واقع شدن جاد‌ه تهران ـ مشهد در ضلع شمالی پارک ملی توران و تردد وسایل نقلیه، حیات وحش این ذخیره‌گاه خصوصا یوز ایرانی را با خطر مواجه کرده است.
کد خبر: ۷۷۹۹۸۲
جاد‌ه تهران ـ مشهد قربانگاه حیات وحش

رئیس اداره پارک ملی توران بیارجمند شاهرود با اشاره به سانحه جاده‌ای و اتلاف دو یوز آسیایی، گفت: از زمانی که این فاجعه زیست‌محیطی اتفاق افتاد، یک گروه دانشگاهی از شهرستان کرج برای بررسی مسیر و شرایط نصب امکانات هشداردهنده به بیارجمند آمده و مراحل تحقیق روی روش‌های دور کردن یوزها از جاده را مورد نظر قرار داده‌اند.

علی‌اکبر قربانلو افزود: از سوی دیگر طرف شرکت بیمه بابت خسارت وارده به دو یوز تلف شده مبلغ یک میلیارد ریال به سازمان حمایت از یوز ایران پرداخت کرده است که قصد داریم این مبلغ را در راه تجهیز ده کیلومتر مسیر تردد یوزها بین میامی تا کاهک با استفاده از فنس، توری، چراغ راهنمایی، علائم هشداری و بنر هزینه کنیم.

وی یادآور شد: فعلا گروه محقق کرجی استفاده از برخی موارد و وسایل مانند چراغ‌های لیزری و هوشمند و... را پیشنهاد داده‌اند که در حال بررسی‌های نهایی است.

رئیس اداره راه و ترابری شهرستان میامی نیز در این باره گفت: تابلوهای محدودیت سرعت در جاده‌های ما به دو صورت اعمال می‌شود که در نهایت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت و در حداقل ۵۰ کیلومتر در ساعت را نشان می‌دهند که می‌توان از این امکان برای کاهش سرعت رانندگان استفاده کرد.

علی تیموری با اشاره به امکان نصب تابلوهای هشداردهنده در محور میامی ـ کاهک، افزود: تابلوهای علائم هشداردهنده می‌تواند با حداقل‌های مورد نظر قانون در مسیر عبور یوزپلنگ اعمال شود، همچنین می‌توان از مجسمه یوزپلنگ، بنرها و پارچه‌های تبلیغی و هشداری و... نیز در مسیر راه استفاده کرد. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها