لاریجانی در اجلاس شورای عالی استان ها مطرح کرد:

مجلس پیگیر اصلاح ضوابط قانون انتخابات شوراهای‌شهر و روستا

صحبت از اجحاف در حق نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا، حالابرخی از نمایندگان مجلس را بر آن داشته که صحبت از واگذاری نظارت برانتخابات شوراها از مجلس به شورای نگهبان خبر بدهند.
کد خبر: ۷۹۹۱۱۰
آیا شورای نگهبان ناظر بر انتخابات شوراها می‌شود؟

از آنجایی که به استناد ماده 53 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال 1375 نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی سراسر کشور بر عهده مجلس شورای اسلامی گذاشته شده اما ظاهراً مجلس نهم در تلاش است این حق قانونی را از خود سلب کند.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با استناد به اینکه نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراها موجب جلوگیری از اجحاف در حق نامزدها می شود تاکید کرده که موفقیت شورای نگهبان در نظارت بر انتخابات شوراها صد در صدی است وبه همین دلیل برگزاری انتخابات شورا باید به مرجع نظارتی واگذار شود.

امیر خجسته نماینده مردم همدان و رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران،یاد آور شده که تنها راه مؤثر در برگزاری سالم انتخابات شوراها نظارت شورای نگهبان است و پیشنهادهای متعددی در کمیسیون شوراها مطرح شده است.

این نماینده مجلس افزود: پیشنهاد دیگری هم مبنی بر نظارت نمایندگان سه قوه طرح شده است، اما معتقدیم شورای نگهبان به علت تشکیلات منسجم و گسترده‌ای که در سراسر کشور دارد می‌تواند در این زمینه اثرگذارتر باشد.

این نظر در شرایطی مطرح می شود که در سال1392و زمانی که صلاحیت کاندیداهای آخرین دوره انتخابات شوراها در جریان بررسی بود احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در تریبون نماز جمعه با انتقاد از تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا تاکید کرد که متأسفانه مسئله نظارت بر صلاحیت اعضای این شوراها نزدیک به صفر است،که همین کلام علی لاریجانی رئیس مجلس را در مقام پاسخگویی قرار داد.

اظهارات آیت الله احمدجنتی دبیر شورای نگهبان و خطیب نماز جمعه تهران درباره تایید و رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات و کدهایی که وی درباره رویکرد شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت نامزدهای شورای شهر داشت باعث شد علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز یک روز بعد ،در نطق مجلس درباره نحوه نظارت مجلس بر انتخابات شوراهای شهر و روستا و تایید صلاحیت کاندیداها واکنش نشان دهد و خطاب به دبیر شورای نگهبان اعلام کند که نکته‌ای که وی در خصوص نظارت بر انتخابات شوراها گفته اطلاع درستی نیست.

حال پس از دو سال از گذشت این گلایه ها، مجدداً بحث نحوه نظارت بر انتخابات شوراها از سوی رئیس کمیسیون شوراهای مجلس باز شده و تاکید شده که شورای نگهبان صلاحیت تعریف شده ای در مقام نظارت بر انتخابات دارد .

محمد جواد کولیوند نائب رئیس کمیسیون شوراها نیز با توجه به سابقه اتفاقات گذشته در مورد نحوه برگزاری انتخابات شوراها به جام جم آنلاین گفت که نظر کمیسیون بر این است که شورای نگهبان اگر بپذیرد که کار رسیدگی به صلاحیت نامزدها و نظارت بر انتخابات را داشته باشد قطعاً انتخابات از سلامت بهتری برخوردار خواهد بود.

نماینده کرج با اشاره به اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی سیاستهای کلی انتخابات است تاکید کرد که اگر از یک نظام مستمر انتخاباتی ،در یک نقطه بهره گرفته شود طبیعی است که کار با دقت بهتری انجام خواهد گرفت.

وی در مورد واگذاری حق قانونی مجلس به شورای نگهبان افزود:این حق مربوط به مردم است و نمایندگان قطعا رضایت قلبی دارند که شورای نگهبان متناسب با جایگاهی که در قانون دارد نظارت و بررسی صلاحیت کاندید اها را بررسی کند.

نائب رئیس کمیسیون شوراها با بیان اینکه شورای نگهبان تاکنون این مسئولیت را نپذیرفته است گفت: چنین اقدامی در صورت تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام که سیاستهای کلی انتخابات را ابلاغ می کند باید رسمیت بیابد و در غیر این صورت باز وظیفه بر عهده مجلس خواهد بود.

وی با بیان اینکه مطمئنا بالای 80 درصد نمایندگان موافق واگذاری نظارت به شورای نگهبان هستند گفت: همه بر این نظر هستند که بررسی صلاحیت کاندیداها متمرکز و از یک نطقه صورت گیرد.

کولیوند با اشاره به اینکه مجمع باید چنین تصمیمی را اتخاذ کند گفت:واگذاری نظارت برانتخابات شوراها از مجلس به شورای نگهبان ،روند قانونی ندارد.

فاطمه امیری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها