گزارش اختصاصی جام جم آنلاین

تل آویو از شکست کامرون نگران است

نظرسنجی های پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی انگلیس نشان دهنده دستیابی نسبت تقریبا مساوی حدود 34 درصد دو حزب رقیب در انتخابات است اما برای برخی طرف های خارجی این رویداد مانند رژیم صهیونیستی نتیجه مساوی هم نگران کننده است و منافع تل آویو در گرو برنده شدن حزب محافظه کار به ریاست دیوید کامرون است.
کد خبر: ۷۹۵۲۰۵
تل آویو از شکست کامرون نگران است

به گزارش جام جم آنلاین، رقابت تنگاتنگ انتخاباتی که قرار است از فردا پنجشنبه بین دو حزب محافظه کار به رهبری دیوید کامرون و حزب کار به ریاست اد میلیبند برگزار شود برندگان و بازندگانی نیز خارج از خاک انگلیس دارد.

برای اولین بار در تاریخ رقابت های انتخاباتی انگلیس قضیه فلسطین و نگرانی های اسرائیل به شکل جدی در رقابت های انتخاباتی این کشور مطرح می شود. هنوز دقیقاً مشخص نیست که چه تعداد از مجموع 650 کرسی پارلمان به هر کدام از احزاب خواهد رسید اما در این نکته تردیدی نیست که تل آویو شدیداً راغب است دیوید کامرون نخست وزیری که امتحان اسرائیل دوستی خود را پس داده در این انتخابات برنده شود.

کامرون دو روز پیش در شمال شهر لندن به شکل جدی بر حمایت خود از اسرائیل در جمع اقلیت یهودی این شهر تاکید کرد و گفت: من نگرانی یهودیان را بعد از حملات اخیر جهادی ها در اروپا درک می کنم. تعهد می دهم که اگر در قدرت باقی بمانم از یهودیان حمایت کنم.

اما صهیونیست ها نگران این هستند که در صورت قدرت گرفتن احزابی مانند «حزب میهنی اسکاتلند»؛ حزبی که طرفدار تحریم اسرائیل است و سیاست های اشغالگرانه تل اویو را به باد انتقاد می گیرد، روابط تل آویو با لندن و به تبع آن بخش های مهمی از اروپا تیره شود.

«انشل بابر» کارشناس مسائل انگلیس در گفتگو با روزنامه «سان» می گوید: فکر اینکه دیوید کامرون در انتخابات شکست بخورد ستون فقرات دیپلمات های اسرائیلی و گروه های فشار صهیونیستی لندن را به درد می آورد زیرا هیچ کس تاکنون به اندازه کامرون با اسرائیل هماهنگ نبوده است.

یک موضوع دیگر بسیار برای اسرائیل اهمیت دارد؛ اینکه کامرون همواره از لندن به عنوان یکی از مهم ترین مراکز مالی جهان برای تحت فشار قرار دادن و تحریم ایران و سیستم بانکداری تهران استفاده کرده است.

کامرون لندن را به سود صهیونیست ها در خدمت سیاست فشار بر ایران و سخت کردن کار تهران در بیمه کردن نفتکش های خود استفاده کرده است این در حالی است که برخی مسئولان وزارت خارجه انگلیس با چنین رویکردی از سوی کامرون مخالف بودند.

با این خدمت کامرون به رژیم صهیونیستی، انگلیس در عهد دیوید کامرون توانست در سیاست های ضد ایرانی گوی سبقت را از سایر کشورهای اروپایی و حتی در برخی برهه ها از آمریکا نیز برباید.

حتی در جنگ غزه نیز موضع تاییدگر کامرون در حمایت از سیاست های صهیونیستی به قدری آشکار بود که حزب محافظه کار اصرار شرکای خود در ائتلاف حکومتی انگلستان مانند حزب لیبرال دموکرات را برای محکوم کردن سیاست های اسرائیلی نادیده گرفت.

حزب محافظه کار به رهبری دیوید کامرون حتی شاهد استعفای وزیر جوان خود «سعیده وارسی» در اعتراض به رویکردی بود که آن را به علت حمایت بی قید و شرط کامرون از جنایت های اسرائیل «سیاسی و غیر اخلاقی» نامید.

گفته می شود که بسیاری از دیپلمات های انگلیسی نظرات دیوید کامرون را قبول ندارند اما در این مساله متفق القول هستند که نخست وزیر جاه طلب و جوان انگلیس خاورمیانه را تا حد زیادی از نگاه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می بیند.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها