در قالب یک نامه سرگشاده منتشر شد

تقدیر یک تشکل دانشجویی از مهران مدیری

به اعتقاد «محمدتقی فهیم» تلویزیون باید مقاومت کند و پخش «در حاشیه» را ادامه دهد

اعتراض به یک سریال در قالب تجمع اوج سطحی‌گرایی است

محمد تقی فهیم در رابطه با اعتراض پزشکان به سریال «در حاشیه» به خبرنگار «جام جم سیما» گفت: اکنون زمان آن است که پزشکان نشان دهند توان و تحمل نقد را دارند و از سویی تلویزیون هم باید مقاومت کند. در دنیا سینما و تلویزیون و رسانه های موفق بی‌محابا وارد حوزه نقد اجتماعی می شوند، آن ها حتی از نمایندگان پارلمان گرفته تا وزیر و نخست وزیر و رئیس جمهور را هم به نقد می کشند.
کد خبر: ۷۸۴۵۱۸
اعتراض به یک سریال در قالب تجمع اوج سطحی‌گرایی است

به گزارش جام‌جم سیما، وی افزود: متاسفانه این مشکل اساسی است که قبل و بعد انقلاب در کشور ما وجود داشته است. اساسا صنوف تحمل هیچ گونه اعتراضی را ندارند؛ بنابراین باید در این راستا فرهنگ سازی صورت گیرد، یعنی با مقاومت در برابر اعتراض های نا بجا در این زمینه باید کار کرد. یکی از وظایف تلویزیون این است که در این زمینه کار کند و نقد اجتماعی در قالب آثار هنری، یا نقد رفتارهای بد و هنجارهای نابجا باید توسط رسانه فرهنگ سازی شود.

این منتقد پیشکسوت با اشاره به این که مقاومت در برابر اعتراض ها باید از یک جایی آغاز شود، ادامه داد: «در حاشیه» رویکردی نمادین، سمبولیک واستعاری و طنز دارد که می‌خواهد در قالب طنز روی برخی رفتارها کار کند و در کنار آن اگر خدایی ناکرده مواردی در بدنه پزشکی کشور وجود دارد، پزشکان عبرت بگیرند. من معتقدم باید درمقابل انتقادها مقاومت کرد و نباید به راحتی کنار آمد.

محمد تقی فهیم به این نکته تاکید دارد که جامعه پزشکی کشور به جای مقابله و شکایت باید از سریال حمایت کرده و در کنارش نقد هم بکنند.

وی تصرح کرد: آنها می توانند از بستر استفاده شده در سریال مهران مدیری، پزشکان را با عناوین مختلف نقد کنند. مثلا بگویند چقدر این سریال با واقعیت های جامعه انطباق دارد؟ اثرضعیف یا قوی است؟ ممکن است سریال اثر ضعیف و نقد پذیری باشد.

وی با بیان این که پزشکان کشور برای دیگر صنوف باید الگو شوند، تاکید کرد: سریال«درحاشیه» اثر قوی ای نسبت به دیگر ساخته های مدیری نیست اما این که گروهی بخواهند پخشش را متوقف کنند، مسئله ای است که برای مقابله با آن باید از یک جایی آغاز شود.

فهیم افزود: این‍که تلویزیون تا کنون مقاومت کرده و پخش سریال را ادامه داده نشان می‌دهد رسانه ملی روش مدیریتی هوشمندی دارد و باید سریال را به سرانجام برساند. البته تلویزیون باید این فضا را برای پزشکان مهیا کند تا سریال را نقد کنند.

وی اظهار داشت: وزیر بهداشت باید در کار توضیحی پیش قدم شود تا هنرمندان وارد این گونه مناسبات شوند. بسیاری از اصناف نقد پذیر هستند. هر زمان هنرمندان برای نقد اجتماعی و مناسبات غلط ورود پیدا کردند، گروهی معترض بودند برای همین ما آثار طنز، کمدی یا اجتماعی منتقدانه قوی نداریم و هنرمندان محافظه کار شده‌اند.

فهیم در ادامه سخنانش توضیح داد: این که ما در کشورمان یک رسانه محافظه کار، الکن ناتوان و یا یک هنر خنثی و بی‌خاصیتی داشته باشیم ثمره همین اعتراضات است. البته از سویی رسانه باید فضای نقد آثار را فراهم کند و فرصتی برای پزشکان به وجود آورد تا آن ها هم به نقد کار بپردازند. یعنی اگر جاهایی خدایی نکرده اسائه ادبی به حریم فردی یا شخصی پزشکان شده می شود کار را نقد کنند. اما اگر کار متوقف شد نشان دهنده این است که دیگر نمی توان آثار دیگری را تولید کنیم.

این منتقد افزود: اعتراض پزشکان در قالب تجمع برای سریال«درحاشیه» اوج سطحی گرایی محسوب می شود. یعنی ممیزی از سوی گروه نخبه و با سواد جامعه خیلی جای پرسش دارد. در این صورت باید به آن ها گفت در مقام سانسور قرار نگیرند که خیلی کار اشتباهی است. ما باید اثری درباره عملکرد نادرست این آقایان تولید کنیم.

به گزارش جام‌جم سیما، سریال«درحاشیه» جدید ترین ساخته مهران مدیری از ابتدای پخشش تا کنون با اعتراض های بسیاری از سوی صنف پزشکان و رئیس سازمان نظام پزشکی روبه رو شده است. تا جایی که برخی پزشکان تهدید کردند که اگر پخش سریال متوقف نشود علیه آن تجمع خواهند کرد. (مریم محمدی/ جام‌جم سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها