اگر قصد خرید خودروی هاچ‌بک ارزان قیمت دارید این مطلب را بخوانید

اصالت فرانسوی یا مدرنیته چینی؟

سال‌هاست که خودروهای چینی در غیاب خودروسازان معتبر جهانی در صنعت و بازار خودروی ایران جاخوش کرده‌اند.
کد خبر: ۷۹۹۸۴۸
صنعت خودرو و چالش خودروهای چینی

این در حالی است که نه ظاهر، نه قیمت و نه کیفیت این خودروها در طول این همه سال نتوانسته رضایت مردم را جلب کند، لذا هنوز هم که هنوز است بسیاری از شهروندان حاضرند خودروهای پرعیب و ایراد داخلی با آن فناوری پایین و قیمت‌های بالایشان را بخرند، اما خودروی چینی نخرند تا دست‌کم نگاه آمیخته با شک و تردید دیگران را با خود همراه نکنند.

جالب اینجاست که خودروهای چینی در کنار نارضایتی مصرف‌کننده، نتوانسته‌اند چیز جدیدی به صنعت خودروی کشور اضافه کنند.

چینی‌ها نه حاضر به سرمایه‌گذاری مشترک برای راه‌اندازی خط تولید خودروهایشان در کشور شده‌اند تا به اشتغال ناشی از آن دل خوش کنیم و نه حاضر به انتقال فناوری به ایران شده‌اند.

فقط آنچه اتفاق افتاده، راه‌اندازی خط مونتاژ برخی خودروهای بی‌نام و نشان چینی در سایپا و ایران‌ خودرو یا قالب کردن خودروهای چینی با نام تغییر یافته ایرانی به مردم است لذا باید از مدیران شرکت‌های خودروساز به صراحت پرسید با وجود گزینه‌های خودروسازان باکیفیت و ارزان‌ساز جهانی، چرا فقط چینی‌ها در بازار ایران وارد می‌شوند؟ مگر تحریم‌ها در حال شل شدن نیست؟ اگر هست که احتمالا هست، چرا در کوران سفر هیات‌های بلندپایه تجاری و اقتصادی از کشورهای مختلف جهان به ایران برای مذاکره اولیه، از خودروسازانی چون تویوتا، فولکس واگن، سوبارو، مزدا، هیوندای، کیا، بنز، بی‌ام‌و، فیات و... برای حضور در ایران دعوت به عمل نیاورده‌اید؟ باید صریح پرسید چرا دائم بر انجام کاری که افکار عمومی و کارشناسان با آوردن دلایل بدیهی، مضرات آن را از منافعش بیشتر می‌دانند، تاکید دارید؟ البته این موضوع فقط درباره خودروهای چینی صدق نمی‌کند، بلکه درباره اصرار خودروسازان به همکاری با خودروسازان فرانسوی نیز به چشم می‌آید.

انگار نه انگار که پژو و رنو در کوران تحریم، به ایران پشت پا زدند و کاری کردند که خط تولید بسیاری از خودروها به دلیل نبود قطعه متوقف شود.

حالا که همه چیز دارد به حال عادی بازمی‌گردد، دوباره همان آش و همان کاسه است و باز هم سهم عمده بازار خودروی ایران در اختیار کشوری است که رئیس‌جمهور آن تندترین و بی‌منطق‌ترین انتقادات را به ایران وارد می‌‌کند، اما از سوی دیگر وقتی پای منافع اقتصادی به میان می‌آید با پررویی سهم بازار طلب می‌کند.

این‌چنین است که حضور چینی‌ها و فرانسوی‌ها در صنعت و بازار خودروی ایران باید رمز‌گشایی شود.

سید علی دوستی موسوی - دبیر گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها