معاون کنسولی مجلس و امور ایرانیان وزیر امور خارجه درباره پیامدهای سفر پناهجویان ایرانی به استرالیا هشدار داد.
کد خبر: ۷۸۱۳۶۶
هشدار؛ به استرالیا نروید

حسن قشقاویی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به آخرین اقدامات وزارت خارجه برای پیگیری حقوق مهاجران ایرانی در استرالیا گفت: ما سه، چهار بار با مقامات استرالیا در این باره مذاکره کرده‌ایم همچنان که آقای ظریف با همتای استرالیایی‌اش در حاشیه اجلاس سازمان ملل متحد در نیویورک گفتگو کرد.

وی افزود: معاون مهاجرت استرالیا نیز به ایران آمد که در دیدار با بنده در این باره گفتگو کردیم سخن آنان این است که مهاجران ایرانی به استرالیا سفر نکنند.

قشقاوی اضافه کرد: ما نیز به مقامات استرالیا اعلام کردیم سیاست دولت محافظه‌کار این کشور مانند سیاست دولت کانادا درقبال پناهجویان و مهاجران سختگیرانه است و اینگونه مهاجرت‌ها ناشی از تبلیغات ایران‌هراسانه غرب است که از ایران سیاه‌نمایی و از خارج بهشت‌نمایی می‌کنند.

وی گفت: ‌به هر حال مذاکرات کنسولی ما با دولت استرالیا در این باره ادامه دارد ممکن است من سفری به این کشور انجام دهم یا همتای ما به زودی به تهران بیاید.

قشقاوی افزود: توصیه ما به دولت استرالیا این است که با توجه به روابط خوب دو طرف به این موضوع توجه کنند زیرا ما نمی توانیم از نیت افراد برای پناهجویی مطلع شویم.

وی اضافه کرد:‌ حتی زمانی که از سفارت ما در استرالیا می خواهیم پناهجویان را ببینیم خودشان مانع می شوند مگر اینکه ضرب و شتم یا مرگی روی دهد تا سفارت ما مطلع شود.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت:‌ برخی از این مهاجران فریب اغواگری‌ها برای کسب و کار را می خورند و برخی از آنان حتی به طور قانونی از کشور خارج می شوند و برای دریافت پناهندگی هویت خود را منکر می شوند.

قشقاوی گفت: برخی از پناهجویان به دروغ خود را بهایی معرفی و حتی گذرنامه ایرانی خود را به عنوان سند ملی پاره می کنند تا بتوانند در آنجا پناهجویی بگیرند و صاحب شغل شوند.

وی با اشاره به سفر برخی از این پناهندگان ایرانی از طریق کشتی در حد فاصل مالزی و اندونزی به استرالیا هشدار داد: به عنوان معاون وزیر امور خارجه اعلام می‌کنم 90 درصد این افراد به علت غرق شدن این کشتی های مرگ قطعا می‌میرند.

قشقاوی گفت: اینکه غرق شدن این کشتی ها تعمدی است یا غیرتعمدی و کسی باعث غرق شدن آن می شود یا ناشی از مشکلات کشتی‌هاست نمی خواهیم اتهامی را متوجه کسی کنیم.

وی افزود:‌ البته سیاست این دولت‌ها نیز سیاست دفاع از پناهجویان نیست؛ زیرا آنان را به مناطقی مانند گینه پاپائو، جزیره کریسمس یا جاهای دیگر می برند که به علت شرایط بهداشتی بسیار نامناسب، روان بودن فاضلاب و شیوع انواع بیماری ها، همه پناهجویان دچار بیماری های شیمیایی می شوند .

قشقاوی تأکید کرد: ‌خانواده ها نباید با تبلیغ چند قاچاقچی انسان اجازه خروج فرزندانشان از کشور را بدهند؛ رسانه ملی و دیگر رسانه ها باید با تولید فیلم و مجموعه تلویزیونی مردم را در این باره آگاه کنند.

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزیر امور خارجه از آزادی و انتقال حدود 600 ایرانی زندانی از خارج کشور در سال 1393 خبر داد.

قشقاوی گفت: ما بیش از 3000 ایرانی زندانی در زندان های دیگر کشورها داشتیم که با آزادی این تعداد، شمار آنان به نحو چشمگیری کاهش یافت.

وی افزود: حدود 13 نفر از این زندانیان به علت مسائل مربوط به تحریم زندانی بودند که بنا بود به امریکا اعزام شوند اما با تلاش وزارت خارجه و سفارتخانه‌های ما که به نحوی نبردی حقوقی و قضایی میان ما و امریکا بود از اعزام آنان جلوگیری شد.

قشقاوی اضافه کرد: حدود همین تعداد از موارد داریم که تلاش‌ها با استخدام وکیل و پیگیری‌های دیگر برای جلوگیری از استرداد آنان ادامه دارد.

وی همچنین گفت: برای برخی زندانیان ایرانی در خارج از کشور مجازات اعدام صادر شده یا در روند صدور این حکم است اما همه تلاش ما این است که هیچ یک از این احکام اجرا نشود.

قشقاوی افزود: تلاش ما در این باره موفق بوده است و غیر از پرونده ای که دو سال قبل در عربستان سعودی به اعدام چند نفر منجر شد تاکنون در هیچ کشور دیگری چنین حکمی اجرا نشده است.

وی اضافه کرد: با پیگیری شخص وزیر امور خارجه و تماس های وی با همتایانش و نیز پیگیری ما، سفرا و سرکنسولگری های ما تاکنون چنین احکامی اجرا نشده است.

معاون وزیر امورخارجه همچنین با اشاره به آمار ایرانیان زندانی در مالزی گفت: حدود 250 هموطن در زندان های این کشور به سر می برند که بیشتر آنان به اتهام مواد مخدر در بندند.

قشقاوی تصریح کرد: حدود 50 نفر از این زندانیان به اعدام محکوم شده اند؛ بارها گفته‌ایم دولت مالزی به علت حسن روابطی که با هم داریم این احکام را اجرا نکرده است.

وی افزود: از این منظر و با توجه به روابط دو جانبه با کشورها اعلام می کنیم که اجرای حکم اعدام برای هر تبعه خارجی که باشد معنی بدی دارد و بر این اساس تاکنون با همکاری دولت مسلمان مالزی توفیق حاصل شده است و هیچ یک از این زندانیان اعدام نشده اند.

قشقاوی گفت: بارها گفته ام که 80 درصد هموطنان زندانی ما در خارج از کشور به اتهام حمل مواد مخدر زندانی شده اند گرچه برخی به علت جرایم دیگر زندانی هستند و بخشی نیز به اتهام مسائل سیاسی زندانی شده اند.

وی افزود: جزئیات برخی از این پرونده ها هنوز اعلام نشده است زیرا خود یا خانواده‌هایشان تمایل ندارند و به علت سیاسی بودن مجاز به انتشار آن نیستیم اما اگر روزی بنا بر اعلام جزئیات شود، مردم خواهند دید که وزارت خارجه چقدر در این زمینه موفق بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها