انگیزه‌های متفاوت ملی‌پوشان در رقابت‌های انتخابی تیم ملی

نفس بوکسورها در شهرکرد چاق می‌شود

مربی اوکراینی برای بوکس می‌آید. همین جمله کافی بود تا موافقان و مخالفان با مربی خارجی در بوکس حرف‌های خود را با رسانه‌ها در میان بگذارند و به نوعی واکنش نشان دهند.
کد خبر: ۷۸۹۵۵۳
مرد 3000 دلاری کنار رینگ

شاید این جمله احسان روزبهانی در واکنش به ورود مربی خارجی روی روند مذاکرات آینده فدراسیون بوکس با مربی اوکراینی تاثیر منفی داشته باشد آن هم وقتی بوکسور المپیکی ایران می‌گوید مسئولان فدراسیون پول درمان او را ندارند و همیشه از کمبود بودجه گلایه می‌کنند، چگونه می‌خواهند هزینه مربی خارجی را پرداخت کنند؟

بوکس ایران تیر ماه به میزبانی تایلند باید در مسابقه‌های قهرمانی آسیا شرکت کند و علاوه بر استخدام مربی، فدراسیون در تلاش است نهم و دهم اردیبهشت‌ انتخابی تیم ملی را برای ترکیب نهایی تیم ملی انتخاب کند. امسال علاوه بر رقابت‌های آسیا، بوکسورهای ایرانی باید برای گرفتن سهمیه المپیک روی رینگ حاضر شوند. اهمیت رقابت‌های امسال مسئولان فدراسیون را برای استفاده از دانش روز مربیان خارجی تشویق کرده است به طوری که آنها در هر صورت می‌خواهند سرمربی بوکس تیم ملی یک خارجی باشد.

صحبت از مربی خارجی بارها در فدراسیون بوکس مطرح شده است و حتی در ادوار گذشته تعدادی از این مربیان با قبول هدایت ملی‌پوشان به رقابت‌های آسیا و المپیک روانه شدند. مسئولان فدراسیون در المپیک لندن و در سال‌های اخیر از مربیان ایرانی بهره گرفتند، اما این آمد و رفت‌ها تاکنون در سطح نیمکت مربیگری بوکس ایران به ثبات نرسیده است. فدراسیون بوکس که از مدت‌ها پیش در تلاش بود برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا هدایت ملی‌پوشان را به مربی خارجی بسپارد بعد از بازی‌های آسیایی 2014 مکاتبات خود را با کوبا و اوکراین از سر گرفت و به نظر می‌رسد با بودجه پیشنهادی این فدراسیون گزینه اوکراینی در تور بوکس ایران افتاده است.

روح‌الله حسینی نایب‌رئیس فدراسیون بوکس درباره چگونگی مذاکره با مربیان اوکراینی می‌گوید: پس از درخواست ما فدراسیون اوکراین رزومه دو نفر از مربیان را به ایران ارسال کرد که کمیته فنی پس از بررسی نهایی با یکی از آنها به توافق رسید. رزومه این مربی به وزارت ورزش و جوانان ارسال شده است و امروز و فردا جواب نهایی وزارتخانه اعلام می‌شود. او یک مربی چهل و هفت ساله و سه ستاره است. با رزومه‌ای که از خود به ما ارسال کرده باخبر هستیم که یکی از مربیان تیم ملی کشور اوکراین بوده و سابقه سرمربیگری در تیم ملی نوجوانان اوکراین را نیز در رزومه‌ کاری خود دارد. ما اگر بخواهیم سرمربی تیم ملی اوکراین را به ایران بیاوریم باید ماهانه 10 هزار دلار به او حقوق پرداخت کنیم. ناگفته نماند رزومه‌ای که او برای ما ارسال کرده مسئولان کمیته ملی المپیک نیز او را تائید کرده‌اند. ما براساس بودجه‌ای که داریم به استخدام مربی خارجی اقدام کردیم.

حسینی مبلغ قرارداد این مربی را 3 هزار دلار در ماه اعلام کرده است. به عقیده او مربیان اوکراینی به دلیل قهرمانی این کشور در بوکس دنیا مطرح هستند با این حال حقوق 3000 دلاری از سوی فدراسیون قابل تامین است. همان حقوقی که احسان روزبهانی را آزرده کرده است، هرچند روزبهانی منکر حضور مربی خارجی برای بوکس نیست، اما می‌خواهد هم اندازه با ورود این مربیان و دستمزد خوبی که می‌گیرند به وضعیت بوکسورهایی مانند او رسیدگی شود.

نایب رئیس فدراسیون بوکس از شرایط کار مربی اوکراینی می‌گوید: یکی از شرایط همکاری فدراسیون بوکس با این مربی حضور آزمایشی او به مدت سه ماه است. بعد از این دوره اگر کارش رضایتبخش بود قرارداد او تمدید می‌شود. این مربی در وهله نخست باید رقابت‌های انتخابی را زیر نظر بگیرد که روزهای نهم و دهم اردیبهشت برگزار می‌شود. فدراسیون بوکس در اولین برنامه کاری این مربی، تمامی سرمایه‌های بوکس ایران را به رقابت‌های انتخابی فراخوانده است. تعداد 52 بوکسور روی رینگ می‌روند که در میان آنها نام‌هایی مانند جاسم دلاوری، مهدی طلوتی، علی مظاهری و فروتن گل آرا دیده می‌شود.

مربی چهل و هفت ساله اوکراینی باید در شروع کار خود ترکیبی از باتجربه‌ها و جوانان را انتخاب کند تا فدراسیون برای ادامه اردوهای ملی، پای 22 بوکسور را به تمرینات می‌کشد. باوجود این برنامه‌ها به همراه مربی خارجی اما انتقادها به قوت خود باقی است.

حسینی در پاسخ به برخی انتقادها می‌گوید: بوکس ایران به دانش روز مربیان نیاز دارد. مربیان ما تجربه و دانش خوبی دارند، اما باید در راه دانش‌افزایی از علم روز این ورزش استفاده کنند. چنانچه مربی اوکراینی همانی باشد که ما دنبالش می‌گردیم، از او به‌عنوان مدرس هم در شهرهای مختلف استفاده می‌کنیم. بنابراین مربیان ایرانی نباید در شروع یک حرکت تازه، برای متوقف کردن آن، گام بردارند.

صحبت‌های حسینی اراده فدراسیون را برای استفاده بیشتر از مربیان خارجی نشان می‌دهد، زیرا وقتی از او پرسیدیم اگر بعد از سه ماه فدراسیون با این مربی توافق نکرد چه می‌شود، قاطعانه از حضور یک مربی خارجی دیگر خبر می‌دهد و می‌گوید: برای رقابت‌های جهانی انتخابی المپیک و حتی المپیک برزیل از مربی خارجی استفاده می‌کنیم.

در چنین فضایی کار مربیان ایرانی با تیم ملی چه می‌شود؟ آیا آنها می‌مانند؟ نایب رئیس فدراسیون می‌گوید: مربیان تیم ملی در سمت‌های خود قرار می‌گیرند. احدی و استکی از مربیان خوب کشورمان هستند و با این کار می‌توانند به تجربیات خود اضافه کنند.

اکبر احدی اما باوجود آن‌که ماه‌ها با تیم ملی کار کرده و احسان روزبهانی را در لیگ ستارگان جهان، در گرفتن سهمیه المپیک همراهی کرده است، از مربی خارجی در تیم ملی بزرگسالان دل خوشی ندارد. او می‌گوید باید از این مربیان در سنین پایه استفاده شود.

احدی ادامه می‌دهد: تصمیم آوردن مربی خارجی به عهده کمیته فنی فدراسیون است و من به این نظر احترام می‌گذارم، اما نظر شخصی من این است مربی خارجی باید بر روی سنین پایه کار کند. بازیکنان بزرگسال در اجرای فنون کاملا شکل گرفته‌اند و نمی‌توان اکنون ضعف‌ها یا اشتباهات تکنیکی آنها را برطرف کرد. این کار باید در سنین نوجوانی و جوانی به بوکسورها آموزش داده شود.

احدی در پاسخ به این پرسش که نظر شما در استخدام مربی اوکراینی تا چه اندازه موثر است، می‌گوید: مخالفتی ندارم. هرچند موافقت یا مخالفت من تاثیری درآمدن یا نیامدن مربی خارجی به ایران ندارد.

در شرایطی که اکبر احدی حضور مربی خارجی درجه یک را برای تیم ملی مناسب ارزیابی می‌کند. علیرضا استکی مربی دیگر تیم ملی بوکس ایران تغییرات در کادر فنی را به نفع ملی‌پوشان بوکس می‌داند، هرچند اظهارنظرهای مختلف درباره ورود مربی اوکراینی به خانواده بوکس متفاوت است و پای موافقان و مخالفان را به میان رسانه‌ها باز کرده است. همان‌گونه که علی مظاهری کاپیتان تیم ملی به‌عنوان مخالف صحبت کرده است و می‌گوید: کار کردن با مربیان داخلی که برای تیم ملی کارهای بزرگی انجام داده‌اند، بهتر است. ما با حسین نهرودی چهار سهمیه المپیک لندن گرفتیم که در پایان مسابقه‌ها نیز عملکردمان در لندن قابل قبول بود. در بازی‌های آسیایی اینچئون نیز با اکبر احدی مدال‌های خوشرنگی به دست آوردیم. فکر نمی‌کنم لزومی داشته باشد هدایت تیم ملی را به مربی خارجی بسپاریم.

محمد رضاپور ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها