دریاخواران به قشم و کیش رسیدند؛

هجوم دریاخواران به سواحل جنوب

کمبود و نبود آب در برخی روستاهای قشم به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس، مردم را دچار مشکلات زیادی کرده، مردم این جزیره اکنون در کنار دریا از تشنگی و بی‌آبی رنج می برند.
کد خبر: ۸۰۳۶۰۲
کمبود آب در بزرگترین جزیره خلیج فارس

کمبود آب هرروز بیش از پیش در جهان حس می شود و کسانی که این کمبود را بیش از سایرین حس می کنند بی شک ساکنان شهرهای بزرگ نیستند که هرلحظه اراده کنند شیرهای آب را باز کرده با خاطری آسوده از آن استفاده می کنند بلکه ساکنان مناطق محروم که به هر دلیل زیرساخت ها دیر به آنها رسیده اولین شاکیان کمبود این مایه حیاتی هستند.

این بار در جزیره قشم و در جنوبی ترین نقطه ایران، مردم مشکل کمبود آب با تمام وجود احساس می کنند.

افزایش قطعی و کمبود آب در بندر تاریخی «لافت»، مردم منطقه را مجبور کرد با در دست داشتن پلاکاردهایی در اعلام نیاز به آب آشامیدنی، اسکله را تعطیل کرده و مانع از رفت و آمد خودروها شوند.

یکی از اهالی این بندر گفت: در این چند روز به دلیل کمبود آب مردم مجبور بودند از آب دریا استفاده کنند که این موضوع مشکلات فراوانی را برای مردم ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه آب آشامیدنی یکی از بزرگ ترین نعمت الهی حق اولیه مردم هر سرزمین است، افزود: مسئولان هرچه زودتر باید وارد میدان شده و مشکلات مردم را حل کنند.

رییس شورای اسلامی لافت گفت: از ۷۵۰ خانوار لافت، هم اکنون ۷۰۰ خانوار آب آشامیدنی ندارند و ۵۰ تانکری که قرار بود برای آبرسانی به مردم اختصاص یابد نیز تاکنون تخصیص نیافته است.

صالح صفاری افزود: هر خانوار به طور متوسط ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال باید هزینه آب سهمیه ای رابدهد؛ در غیر اینصورت برای تهیه نرخ آزاد آن باید سه میلیون ریال پرداخت شود.

وی اظهار کرد: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم قول کمک سه میلیارد ریالی برای تامین آب این منطقه داده و امیدواریم این بودجه هرچه زودتر پرداخت شود.

یک شهروند از استان البرز که در صف خروج از قشم گرفتار شده بود نیز گفت: با اینکه چند ساعت است در انتظار عبور از این مسیر هستم؛ اما به مردم حق می دهم که برای رسیدن به آب آشامیدنی، این مایه حیات اعتراض کنند.

وی افزود: مردم لافت سه روز در انتظار آب در صف ایستادند؛ ولی پاسخی به آنان داده نشد و این خوشایند نیست که زنی به بچه ای در بغل دنبال تانکر آب بدود.

حسین رومنده گفت: آب و آب شیرین کن کنار دریا هست و توان و تخصص آن نیز نزد مهندسان ما وجود دارد و با برنامه ریزی منسجم می توان به راحتی آب را در اختیار مردم گذاشت.

یکی دیگر از ساکنان لافت گفت: مردم این منطقه به استفاده از آب برکه و آب دریا پناه برده اند.

وی افزود: مردم لافت هم نمی خواهند عبور و مرور دچار مشکل شود و صف چندکیلومتری خودروها ایجاد شود و این موضوع آنها را نیز آزرده خاطر می کند که دیگران به خاطر آنها منتظر بمانند، ولی این موضوع دلیلی می شود که مسئولین هرچه زودتر به بحث آب رسیدگی کنند

این ساکن لافت اظهار کرد: مردم بندر لافت که نبض جزیره و سرمایه گذاری قشم هستند باید مورد توجه قرار گیرند و نیاز است مدیرعامل سازمان منطقه آزاد هرچه زودتر وارد عمل شود.

آب به لافت می رسد

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری قشم نیز گفت: جلسه حل مشکل آب به صورت اضطراری در بندر لافت تشکیل شد تا مشکل هرچه زودتر حل شود.

مصطفی برزگر افزود: بر اساس مصوبه این جلسه تصمیم گرفته شد روزانه ۵۰ تانکر پنج متر مکعبی آب از محل آب شیرین کن این منطقه به مردم این بندر اختصاص یابد.

مردم لافت پس از حدود سه ساعت و با قول مساعد مسئولین، اسکله را بازگشایی کردند. با این وجود پس تعطیلی چند ساعته اسکله بر همگان مشخص شد که نیاز مردم به آب جدی است و باید برای رفع این مشکل مسئولان با قدرت هرچه تمام تر وارد عمل شوند و به تمام وعده هایی که در سالیان گذشته داده شده هرچه زودتر جامه عمل پوشانده شود.

ابوالقاسم جراره، نماینده مردم بندرعباس، قشم، خمیر و ابوموسی در مورد سفر یک روزه به قشم و پیگیری ها برای حل مشکل آب روستاهای جزیره قشم گفت: ۵۰۰ روستا در استان هرمزگان با تانکر آبرسانی می شود، نمایندگان استان برای حل این مشکل پیگیری های زیادی را انجام داده اند.

وی افزود: خشکسالی​های طولانی مدت فضای کشور را به سمتی سوق داده که انتقال آب از خلیج فارس و خزر به استانهای مرکزی کشور مطرح شد و در برخی از نقاط استانهای ساحلی هم شاهد کلنگ زنی و آغاز احداث انتقال آب هستیم.

جراره با بیان اینکه وضعیت تامین آب شرب در کشور جزو اولویت های مهم دولت است، گفت: با دستور رهبری و مصوبه مجلس پنج هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی جهت رفع مشکل آب در روستاها به دولت اختصاص یافت. وزارت نیرو اعلام کرده با این اعتبار ۹۰ درصد مشکل آب روستاها حل خواهد شد.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، خمیر و ابوموسی با اشاره به پروژه مپنا در جزیره قشم، افزود: در آغاز به کار پروژه آبرسانی مپنا به روستاها سهل انگاری صورت گرفت تا آغاز کار رسمی آن به چند ماه دیگر عقب بیفتد. تمام تلاش ما برای حل مشکل آب روستاها در استان است و پیگیری برای جذب اعتبارات و تعریف پروژه های ملی و استانی ادامه خواهد داشت.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها