانواده‌ها و 30 درصد به تولید و 20 درصد به دولت برای کارهای عمرانی و جاری، ردیف دریافت‌ها و پرداخت‌ها واقعی شود. وی رقم اختصاص یافته اعتبارات عمرانی در سال 94 را 36 هزار میلیارد تومان دانست و گفت: ما در مجموع برای اتمام طرح‌های عمرانی 400 هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

هیچ مقام دولتی حق مداخله در انتخابات را ندارد

معاون اول رئیس‌جمهور در همایش فرمانداران سراسر کشور به مساله انتخابات اسفند امسال اشاره کرد و گفت:‌ انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری هر چه پرشورتر و با حضوری گسترده‌تر انجام شود به تقویت نظام، مایوس شدن دشمنان و اقتدار این دو نهاد منجر خواهد شد.

جهانگیری گفت: فرمانداران رئیس اصلی شهرستان هستند و همه مسئولان مکلفند با آنان همکاری کنند و هیچ مقام دولتی حق مداخله در امور انتخابات را ندارد و ما موظف هستیم شرایط برگزاری انتخابات خوب را فراهم کنیم.

وی با بیان این‌که برخی رسانه‌ها خبرهای دروغی منتشر می‌کنند، گفت: ‌ما نباید فریب آنها را بخوریم و با این حرف‌ها نمی‌توانند ما را بترسانند.جهانگیری گفت: ما موظف به برگزاری انتخابات دقیق و قانونی هستیم و باید این سخن رهبری را که رای مردم حق‌الناس است، نصب‌العین خود قرار دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها