شمشادهای گیلان بیمار شده‌اند

مدیرکل منابع طبیعی گیلان با اشاره به شیوع بیماری در میان شمشادها گفت: با از بین رفتن شمشاد گیلان دچار خسارت بزرگی می‌شویم.
کد خبر: ۷۷۷۳۶۸
شمشادهای گیلان بیمار شده‌اند

زارع در گفت‌وگو با ایسنا افزود: برنامه‌هایی را برای گونه‌های رو به انقراض و برای کنترل بیماری داریم و باید در بخش اعتبارات ملی و استانی به ما کمک شود.

وی ، تصریح کرد: بیماری شمشاد از سال 89 وارد استان شد و در حوزه اعتبارات حمایت‌های لازم شده است و چندسالی است آفت مهاجم و بی رحم که نوعی قارچ است، با سوزاندن شاخه درختان زیبای شمشاد‌، زخم عمیق و التیام ناپذیری بر پیکر جنگل‌های هیرکانی وارد کرده است.

این آفت سریع سایه سیاه سنگینی را با خزان همیشگی بر جنگل‌های شمال گسترانیده است و ترس در خطر بودن جنگل‌های هیرکانی این فسیل‌های زنده و با ارزش کره زمین بر اثر آلودگی‌ها، تغییرات آب و هوایی‌، بلایی که خود بشر بر سر خود و دیگر زیست‌مندان آورده هر روز بیشتر می‌شود.

مرگ درختانی که قدمت زیست آنها به میلیون‌ها سال و قبل از حیات انسان و پیدایش بسیاری از جانداران بر روی کره زمین بر می‌گردد، زنگ هشداری است به بشر.

به گفته کارشناسان، شمشاد خزری که به آن شمشاد جنگلی یا شمشاد هیرکانی نیز گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین و با ارزش ترین و از پنج گونه پهن‌برگ و همیشه سبز جنگل‌های شمال کشور محسوب می‌شود.

شمشاد خزری با برگ‌های همیشه سبز، براق و چرمی و دارای دیر زیستی بسیار بالا‌، کاملاً سایه پسند بوده و در زیر اشکوب جنگل بهترین کیفیت رویشی را دارد و از گونه‌های با ارزش حوزه جنگل‌های البرز بشمار می‌رود. بیماری بلایت‌، بیماری مخرب و خطرناکی است که سبب خزان و از بین رفتن توده‌های شمشاد شده و عامل آن نوعی قارچ است.

این اپیدمی ‌(همه‌گیر) بیشترین آسیب را به بافت تنه و شاخه‌های جانبی درخت وارد می‌کند و با ایجاد لکه‌های قهوه‌ای در برگ گیاه، مرگ سریع و گسترده بافت‌ها را فراهم می‌سازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها