جام جم آنلاین گزارش می‌دهد

تجزیه عراق؛ آغاز و فرجام داعش

طرح آمریکایی تسلیح جداگانه کردها و اهل سنت عراق در عین تحریک انگیزه های مذهبی و تنش های طایفه‌ای در عراق می خواهد این موضوع را تحکیم کند که دیگر زمان مستقل دیدن کرد و اهل سنت و شیعه در عراق فرارسیده است؛ امری که نگرانی ملت و مسئولان عراقی را برانگیخته و در همان خط گروه تروریستی داعش، وحدت عراق را به سود تجزیه نشانه رفته است.
کد خبر: ۷۹۳۹۶۵
تجزیه عراق؛ آغاز و فرجام داعش

به گزارش جام جم آنلاین، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا قانونی را به تصویب رسانده است که بر اساس آن با نیروهای پیشمرگ کرد و گروه های مسلح سنی به عنوان دو نیروی مستقل از سایر عناصر تشکیل دهنده دفاعی و جنگی عراق و فارغ از نظارت دولت مرکزی رفتار خواهد شد.

این طرح که کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا آن را پیشنهاد داده است به مبارزان عراقی در برابر داعش 715 میلیون دلار کمک نظامی اختصاص داده است اما این کمک ها مستقیما به دولت مرکزی تحویل داده نمی شود بلکه بالعکس 25 درصد آن بدون واسطه به پیشمرگ های کرد داده می شود. مرحله دوم طرح بستگی به عملکرد دولت عراق دارد. در صورتی که دولت عراق نتواند به تعهدات خود برای به جاآوردن شرایط اعطای کمک ها (اهداف تعریف شده در متن قانون) بعد از سه ماه عمل کند 75 درصد باقیمانده از کمک ها به حالت تعلیق در می آید و در عوض، 60 درصد کمک ها مستقیما برای کردها و اهل سنت ارسال خواهد شد. از اینجا طرح تجزیه عراق به طور جدی با جدا کردن حساب های امنیتی کردها و سنی ها از کلیت عراقی شان کلید می خورد.

شبح تجزیه حالا از هر زمان دیگری جدی تر بر فراز عراق در حرکت است و به دنبال افزایش تحرکات تروریستی در چند ماهه اخیر با اشغال بخش هایی از خاک این کشور به دست گروه تروریستی داعش ایده تجزیه عراق نیز به سه بخش سنی، شیعی و کرد به بهانه تشدید جنگ مذهبی در این کشور شدت گرفت.

ایده تجزیه عراق به سه بخش شیعه، سنی و کرد خیلی پیشتر از اینها در سال 2006 به صراحت بر زبان جو بایدن سناتور وقت مجلس سنا و معاون کنونی رییس جمهور آمریکا جاری شد. همان زمان این طرح به قدری جدی بود که بایدن شروع به تبلیغات گسترده و برگزاری کنفرانس های خبری کرد. طرح های تطبیقی نیز روی میز اقای بایدن چیده می شد؛ طرح هایی از قبیل مقایسه اوضاع عراق با یوگسلاوی و امکان سنجی پیاده سازی مجدد توافق نامه دیتون.

از همان ابتدا اسناد منتشر شده در رسانه‌های عراقی نشان می داد که فرار استاندار و مسئولان نینوا و خیانت برخی افسران ارتش با خالی گذاشتن موصل برای پایتختی ادعایی خلافت موهوم گروه تکفیری تروریستی داعش مقدمه سناریویی خطرناک است که وحدت ملی عراق را به نام اعاده حق و حقوق اهل سنت و طرح تبعیض علیه آنان نشانه رفته بود.

داعش خیلی زودتر از انچه تصور می شد در میان بهت و حیرت ناظران تحولات عراق، سرزمین های بین النهرین را با چنان سرعتی اشغال کرد که هیچ تصوری جز این قابل باور نبود که اشغال این حجم از خاک عراق بدون خیانت برخی همکاران داخلی سناریوی تجزیه و کمک اطلاعاتی و پشتیبانی حساب شده طرف های پنهان و آشکار امکان ندارد.

واقعیت این است که ایده تجزیه عراق به سه بخش شیعه، سنی و کرد خیلی پیش از اینها در سال 2006 به صراحت بر زبان جو بایدن سناتور وقت مجلس سنا و معاون کنونی رییس جمهور آمریکا جاری شد. همان زمان این طرح به قدری جدی بود که بایدن شروع به تبلیغات گسترده و برگزاری کنفرانس‌های خبری کرد. طرح های تطبیقی نیز روی میز آقای بایدن چیده می شد؛ طرح هایی از قبیل مقایسه اوضاع عراق با یوگسلاوی و امکان سنجی پیاده سازی مجدد توافق نامه دیتون.

تجزیه عراق در قالب نگاه آمریکایی به خاورمیانه جدید که در دهه هفتاد میلادی گذشته سنگ بنای آن نهاده شد و حتی در طول ناآرامی های موسوم به بهار عربی نیز برای تحقق آن از رهگذر ناامنی ها و آشفتگی امنیتی دولت های درگیر بحران تلاش شد می گنجد. جالب اینجاست که این حساسیت مذهبی در کشورهایی تحریک و بیش از همه تحت نام های بشردوستانه به نام حقوق اقلیت ها بر آن پای فشرده می‌شود که 65 درصد از ذخیره نفت جهان را در خود جای داده‌اند.

اقلیم سنی و طرح موضوع حقوق تضییع شده از اهل سنت در عراق نیز با سمفونی جو بایدن و همنوایی کشورهای عضو شورای همکاری های خلیج فارس خیلی بی پرده و صریح در حال اجراست.

خوشبختانه تحقق این رویای غربی همگرا با جبهه سازش عربی رنگ تعبیر به خود نخواهد دید زیرا در چند ماهه اخیر همکاری های امنیتی اهل سنت عراق در کنار شیعیان و پیشمرگ های کرد، برای حفظ سرزمین ها یا بازپس گیری مناطق اشغال شده به دست داعش نشان داد که ملت عراق صرفنظر از مذهب و نژاد در برابر خطری که تمامیت ارضی و وحدت ملی آنان را تهدید می
‌کند هشیار و آگاهند.

توحش و خشونتی که از چشمه تعصب تکفیر داعشی در چند ماهه گذشته جوشید تقریباً حقیقت سناریوی در انتظار عراقی ها را برای مردم این کشور آشکار کرد، اگر چه طراحان تجزیه عراق انتظار داشتند گروه تروریستی داعش آغاز و پایانی بر تجزیه عراق باشد.

جواد ارشادی- جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها