برگزیده عناوین روزنامه‌های روز یکشنبه

تیشه داعش به ریشه تاریخ ایران در موصل

روزنامه های صبح امروز کشور مهمترین عناوین خود را به مسایلی همچون گران شدن شیر، از بین بردن آثار تاریخی ایران در موصل به دست داعش، افزایش تعرفه های پزشکی در سال آینده ، سوء تفاهم ها درباره توسعه آشوراده، نظارت دولت بر بازار شب عید و حمایت اقتصاددان های برجسته از اقتصاد مقاومتی اختصاص دادند.
کد خبر: ۷۷۵۵۹۵
تیشه داعش به ریشه تاریخ ایران در موصل

همشهری : تیشه داعش به ریشه‌های تاریخ ایران در موصل

تروریست‌های داعش مجسمه‌های اشکانی مربوط به تمدن ایران باستان را در موزه موصل تخریب کرده‌اند.

پیگیری همشهری از تخریب یک مجسمه سنگی در موزه موصل که 3 عضو داعش در حال تخریب آن با ضربات سنگین پتک هستند، مشخص کرد که این اثر تاریخی متعلق به دوره حکومت اشکانیان در ایران باستان است که از شهر باستانی هاترا در نزدیکی موصل به‌دست آمد. محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور نیز در گفت‌وگو با همشهری و در واکنش به تخریب آثار تاریخی متعلق به تمدن ایران در موزه موصل هشدار داد که بسیاری از آثار متعلق به تمدن ایران به‌ویژه آثار دوره اشکانی و ساسانی در محدوده حضور داعشی‌ها در عراق در خطر هستند. آنطور که طالبیان اعلام کرده است، آثار ساسانی بسیاری نیز در موزه‌های عراق وجود دارد که اکنون در خطر هستند.

تخریب آثار تاریخی موزه موصل این نگرانی را برای معاون میراث فرهنگی کشور ایجاد کرده است که اعضای داعش به تخریب دیگر آثار تاریخی بر جای مانده از تمدن ایران در عراق اقدام کنند.

نامه نجات در سفارت عراق

دفتر بین‌الملل سازمان میراث فرهنگی نیز ظهر دیروز در نامه‌ای به سفارت عراق در تهران به مسئولین آن کشور اعلام کرد که سازمان میراث فرهنگی آماده هرگونه همکاری برای نجات آثار تاریخی عراق و انتقال آنها به ایران با هدف حفاظت از این اشیاء است.

طالبیان اما در مورد چگونگی نجات آثار تاریخی عراق از خطر تخریب که اشیای متعلق به تمدن ایران باستان نیز بین آنها وجود دارد گفت: نجات بخشی آثار موزه‌ای عراق به همکاری مناسب دولت عراق و امکان دسترسی به موزه‌هایی که در منطقه تحت اشغال داعش است بستگی دارد. آنطور که معاون میراث فرهنگی کشور اعلام کرده است، ایران آماده انجام هرگونه یاری برای نجات آثار تاریخی عراق است.

طالبیان تأکید کرد: ایران به‌دلیل همسایگی با عراق و وجود آثار تمدنی متعدد از ایران باستان در موزه‌های آن کشور، آماده ورود فوری برای نجات آثار تاریخی منقول و غیرمنقول تاریخی آن کشور است؛ چون بخشی از این آثار مشترک و حتی مربوط به تمدن ایران باستان است.

کتیبه‌های پهلوی بر آثار اشکانی

علی هژبری، دانش آموخته باستان‌شناسی در دانشگاه تهران نیز به همشهری می‌گوید: بین‌النهرین خاستگاه بسیاری از تمدن‌ها و فرهنگ‌های باستانی است.

به گفته او، از دوره هخامنشیان که داریوش بابل را فتح کرد، ارتباط فرهنگی بین اقوام ساکن بین‌النهرین در دوران تاریخی شکل گرفت که تأثیر زیادی بر هنرهای یکدیگر گذاشتند، تا جایی که همین دروازه خشایارشا یا دروازه ملل در محوطه باستانی تخت‌جمشید بسیار شبیه به نمونه‌های آشوری آن است که چند روز پیش در موزه موصل توسط داعش تخریب شد. به گفته این باستان‌شناس، اشکانی‌ها در دوره حکومت خود بر ایران پایه‌های قدرت‌شان را به غرب امپراتوری خود در عراق امروزی رساندند.

آنها شهرهای مهمی همچون هاترا و سلوکیه را پایه‌گذاری کردند که بعدها به‌دست عثمانی‌ها افتاد و پس از تجزیه حکومت عثمانی، هاترا به عراق رسید. هژبری با اشاره به‌وجود آثار فراوان از تمدن اشکانی و ساسانی در عراق که تیسفون پایتخت ساسانیان نیز در آن بنا شد، گفت: غیراز ایوان مدائن، طاق خسرو، ام‌الزعتیر و ابوقبور و هاترا و سلوکیه، بناهای مختلف دیگری از فرهنگ ایران در ادوار مختلف در این منطقه از عراق به‌دست آمده است.

هژبری مجسمه‌های به‌دست آمده از شهر باستانی هاترا در عراق را که بخشی از آنها در موزه موصل نابود شد، مربوط به شاهک‌ها و حکام محلی و خانواده آنها و حتی افراد با نفوذ سیاسی،‌ اقتصادی و محلی اعلام کرد. این باستان‌شناس گفت: بر پایه‌ مجسمه‌ها کتیبه‌هایی به خط و زبان پهلوی اشکانی نیز وجود داشته که به معرفی نام و سمت اشخاصی که بر سنگ‌ها حجاری شدند، پرداخته است. هژبری می‌گوید: مجسمه اصلی گاومرد که سر انسان و بدن گاو و بال پرنده دارد و به لاماسو مشهور است نیز در حمله داعش تخریب شد. این باستان‌شناس همچنین در واکنش به تخریب آثار اشکانی موزه موصل توسط 3 عضو داعش می‌گوید: این مجسمه از کاوش‌های شهر باستانی هاترا به‌دست آمد که اگر مولاژ(نسخه بدلی) نباشد باید با اندوه فراوان گفت، بخشی از نشانه‌های فرهنگی و تمدنی ایران از بین رفت.

بیانیه سازمان میراث در واکنش به جنایات فرهنگی داعش

سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در محکومیت اقدام ضدفرهنگی داعش در تخریب آثار باستانی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: سرزمین بین‌النهرین(عراق امروزی) مهد تمدن بشری است و برخی از آثار تخریب شده این منطقه جزو آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو و میراث مشترک بشریت محسوب می‌شود.در بیانیه سازمان میراث فرهنگی آمده است: اقدامات گروه داعش در عراق و سوریه و غارت و قاچاق اشیای تاریخی و باستانی منجر به نابودی و صدمات بنیادین به میراث فرهنگی و باستانی این کشورها شده که تبعات جبران‌ناپذیری برای ملت‌های این منطقه دارد.سازمان میراث فرهنگی همچنین از سازمان‌های بین‌الملل و یونسکو خواسته است در راستای وظایف اساسی خود، برای جلوگیری از تخریب سازماندهی شده و وحشیانه اقدام ضروری انجام بدهند.

وطن امروز

بیماری سعودی

شیر گران شد اما کسی خبر ندارد

برق را 20 درصد گران کردیم

همشهری

راهکار 105 اقتصاددان برای عبور از تحریم

تیشه داعش به ریشه تاریخ ایران در موصل

وزارت بهداشت از افزایش تعرفه های پزشکی در سال آینده خبر داد

ایران
چتر نظارت دولت بر بازار شب عید

رفع تحریم ها هفته آینده روی میز مذاکره

توسعه آشوراده پشت سد سوء تفاهم ها

دنیای اقتصاد

پایان فاز فنی مذاکرات

انبساط مالی از مجرای جدید

شاخص بورس در منطقه ممنوع

ابتکار

اعلام تلویحی توافق هسته ای

عبدالله اوجالان خواستار صلح با ترکیه شد

اعتماد

تغییر قوانین انتخابات ممنوع

افزایش 10 درصدی بهای برق از اسفندماه

ترور مخالف پوتین در خیابان های سرد مسکو

اطلاعات

حمایت 100 اقتصاد دان برجسته از اقتصاد مقاومتی

ابتکار : تحریم ها مانع دستیابی به توافق هسته ای است

اعتراضات سراسری مردم یمن علیه دخالت های عربستان

جام جم

حذف غیرقانونی نام همسر از شناسنامه

روزهای تنهایی نتانیاهو

برپایی نمایشگاه های بهاره در سراسر کشور

جمهوری اسلامی

افزایش قیمت لبنیات بیش از مصوبه 15 درصدی تیرماه غیرقانونی است

قیمت جهانی نفت 9.5 دلار افزایش یافت

لیبی رابطه خود با ترکیه را به دلیل حمایت از آناکرا از تروریست ها قطع کرد

سیاست روز

کشته سازی از مخالفان پوتین

ظریف : اختلاف بر سر تحریم ها باقی است

غول مسکن بیدار می شود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها