گروه تروریستی الشباب سومالی وابسته به القاعده پس از حملات روز پنجشنبه آن که به کشته شدن 150 دانشجو در دانشگاه کنیا منجر شد تهدید کرد که آتش جنگ های طولانی مدتی را در کنیا برخواهد افروخت و در شهرهای آن حمام خون به راه خواهد انداخت.
کد خبر: ۷۸۴۰۸۵
الشباب سومالی: در کنیا حمام خون راه می اندازیم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از رویترز، روز پنجشنبه در یکی از تلخ ترین ترا‍ژدی های 20 ساله اخیر، چهار فرد مسلح وابسته به گروه تروریستی الشباب سومالی، صحن دانشکده ای در دانشگاه گاریسا واقع در شمال شرق این کشور و 200 کیلومتری مرز را اشغال کردند و به کشتار دانشجویان اقدام کردند.

دولت کنیا در پی این حمله خشونت بار اعلام آماده باش کرد؛ حمله ای که شاهدان عینی گفته اند طی آن تروریست ها بر کشتار مسیحیان تمرکز کرده اند.

الشباب در بیانیه ای که از طریق ایمیل ارسال شد تهدید کرد: هیچ تدابیر پیشگیرانه و امنیتی نمی تواند سلامت شما (کنیایی ها) را تضمین کند یا مانع از حملات مشابه دیگر برای به راه انداختن حمام خون در شهرهایتان شود.

در این بیانیه با اشاره به جنگی طولانی مدت علیه مردم کنیا آمده است: شهرهای کنیا رنگ سرخ خون را به خود خواهد گرفت و شما شهروندان کنیا اولین قربانیان این جنگ خواهید بود.

حملات الشباب از زمان تصدی پست ریاست جمهوری از سوی کینیاتا در سال 2013 تا کنون بیش از 400 تن را به کام مرگ کشانده است که حمله اخیر در 20 سال گذشته بی سابقه ارزیابی می شود.

این گروه در سپتامبر 2013 نیز 67 نفر را در یک مرکز خرید نایروبی به قتل رساند.

دولت کنیا اعلام کرده است که محمد محمود یکی از اساتید دانشگاه گاریسا طراح حمله خونبار روز پنجشنبه بوده و مبلغ 20 میلیون شلن (215 هزار دلار) برای دستگیری او پاداش تعیین شده است.

تشکیل و تحول الشباب

این گروه بخش هایی از مرکز و جنوب سومالی را کنترل می‌کند و به دفعات به نیروهای دولتی و اتحادیه آفریقا در موگادیشو حمله کرده است.

الشباب یک گروه افراطی تروریستی است که بعد از سال 1991 زمانیکه گروه های شبه نظامی توانستند به دوران دیکتاتوری در سومالی پایان بدهند به وجود آمد. این گروه ریشه های فکری خود را از وهابیت عربستان گرفته است.

الشباب در اصل شاخه جوانان «دولت اتحادیه دادگاه ها» بود که در سال 2006 میلادی با هدف ایجاد یک کشور بنیادگرای مسلمان در شرق آفریقا به وجود آمد.

پیش بینی می شود که الشابب هزاران نفر نیرو داشته باشد که چند صدنفر از آنها را خارجیان تشکیل می هند. خارجیانی که اغلب آنها از خاورمیانه بوده و سابقه جنگ در افغانستان و عراق را دارند. در میان اعضای الشباب جوانانی سومالیایی دیده می شوند که برخی از آنها از جوامع اروپایی و آمریکایی به این گروه پیوسته اند. در همین رابطه مقامات آمریکایی از این امر ابراز نگرانی کرده اند که تروریست های فعال در افغانستان و پاکستان، به سومالی پناهنده شوند.

الشباب کجاست؟

الشباب در سال 2006 میلادی کنترل اغلب نقاط موگادیشو پایتخت سومالی را در دست گرفته بود و تا پیش از حمله نیرهای سازمان ملل به همراه نیروهای آفریقایی در سال 2011 میلادی به سومالی، کنترل نقاطی در مرکز و جنوب این کشور را نیز در اختیار داشت. در سال 2011 میلادی نیروهای سامان ملل با همراهی نیروهایی از کنیا و اوگاندا به مرکز قدرت الشباب در سومالی حمله کرده و این گروه را عقب راندند. با این وجود الشباب هنوز کنترل برخی نقاط سومالی را در دست دارد و در این مناطق به زعم خود قانون شریعت را به اجرا گذاشته است.

گفته می شود تجارت عاج فیل، یکی از مهمترین منبع مالی الشباب و بوکوحرام است. عاج در کشور مبدا، کیلویی صد دلار به واسطه‌های مرتبط با الشباب و بوکوحرام فروخته می شود، اما زمانی که به چین یا تایلند می‌رسد کیلویی دو هزار و 100 دلار قیمت پیدا می کند.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها