بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر در حالی از امروز کار خود را آغاز می‌کند که نمایش فیلم‌هایی که نام برخی از بزرگان بازیگری و فیلمسازی سینمای جهان را یدک می‌کشد، می‌تواند بسیاری از علاقه‌مندان هنر هفتم را به سالن‌های سینما بکشاند.
کد خبر: ۷۹۱۳۰۲
زنگ جهانی فیلم فجر به صدا درآمد

به گزارش جام‌جم، با این‌که جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هنوز با معیارهای یک جشنواره رده الف دنیا فاصله دارد و این رویداد از امروز نخستین دوره مستقل و تفکیک شده خود از بخش ملی و مسابقه سینمای ایران را تجربه می‌کند، اما چنته این جشنواره به لحاظ نام و اعتبار سینماگران برجسته و شناخته شده چندان هم خالی نیست. البته حالا حالاها نباید منتظر اولین حضور و نمایش فیلم‌های سطح اول سینمای جهان در جشنواره فیلم فجر باشیم و خبری هم از آمدن ستاره‌های محبوب و مشهور دنیای سینما به تهران نیست، اما مدیران و هیات انتخاب این جشنواره تلاش کردند با بررسی دقیق و کارشناسانه، سینمای سال گذشته جهان را بخوبی رصد کنند و باتوجه به قوانین و محدودیت‌ها و معذوریت‌ها، بهترین فیلم‌ها را برای حضور در بخش‌های مختلف بین‌الملل جشنواره فیلم فجر انتخاب کنند. هر چند دوستداران سینما در ایران از رویارویی و مواجهه نزدیک با سینماگران برجسته در قالب گفت‌وگو، تبادل‌نظر و نشست نقد و بررسی محروم هستند اما دست‌کم می‌توانند از امروز به مدت یک هفته به تماشای آخرین هنرنمایی برخی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین فیلمسازان، فیلمنامه‌نویسان، بازیگران و دیگر سینماگران جهان روی پرده نقره‌ای بنشینند.

کن لوچ، ویم وندرس، ژانگ ییمو، نوری بیلگه جیلان، میشل هازاناویسیوس، رشید بوشارپ و آلن رنه، از جمله فیلمسازان شاخص و برجسته سینمای جهان هستند که آخرین ساخته هایشان در جشنواره امسال فیلم فجر به نمایش درمی‌آید؛ فیلم‌هایی که به سبب استادی و مهارت و کارنامه پُربار این نام‌ها، واجد ویژگی‌ها و امتیازات ساختاری و محتوایی خوبی برای پیشنهاد دادن و تماشاست.

کن لوچ، کارگردان قدیمی و شناخته شده انگلیسی که آثاری آزادیخواهانه و عدالت طلبانه همچون «سرزمین و آزادی» و «بادی که بر مرغزار می‌وزد» را در کارنامه دارد، با فیلم «تالار جیمی» در بخش سینمای سعادت (مسابقه سینمای بین‌الملل) در جشنواره فیلم فجر حاضر است. «تالار جیمی» داستان فردی به نام جیمی گرالتون است که پس از تبعیدی ده ساله به روستایش در ایرلند بازمی‌گردد و تالاری را برای تفریح اهالی منطقه راه‌اندازی می‌کند، اما مخالفانش آرامش او را نمی‌خواهند.

ویم وندرس، فیلمساز آلمانی که به خاطر کارگردانی «پاریس ـ تگزاس»، برنده نخل طلای جشنواره کن در سال 84 میلادی شد، از جمله کارگردانان نام آشنایی است که با فیلم «همه چیز درست خواهد شد» در جشنواره فجر امسال حاضر خواهد بود. این فیلم قصه تالمات روحی نویسنده‌ای را روایت می‌کند که در یک تصادف باعث مرگ یک کودک شده است. به‌جز وندرس، این اثر سینمایی، نام‌های شناخته شده دیگری نیز دارد؛ همچون جیمز فرانکو، بازیگر نقش اصلی فیلم که با بازی در «127 ساعت» و فیلم جنجالی «مصاحبه» شناخته می‌شود. به جز او بازیگرانی چون شارلوت گینزبورگ و راشل مک آدامز هم در فیلم حضور دارند.

ژانگ ییمو، فیلمساز تحسین شده و بین‌المللی سینمای چین هم با فیلم «آمدن به خانه» در بخش سینمای سعادت جشنواره فجر حاضر است. ییمو با آثاری چون نفرین گل طلایی و خانه خنجرهای پران به خاطر آورده می‌شود.

«آمدن به خانه» داستان عاشقانه‌ای است که به‌واسطه آن بخش‌هایی از تاریخ پرفراز و نشیب چین مرور می‌شود. گونگ لی، بازیگر بین‌المللی سینمای چین که به خاطر بازی در کارهای ییمو شناخته و مشهور شد، نقش اصلی زن فیلم را بازی می‌کند.

نوری بیلگه جیلان، فیلمساز سرشناس ترکیه نیز با آخرین اثرش، «خواب زمستانی» به جشنواره فجر آمده است. این فیلم که قصه بازیگر بازنشسته‌ای به نام آیدین را به تصویر می‌کشد، از زمان نمایش جهانی موفقیت‌ها و افتخارات زیادی را نصیب خود کرده که مهم‌ترین آن دریافت نخل طلای جشنواره کن در سال گذشته میلادی است. نکته جالب این فیلم، بازی خوب و متفاوت هالوک بیلگینر، بازیگر شصت ساله ترک است؛ همان بازیگری که در سریال مشهور «ایزل»، ایفاگر نقش کنان بود.

میشل هازاناویسیوس، ـ کارگردان برنده اسکار فیلم آرتیست ـ شاید برای خیلی از ایرانی‌ها اسم سخت و نام آشنایی باشد، اما حتما بسیاری با نام و چهره همسرش، برنیس بژو آشنایی دارند. بژو همان بازیگر زن فرانسوی فیلم «گذشته» اصغر فرهادی است. بژو و همسر فیلمسازش امسال با فیلمی به نام «جست و جو» در جشنواره فجر حاضر هستند. در این فیلم که قصه حضور همدلانه زنی به نام کارول در چچن را نشان می‌دهد، آنت بنینگ ـ بازیگر شناخته شده هالیوودی ـ هم بازی می‌کند.

رشید بوشارپ، کارگردان فرانسوی الجزایری تبار هم از جمله فیلمسازان شناخته شده امسال جشنواره فجر است. بوشارپ که فیلم‌هایی چون روزهای افتخار و رود لندن را در کارنامه دارد، در فیلم «دو مرد در شهر»، داستان سیاهپوست سابقا خلافکاری را روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرد مسلمان شود و دست از کارهای بد گذشته‌اش بردارد، اما کلانتر شهر او را همچنان تهدیدی برای جامعه می‌پندارد. بازی فارست ویتاکر، که با فیلم مشهور «گوست داگ» (جیم جارموش) شناخته می‌شود، در نقش اصلی از امتیازهای این اثر است. به‌جز او بازیگران سرشناسی چون هاروی کایتل (بازیگر فیلم‌های راننده تاکسی و سگ‌های انباری) و اِلِن‌برستین (بازیگر نقش مادر در فیلم جن‌گیر) هم در فیلم بازی می‌کنند. «دو مرد در شهر» در بخش جلوه گاه شرق که اختصاص به مسابقه سینمای آسیا و جهان اسلام دارد، به نمایش در می‌آید. آلن رنه، فیلمساز شناخته شده و البته فقید فرانسه هم امسال با آخرین ساخته‌اش در جشنواره فجر حاضر خواهد بود! او که با آثار مشهوری چون «سال گذشته در مارین باد» و «هیروشیما، عشق من» شناخته می‌شود، در سال 2014 و پیش از مرگ فیلمی ساخت به نام «زندگی رایلی». این فیلم که در بخش سینمای هنر و تجربه فیلم فجر اکران می‌شود، داستان روحیه دادن سه زوج به دوست در حال مرگشان است. سابین آزما، همسر رنه، یکی از نقش‌های اصلی فیلم را بازی می‌کند.

به‌جز فیلم‌هایی که ذکر نام آنها در بالا رفت، باید به فیلم «به ترتیب ناپدید شدن» ساخته هانس پتر مولاند محصول مشترک نروژ و سوئد هم اشاره کرد که بازیگران شناخته شده‌ای چون برونو گانتز (بازیگر نقش هیتلر در فیلم سقوط) و استلان اسکارسگارد (بازیگر فیلم داگویل) در آن بازی می‌کنند. این فیلم در بخش سینمای سعادت به نمایش درمی‌آید.

علاقه‌مندان سینما برای اطلاع از جدول برنامه نمایش فیلم‌های بخش‌های مختلف بین‌الملل جشنواره فجر (سینمای سعادت، جلوه گاه شرق، هنر و تجربه، مرور سینمای ترکیه و چین و تماشای آثار فرانچسکو رزی)، می‌توانند به سایت جشنواره فیلم فجر مراجعه کنند. بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر از امروز آغاز می‌شود و به مدت یک هفته در سینماهای آزادی، خانه هنرمندان و موزه سینما ادامه خواهد داشت.

علی رستگار‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها