گفت‌وگو با عوامل برنامه‌ساز رادیو معارف

یار مهربان کیست؟

وزیر ارشاد: با عرضه کتاب‌های زیرمیزی برخورد خواهد شد

آخر هفته پرشور یار مهربان

دومین و سومین روز برگزاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که مصادف با نخستین آخر هفته این رویداد فرهنگی بود، با استقبال پرشور بازدیدکنندگان همراه شد. این در شرایطی بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بار دوم به نمایشگاه رفت و در جمع خبرنگاران از برخورد با کتاب‌های زیرمیزی و سپردن تمامی امور برپایی نمایشگاه به تشکل‌های نشر تا 3 سال آینده خبر داد.
کد خبر: ۷۹۵۹۱۴
آخر هفته پرشور یار مهربان

به گزارش جام‌جم، پنجشنبه و جمعه، مصادف با دومین و سومین روز برپایی بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مصلای امام خمینی شاهد افزایش چشمگیر مخاطبان بود. این استقبال که از نخستین ساعات صبح پنجشنبه و جمعه مشهود بود، رضایت برخی ناشران را در پی داشت و آنان اظهار امیدواری کردند تا پایان نمایشگاه فروش خوبی داشته باشند. در پی این استقبال روز پنجشنبه نیم ساعت نمایشگاه تمدید شد. از طرفی، روز پنجشنبه، برخی از غرفه‌های خالی روز نخست نمایشگاه بخصوص در بخش ناشران داخلی پر شده و چیدمان کتاب‌ها و زیباسازی غرفه‌ها کامل‌تر انجام شده بود.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در نخستین آخر هفته نمایشگاه، برای بار دوم به مصلی رفت. او یک‌بار هم در جریان افتتاح نمایشگاه در کنار رئیس‌جمهور به مصلی رفته بود. جنتی بازدید خود را از سالن کارنامه نشر آغاز کرد و پس از بازدید از بخش‌های مختلف این سالن که به همت موسسه خانه کتاب برپا شده است به شبستان اصلی مصلی آمد. او در این بخش از برخی غرفه‌های شبستان بازدید کرد و برخی از آثار را نیز به صورت جدی‌تری تورق کرد از جمله در غرفه موسسه انتشارات هلال، کتاب «مسیح یهودی و فرجام جهان»، مورد توجه وی قرار گرفت. همچنین کتاب «مشروعیت آسمانی» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی‌رفسنجانی که در غرفه انتشارات سلمان فارسی ارائه شده بود نیز مورد توجه جنتی قرار گرفت. وزیر ارشاد در بازدید از غرفه موسسه انتشارات بین‌المللی اسراء 3 کتاب هدیه گرفت. بازدید از بخش بین‌الملل نمایشگاه به ویژه غرفه کشورهای عمان و ژاپن نیز بخش دیگری از برنامه جنتی در این بازدید بود.

جنتی در این بازدید در جمع خبرنگاران پیرامون حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: ما درخواستی ارائه کرده‌ایم و نامه رسمی به ایشان ارسال شده و امیدواریم ایشان امسال به نمایشگاه کتاب بیایند.

البته جنتی در جمع خبرنگاران حرف‌های دیگری هم زد. او بعد از بازدید چندساعته از غرفه‌های مختلف نمایشگاه کتاب تهران در پاسخ به سوالی درباره وجوه تمایز نمایشگاه امسال با دوره‌های قبل گفت: امسال تعداد عناوین کتاب‌های ما به نسبت سال‌های قبل افزایش پیدا کرده است. تعداد کتاب‌های داخلی در این بخش 300 هزار کتاب است و در بخش خارجی 160 هزار کتاب خارجی عرضه شده است. در بخش بین‌الملل کتاب‌های این بخش نسبت به سال‌های گذشته تفاوت کیفی زیادی دارد و امسال برخی از ناشران خارجی برای اولین بار در نمایشگاه شرکت کرده‌اند. اکنون برخی ناشران خارجی کتاب‌های‌شان تمام شده است و اعلام شده سریع‌تر کتاب‌های آنها از گمرک به نمایشگاه ارسال شوند چرا که کتاب‌های خوبی هستند که مورد استقبال قرار گرفته‌اند. در حوزه داخلی هم از برخی غرفه‌ها استقبال شده است که نشان می‌دهد در حوزه کتابخوانی موفق بوده‌ایم و این باعث شده است که امیدی در بین اهل قلم به وجود آید.

جنتی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ارائه نامه‌ای از سوی ناشری که اجازه حضور در نمایشگاه کتاب را نداشته است، گفت: در میان مجموعه ناشران تنها 2 ناشر بودند که دستگاه قضایی آنها را ممنوع‌النشر کرده بود. امسال ما اعلام کردیم که هر ناشری طالب حضور است می‌تواند در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کند و عموم ناشران در نمایشگاه حاضرند.

او در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تشکل‌های نشر که امسال بخش‌هایی از کار اجرایی نمایشگاه را بر عهده دارند، گفت: قرار است طی 3 سال تمام کار برپایی نمایشگاه بر عهده تشکل‌های نشر قرار بگیرد. او همچنین در غرفه کشور عمان هم گفت: ایران و عمان اشتراکات فرهنگی بسیاری دارند و حسن همجواری میان آنها زبانزد است بویژه در منطقه خلیج‌فارس از دیرباز دارای روابط سیاسی حسنه‌ای با یکدیگر هستند. عمان همواره یک سیاست ثابت و متوازن نسبت به ایران داشته و همین مساله باعث شده تا از نظر فرهنگی نیز این دو کشور رابطه نزدیکی با هم داشته باشند و به همین خاطر آثار ارائه شده از این کشور در نمایشگاه نیز نشان می‌دهد که تا چه اندازه علایق فرهنگی میان دو کشور وجود دارد.

خبرنگاران درباره کتاب‌های زیر میزی در نمایشگاه کتاب هم از جنتی پرسیدند که او چنین توضیح داد: اگر چنین مواردی دیده شود با آن برخورد می‌شود. در سال‌های گذشته نیز به صورت روزانه گزارش‌هایی از سوی مسئولان نمایشگاه در مورد برخورد با چنین مواردی به من ارائه می‌شد. من اطمینان می‌دهم که همکارانم از این موارد مراقبت دائمی می‌کنند.

در نخستین آخر هفته نمایشگاه، بسیاری از مسئولان و چهره‌های سرشناس هم به نمایشگاه کتاب رفتند. از جمله مسئولانی که به نمایشگاه رفت، می‌توان به علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد.

خبر دیگر از آخر هفته نمایشگاه هم این‌که علی فریدونی، مدیر کمیته نظارت و ارزیابی محتوایی بخش ناشران بین‌الملل نمایشگاه هم، از جمع‌آوری کتابی خارجی با موضوع امام‌خمینی(ره) خبر داد و اعلام کرد به ناشر این کتاب اعلام شده است حق عرضه این کتاب را در نمایشگاه کتاب ندارد.

در این دو روز نشست‌های سراهای اهل قلم و تالارهای گفت‌وگوی نمایشگاه هم آغاز شد. ازجمله مهم‌ترین این نشست‌ها، نشستی با حضور روبرتا کینی رئیس نمایشگاه کتاب بولونیا و مائورو کنچاتوری سفیر ایتالیا در ایران بود که تنها با حضور تعدادی از خبرنگاران، تصویربرداران و تعداد معدودی از بازدیدکنندگان نمایشگاه برگزار شد. روبرتا کینی در این نشست درباره نحوه برگزاری نمایشگاه بولونیا توضیحاتی ارائه کرد و البته به نوعی از تصویرگران ایرانی کتاب‌های کودک تمجید کرد. همچنین در نشست دیگری، از کتاب «ضریح عشق» رونمایی شد.جدای از کشور عمان که مهمان ویژه نمایشگاه تهران است، کشورهای دیگر نیز فعالیت‌های زیادی را برای این رویداد فرهنگی در نظر گرفته‌اند. یکی از این کشورها، مکزیک است. به دعوت سفارت مکزیک در ایران، موسسه ملی پلی‌تکنیک ( IPN)، دانشکده مکزیک (C O L M E X)، دانشگاه پوئبلا (UDLA)، دانشگاه وراکروز (UV)، دانشگاه سینالوآ ( UDS)، دانشگاه کولیم ا(UDC) و موسسه فناوری خودمختار مکزیک (ITAM ) آثار مختلفی در زمینه‌های ادبیات، علوم اجتماعی، فناوری، هنر و تاریخ را در نمایشگاه کتاب تهران به نمایش گذاشته‌اند.

شاید بتوان گفت چشمگیرترین فعالیت مکزیک در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کنفرانس شاعر برجسته و جهانی مکزیکی «اورلیو آسیاین» خواهد بود که در این کنفرانس یک نمای کلی از ادبیات مکزیک با تاکید بر آثار معاصر ارائه خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها