مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گردشگری:

رشد گردشگری اصفهان در حال توقف است

هفتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پذیرای بازدیدکنندگان

در مهمترین رویداد نمایشگاهی گردشگری اصفهان چه می‌گذرد؟

سرانجام هفتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، صنایع و تجهیزات وابسته در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان برپا شد. برگزاری این نمایشگاه که با وققه ای پنج ساله همراه بود، از یکم اردیبهشت با شعار «فرصت حضور در دومین بازار گردشگری ایران» گشایش یافت و در فضایی سر پوشیده به وسعت پنج هزار و 500 متر مربع ادامه دارد.
کد خبر: ۷۹۱۴۳۹
در مهمترین رویداد نمایشگاهی گردشگری اصفهان چه می‌گذرد؟

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در حالی برگزار می‌شود که این روزها اصفهان میزبان گردشگران بسیاری از سراسر جهان است البته مقارن شدن هفته نکوداشت اصفهان در استقبال مردم از این نمایشگاه چندان بی تاثیر نیست چرا که در این روزها شور و هیجان خاصی در شهر حاکم است و انبوهی از گردشگران داخلی و خارجی در اطراف و البته داخل نمایشگاه پرسه می‌زنند. گویی مردم برای این رویداد مهم در حوزه گردشگری لحظه‌شماری می‌کردند.

استقبال گرم از بازدیدکنندگان نمایشگاه

از روی پل تاریخی شهرستان که در جوار نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان قرار دارد، رد می‌شویم و صدای روح‌نواز جریان آب که از زیر این اثر فاخر می‌گذرد به گوش می‌رسد. نسیم خنک اردیبهشت‌ماه از روی جریان آب زاینده‌رود می‌گذرد تا مهمانان داخلی و خارجی اصفهان با حس و حالی تازه به استقبال هفتمین نمایشگاه گردشگری بروند.

به یکی از ورودی‌های سالن نمایشگاه که می‌رسیم، فرش قرمزی به چشم می‌خورد؛ چند نفر از اعضای کادر تشریفات برای خوش‌آمدگویی به میهمانان کنار این فرش خوش‌رنگ ایستاده‌اند و با استقبال گرم‌شان، بازدیدکنندگان را راهنمایی می‌کنند.

نگاه اقتصادی «سفیر ویتنام» به نمایشگاه گردشگری اصفهان

اینجا اصفهان، پل شهرستان، محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی است و دیگر دل در دل ما نمانده تا از غرفه‌ها و دستاوردهای جدیدشان در حوزه گردشگری بازدید کنیم.

وارد سالن نمایشگاه می‌شویم و اولین غرفه‌ای که با آن برخورد می‌کنیم مربوط به یک شرکت ایرلاین یا همان «خط هوایی» خودمان بود که آخرین دستاوردها و خدمات جدید خود را به بازدیدکنندگان معرفی می‌کند.

کمی نزدیک‌تر رفتیم و مسئول غرفه هم با گرمی خاصی سلام کرد و یک بروشور که در آن نوع خدمات شرکت‌شان شرح داده شده بود را به ما داد و از خدمات و قیمت‌های ـ به گفته خودش ـ بسیار مناسب آن ایرلاین برای ما توضیح داد. در سالن قدم می‌زدیم که از بلندگوی نمایشگاه شنیدیم سفیر ویتنام در حال بازدید از نمایشگاه است.

هونگ‌تک در بازدید از این نمایشگاه گفت: «به محض اینکه دعوت‌‌نامه نمایشگاه اصفهان را دریافت کردم، تصمیم گرفتم به این شهر بیایم؛ ما امروز اینجا هستیم تا ظرفیت‌های گردشگری کشورمان را به ایرانیان معرفی و تصویرهای نادرستی که از ویتنام در ذهن مردم بوده را پاک کنیم.»

وی افزود: همچنین ما به تعامل با تجار و صنعتگران اقتصادی اصفهان بسیار علاقه‌مند هستیم و در این نمایشگاه نیز موفق شدیم مذاکرات خوبی داشته باشیم.»

حضور بیش از 70 غرفه دار در هفتمین نمایشگاه گردشگری

با تعدادی از غرفه داران که صحبت کردیم از استقبال مردم شگفت‌زده شدند و این اتفاق مهم را به فال نیک گرفتند.

یکی از غرفه‌داران صنایع دستی، ایجاد وقفه چند ساله در برگزاری نمایشگاه را باعث این استقبال خوب مردم عنوان می‌کند و به ما می‌گوید: این تاخیر باعث شد تا شرکت‌های مرتبط با گردشگری و همچنین مردم عادی از این دوره نمایشگاه گردشگری استقبال خوبی داشته باشند.

علیرضا کدخدایی شور و هیجان خاصی که در نمایشگاه برقرار است را ناشی از انتظار چند ساله مردم می‌داند و از سطح کیفی نمایشگاه بسیار هیجان‌زده است.

هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی با حضور بیش از 70 غرفه داخلی و خارجی از کشورهای تاجیکستان، ویتنام، اندونزی، مالزی، ارمنستان و روسیه در حالی پذیرای مردم است که این غرفه داران به معرفی و ارائه آخرین دستاوردها و خدمات نوین خود در حوزه گردشگری پرداختند.

حضور پر رنگ فعالان عرصه گردشگری

یکی از مواردی که در نمایشگاه به چشم می‌آید، تنوع زیاد غرفه‌ها و خدماتی است که آنها ارائه می‌دهند. در میان غرفه‌ها که قدم می‌زدیم تعداد زیادی از آژانس‌های مسافرتی را دیدیم که یکی از آنها Turkish Airline است که در هر شب از برپایی نمایشگاه اقدام به قرعه‌کشی در بین مردم می‌کند و به برندگان، بلیت سفر به مالزی هدیه می‌دهد.

از دیگر شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه هشت هزار و 500 مترمربعی می‌توان به خدمات و زیرگروه‌های صنعت گردشگری شامل دفاتر خدمات مسافرتی، آژانس‌ها، هتل‌ها، ارائه دهندگان خدمات مربوط به هتلداری نظیر خودروهای تشریفاتی و تجهیزات نظافت هتل، اتحادیه هتلداران، ارائه دهندگان خوراک‌های سنتی و محلی، انواع صنایع دستی، نشریات تخصصیِ حوزه گردشگری، انجمن‌ها، شرکت‌های هواپیمایی، خطوط هوایی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری، مراکز توریسم درمانی، مراکز اقامتی ویژه، ارائه دهندگان ماشین‌های ویژه کاروان‌های گردشگری، کمیته گردشگری سازمان فرهنگی ـ تفریحی شهرداری اصفهان با پروژه «اتوبوس گردشگری اصفهان»، شرکت‌های خدمات مسافرتی و جهانگردی، مراکز ارائه دهنده سفر کارت، مؤسسات آموزشی ویژه راهنمایان تور، سیتی سنتر غرب اصفهان، بزرگ‌ترین دهکده المپیک کشور در زمینه توریسم ورزشی و مجتمع‌های گردشگری اشاره کرد.

هتل‌های سنتی و سفره‌خانه‌ها، هتل صخره‌ای به عنوان شگفت‌آورترین هتل ایران، هتل کویری و سایت‌های کویرگردی نیز از دیگر غرفه‌های جذاب این نمایشگاه بودند.

حضور سفارت ویتنام، سفارت مالزی و سرکنسولگری کشور روسیه، حضور مستقیم نماینده خط هوایی ایرفلوت روسیه، کارگزار رسمی سفارت ارمنستان، مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی استان در زمینه توریسم هوایی، بیمارستان سعدی و مرکز باروری و ناباروری اصفهان در زمینه توریسم سلامت و هیأت ورزش‌های همگانی استان اصفهان در شاخه توریسم ورزشی از جمله نقاط قوت این نمایشگاه هستند که بی‌تردید تاثیر زیادی بر جذب بازدیدکنندگان دارند.

صنایع دستی، حوزه‌ای تاثیرگذار در صنعت گردشگری

بی‌شک بخشی از هویت کشورمان را هنرهای سنّتی عشایر و البته صنایع دستی تشکیل می‌دهد. جایگاه انکار ناپذیر صنایع دستی در حوزه گردشگری چنان مهم است که بخش زیادی از گردشگران خارجی با هدف خرید صنایع دستی و شناخت آن به کشورمان ـ به ویژه اصفهان ـ سفر می‌کنند.

یکی از مولفه هایی که همواره در رونق بخشیدن به صنعت توریسم کشور کمک کرده و باعث جذب هر چه بیشتر گردشگر داخلی و خارجی شده، صنایع دستی و میراث ناملموس ایران بوده است.

هفتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری نیز نقش صنایع دستی در گردشگری را انکار نکرده و پذیرای 32 غرفه در حوزه‌های صنایع دستی، غذاها و پوشش‌های محلی، سوغاتی، موسیقی و میراث ناملموس از شهرهای چهارمحال و بختیاری، یزد و اصفهان هست اما جالب‌ترین غرفه‌ای که البته برنامه‌های متفاوتی هم دارد مربوط به «شهرداری شهر محمدآباد جرقویه اصفهان» است که با اجرای برنامه‌های محلی تحت عنوان چادر سیاه نوع زندگی مردم این شهر، صنایع دستی، غذاهای محلی، سوغاتی، پوشش‌های زیبای محمدآباد جرقویه را با نوای گوش‌نواز ساز و نقاره به نمایش عموم گذاشته است.

مجتبی نیک‌اقبال ـ خبرنگار جام‌جم در اصفهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها