خطای تخمین سن بارداری و سزارین‌های بی‌رویه و بی‌موقع از عوامل موثر در بروز زایمان زودرس است که منجر به تولد نوزاد نارس می‌شود.
کد خبر: ۷۹۸۸۱۲

دکتر رضا سعیدی، فوق تخصص نوزادان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که به نوزادی که زیر 37 هفته بارداری به دنیا آید، نارس گفته می‌شود، اظهار کرد: حتی ممکن است زمان زایمان با توجه به سونوگرافی به اشتباه، تخمین زده شود و در نتیجه نوزاد نارس به دنیا می‌آید. فلج، عقب‌ماندگی، کاهش هوش، کری و کوری ازجمله مشکلات و معلولیت‌های نوزادان نارس است.

وی افزود: مشکلات مادر مانند دیابت، فشار خون و‌ عفونت می‌تواند زایمان زودرس ایجاد کند. همچنین بروز مشکلات در جنین از قبیل بیماری‌های خونی، جنینی و کلیوی که سلامت جنین را به خطر می‌اندازد نیز موجب می‌شود دستور به ختم بارداری داده شود.

سکته و ام‌اس، علائم مشابه اما متفاوت

بیماری ام‌اس ممکن است با علائم مشابه سکته مغزی چون فلج یک سمت بدن همراه باشد. چنین وضعی ممکن است پزشک را دچار سردرگمی کند و در پی آن تشخیص بیماری به تاخیر بیفتد.

نسترن مجدی‌نسب، رئیس انجمن ام‌اس استان خوزستان، علائم بیماری ام‌اس را فلج، دوبینی، تاری دید، سرگیجه و نداشتن تعادل برشمرد و به فارس گفت: در تشخیص ام‌اس، گرفتن شرح حالی خوب، معاینه دقیق و کمک از روش‌های پاراکلینیکی اهمیت خاصی دارد که پزشکی که در زمینه این بیماری دانش کافی داشته باشد براحتی می‌تواند تشخیص افتراقی بیماری را با انجام آزمایش‌ها و MRI مغز و همچنین معاینه و شرح حال خوب رد کند.

وی افزود: گاهی به دلیل تظاهرات متعددی که بیماری ام‌اس دارد، بیمار به پزشکان متخصص غیرمرتبط مراجعه می‌کند و روند تشخیص و درمان بیماری آنها به تعویق می‌افتد. البته هر بیماری که با علائمی چون نداشتن تعادل، سرگیجه، دوبینی، تاری‌ دید، خستگی‌های بدون دلیل و طولانی، بی‌حسی یا مور مور شدن اندام و ضعف اندام مواجه شود باید حتما تحت معاینه پزشک مغز و اعصاب قرار گیرد تا به طور یقین تعیین شود که بیماری ام‌اس نداشته باشد.

وی تاکید کرد: همان‌طور که یک علامت می‌تواند ناشی از بیماری ام‌اس باشد، می‌تواند ناشی از یک دیسک گردنی هم باشد که این تشخیص افتراقی فقط با یک معاینه دقیق انجام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها