دهها هزار کارگر نپالی که در قطر در کارهای ساختمانی جام جهانی 2022 کار می کنند اجازه نیافته اند برای سوگواری و مراسم دفن عزیزانشان که در زلزله 25 آوریل ( پنجم اردیبهشت) نپال جانشان را از دست داده اند به زادگاهشان باز گردند.
کد خبر: ۷۹۶۶۸۶
کارگران نپالی در قطر محبوس شده اند + عکس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از لوپاریزین، بار دیگر شرایط کار برده وار کارگران خارجی در قطر برای تدارک جام جهانی فوتبال 2022 به تیتر رسانه های جهان تبدیل شده است. حکومت قطر به دهها هزار کارگر نپالی که عزیزانشان را در زلزله اخیر این کشور از دست داده اند اجازه نمی دهد تا به زادگاهشان باز گردند و در مراسم یادبود نزدیکانشان شرکت کنند.در مجموع حدود 400 هزار کارگر نپالی در قطر به کار اشتغال دارند.

روزنامه ایندپندنت نوشت، کارگران نپالی بر اساس قانون کفالا ( نظام الکفاله ) هنگام ورود به قطر پاسپورت هایشان ضبط می شود و برای خروج از این کشور باید رضایت کارفرمایشان را جلب کنند.

از زمان وقوع زلزله نپال که درجریان آن بیش از 7 هزار نفر کشته و دهها هزار نفر مجروح شده اند هنوز کارگران نپالی اجازه نیافته اند تا به کشورشان باز گردند.

به نوشته ایندپندنت، جنبش مدنی بین المللی اواز (Avaaz) برای اینکه کارگران نپالی بتوانند اجازه خروج از قطر را کسب کنند به حکومت این کشور نامه نوشته اما تاکنون جوابی دریافت نکرده است.

یک کارگر نپالی به ایندپندنت می گوید: خانواده من در نزدیکی کاتماندو زندگی می کنند. از زمان وقوع زلزله هیچ تماسی با آنها نداشته ام. از هموطنانم شنیده ام که دو نفر از نزدیکانم در زلزله مرده اند. زن و دو کودکم در خیابان می خوابند. من باید به کشورم بازگردم اما نمی توانم زیرا کارفرمایم به من اجازه نمی دهد. من باید پول قراردادی را که در قطر امضا کرده ام ، باز پس دهم.

از آغاز ساخت و سازها برای تدارک جام جهانی 2022 قطر ، شرایط و حقوق انسانی کارگران خارجی به ویژه نپالی ها و نیز بنگلادشی ها و هندی ها از سوی مطبوعات و رسانه های معتبر جهان مورد انتقاد قرار دارد.

براساس اطلاعات روزنامه های معتبر ایندپندنت، گاردین و لوموند، صدها کارگر خارجی به دلیل فقدان امکانات ایمنی جانشان را در کارگاه های ساختمانی قطر از دست داده اند.

در مجموع بین 700 هزار تا یک میلیون کارگر خارجی در قطر به کار اشتغال دارند که اغلب آنها در شرایط بسیار نامطلوب قرار داشته و مانند بردگان از آنها سوء استفاده می شود بی آنکه حق هیچ اعتراضی داشته باشند. در ضمن، هیچ نهادی نیز در این کشور عربی به وضع بد کارگران خارجی رسیدگی نمی کند گویی آنها اصلا وجود ندارند.

مترجم: بهرام افتخاری / جام جم‌ آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها