گزیده عناوین روزنامه‌های صبح دوشنبه

اصلاحات به سبک میرزا ملکم خان

عناوین برگزیده روزنامه های صبح یکشنبه

برکناری شهاب مرادی از ریاست سازمان فرهنگی‌- هنری

روزنامه های صبح امروز مهمترین عناوین خود را به مطالبی همچون شکست عربستان در یمن، تجمع اعتراض آمیز مردم مقابل سفارت عربستان در واکنش به حادثه فرودگاه جده ، خطر آتش سوزی در جنگل های گلستان، سقوط قیمت فیش حج عمره و تغییر رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری اختصاص دادند.
کد خبر: ۷۸۶۹۲۴
برکناری شهاب مرادی از ریاست سازمان فرهنگی‌- هنری

شرق : برکناری شهاب مرادی از ریاست سازمان فرهنگی‌- هنری

شهاب مرادی از ریاست سازمان فرهنگی- هنری شهرداری رفت و محمود صلاحی، معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورای شهر تهران جایگزین وی شد. صلاحی با تایید این خبر به مهر گفته: فردا صبح مراسم تودیع و معارفه برگزار می‌شود.
پنجم آذرماه ٩٢ بود که قالیباف، شهاب مرادی، واعظ معروف را به ریاست سازمان فرهنگی- هنری شهرداری منصوب کرد. مرادی جزء روحانیونی بود که در جریان انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری از قالیباف حمایت کرده بود. در آن زمان انتقادات زیادی به این انتصاب وارد شد چراکه این واعظ سابقه مدیریتی و کار اجرایی نداشت. حالا پس از یک‌سال‌ونیم مرادی برکنار شده است و صلاحی که در دوران احمدی‌نژاد استاندار خراسان بود و استقبالش از قالیباف خشم احمدی‌نژاد و برکناری‌اش از سمت استانداری را در پی داشت جایگزین وی می‌شود. یک مشهدی می‌رود و استاندار سابق خراسان جایگزین وی می‌شود تا چرخه انتصابات قالیباف همچنان در حلقه نزدیکانش باقی بماند. از چرایی برکناری مرادی اطلاعی در دست نیست اما منابع آگاه از نارضایتی مدیران شهرداری و قالیباف از عملکرد وی حکایت می‌کنند. به این ترتیب نارضایتی قالیباف از مدیران فرهنگی‌اش همچنان ادامه دارد.
مراسم معارفه مرادی یک‌سال‌ونیم پیش در سالن ایوان‌شمس؛ همان‌جایی که کلاس مجردهایش را برگزار می‌کرد انجام شد؛ کلاسی که شهرت و معروفیت را برای این واعظ در پی داشت. او حتی پس از برگزاری مراسم معارفه هم برای برگزاری کلاسش به میان جوانان مجرد رفت.
حجت‌الاسلام شهاب مرادی در زمینه‌های فرهنگی و هنری اظهارات بحث‌برانگیزی داشته است؛ از جمله اظهارنظر او درباره اسکارگرفتن فیلم «جدایی نادرازسیمین»، انتقاد از سرودها، آهنگ‌ها و برنامه‌های تلویزیون و رادیو، تأثیر فیلم‌ها و سریال‌ها بر آمار طلاق و انتقاد از کتاب‌نخواندن مردم و غلط‌های املایی.
او متولد١٣٥٠ است. پیش از انتصابش به ریاست سازمان فرهنگی- هنری شهرداری از شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی، پیش از آغاز به کار رسمی آن استعفا کرد. در کارنامه مرادی همچنین عضویت در هیأت‌منصفه مطبوعات استان تهران دیده می‌شود.
این واعظ مشهور و کارشناس مسائل مذهبی که در سال‌های اخیر با حضور در برنامه‌های صداوسیما به‌عنوان کارشناس مسائل مذهبی شناخته‌ شده، درباره موضوع‌ها و مسائل مختلف فرهنگی و هنری اظهارنظرهای جالبی داشته که در رسانه‌های مختلف درج شده‌اند. مرادی در یک برنامه زنده در پاسخ به احسان علیخانی، مجری برنامه، درباره افتخار کسب اسکار توسط اصغر فرهادی برای فیلم «جدایی نادرازسیمین»، عنوان کرده است: من درباره سینما زیاد حرف دارم، ولی در کل هر جایزه‌ای که آمریکایی‌ها به ما بدهند خوشحالم نمی‌کند؛ چون آنها دشمن ما هستند. اصولا آمریکایی‌هایی که ما را تحریم می‌کنند و تحت‌فشار قرار می‌دهند، چرا باید به ما جایزه بدهند و من از دریافت این جایزه خوشحال شوم؟... با فیلم هم کاری ندارم. حرف من این است که نباید افرادی را که به اسکار می‌روند، نماینده انقلاب و نظام دانست. به‌نظر شما آن دختری که بدون حجاب به مراسم اسکار می‌رود، نماینده انقلاب اسلامی و نظام است؟ من کلا با این جوایز مشکل دارم و برای من اسکار ارزشی ندارد که حالا به برنده‌اش تبریک بگویم.
او همچنین در برنامه‌ای دیگر با انتقاد شدید از تلاش برای کسب اسکار و سایر جایزه‌های بین‌المللی، گفته است: کارگردان‌ها دنبال کار خودشان هستند، فیلم‌ها هم برای ستاره‌دادن و سیمرغ‌گرفتن و مخ‌زدن اروپایی‌ها هستند و همه دنبال خرس و گاو. هرچیزی به فیلم‌های ما بدهند، به‌خاطر این است که حال ما را بگیرند. ارزش هنری ندارند! آن‌هم برای فیلم‌هایی که گاه ارزشی ندارند! اصلا این اسکار و خرس و... برای ما ارزشی ندارد!
او همچنین در جریان برگزاری سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، در گفت‌وگویی با یک خبرگزاری عنوان کرده است: متأسفانه حال سینمای ایران هرسال بدتر از سال قبل می‌شود و با وجود افراد خوب و کاردان در بین اهالی سینما، متأسفانه فضای ناامیدی در سینمای ایران بیش از قبل قابل مشاهده است. من تعدادی از فیلم‌های خانواده‌محور فجر سی‌ام را دیدم و فکر نمی‌کنم این فیلم‌ها، شعار جشنواره را دنبال کرده باشند. نکته قابل‌بحث این است که در این آثار به‌جای ترویج عفاف و وفاداری، به خیانت و روابط شرم‌آور پرداخته می‌شود و سؤالی که در این میان پیش می‌آید این است که آیا حقیقتا با نشان‌دادن معضلی مانند خیانت، آن‌هم در آثار متعدد، میزان وفاداری در خانواده‌ها افزایش می‌یابد یا خیر؟
اما کارنامه مرادی در منصب ریاست سازمان فرهنگی- هنری شهرداری چه بوده است؟
سازمانی عریض‌وطویل با ٣٤ فرهنگسرا، ٧٩ کتابخانه، ٦٦ خانه فرهنگ، ٣٠ نگارخانه، هشت موزه و چهار پردیس سینمایی که بودجه‌اش برای سال‌جاری بالغ بر ١٤٠ میلیاردتومان خواهد بود.
یکی از بحث‌برانگیزترین اقدامات مرادی در زمان ریاستش، تعطیلی کلاس‌های موسیقی فرهنگسراها بود. او در مردادماه سال گذشته در این رابطه به «شرق» گفت: مربیان موسیقی کم‌سواد بودند، کلاس‌ها را تعطیل کردیم. ترویج و آموزش موسیقی اولویت ما نیست. رهبری کمپین «من عاشق محمدم» در دوم بهمن سال گذشته از دیگر اقدامات او بود. همچنین ویژه‌برنامه «یک نذری ساده» برای زائران پیاده‌روی نجف تا کربلا در اربعین حسینی در فرهنگسراهای سراسر تهران که طی آن از شهروندان خواسته شده بود برای زوار کربلا آجیل نذر کنند و در ادامه بسته‌های آجیل میان زوار توزیع شد، اجرا شد.
مرادی در اواخر شهریورماه در اینستاگرامش نوشته بود فردا در کلاس مجردها در راستای تمرین مهربانی و موضوع مهربانی با پرندگان، تعداد قابل‌توجهی بلبل‌ زیبا و خوش نغمه که از صیاد خریده‌ایم، آزاد می‌شوند. در ادامه صد بلبل خرما پس از پایان کلاس مجردها آزاد شدند.
آزاد‌سازی پرنده‌‌ای که بومی تهران نیست!
چندماه بعد سازمان فرهنگی- هنری شهرداری هم‌زمان با عیدغدیر با خریداری هزاران قطعه از گونه‌ای به نام بلبل خرما که به گفته شهاب مرادی بلبل تهران نام دیگر آن است و رهاسازی آنها در سطح شهر، سعی داشت فرهنگ‌سازی برای مهربانی با پرندگان را در پایتخت آغاز کند تا شاید این حرکت نقطه‌عطفی برای آشتی دوباره مردم با پرندگان شود.
رئیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران علت انتخاب بلبل خرما را به‌عنوان پرنده‌ای که قرار است نخستین سفیر آشتی‌کنان مردم با پرندگان باشد ارزان‌بودن و صید آسانش عنوان کرده و از تلاش‌ها برای خریداری حدود صد قطعه از این‌گونه برای هر یک از ٣٥ فرهنگسرای تهران تا عیدغدیر خبر داده بود؛ اقدامی که واکنش فعالان محیط‌زیست را در پی داشت و آنها عنوان می‌کردند برای این اقدام باید با آنها مشورت می‌شد.
او که با بازیگران، هنرمندان و ورزشکاران رابطه‌ای نزدیک دارد در مراسم ختم مرتضی پاشایی به منبر رفت و موضوع سخنرانی خود را به بحث مغفول «مهربانی» در جامعه ما اختصاص داد و راز محبوبیت مرحوم مرتضی پاشایی را مربوط به این موضوع دانست. حضور در مراسم ختم همسر بنیامین بهادری و خرید خیریه دو میلیون‌تومانی بلیت فیلم دهلیز، ملاقات با عابدزاده و... از دیگر فعالیت‌های او بود.
نارضایتی اعضای شورای شهر از فعالیت‌ها و انتصاب شهاب مرادی به این سمت اصولگرا و اصلاح‌طلب نداشت. غلامرضا انصاری، عضو شورای شهر در گفت‌وگو با «شرق» با تبریک انتصاب صلاحی گفت: کارنامه سازمان فرهنگی- هنری شهرداری از ابتدای این انتصاب مثبت نبود و انتصاب وی از ابتدا اشتباه بود چرا که هم به شخصیت وی ضربه خورد و هم به سازمان و از سازمان بهره‌وری درستی نشد. بخش قابل‌توجهی از کارهای قبل خوابید. نیروهای کارآمد کنار گذاشته شدند. کلاس‌های موسیقی تعطیل شد. برنامه‌های غیرقابل‌قبول مانند آزادکردن پرنده و... انجام شد، در حالی که انتظار بیشتری از سازمان فرهنگی- هنری می‌رود.
در این دوران بخش قابل‌توجهی از کلاس‌های هنری تعطیل شد. هنرمندان و استادان به خانه‌هایشان برگشت داده شدند. وی افزود: بازسازی سازمان زمان می‌برد و امیدواریم صلاحی با توجه به تجربه مثبت در جهت بازسازی سازمان حرکت کند و سازمان به سوی شرایط ایجابی‌اش برود تا وظایف را در حوزه فرهنگسراها انجام دهد. نشاط اجتماعی را که در کشور متولی ندارد با نگاه علمی با استفاده از متخصصان احیا کند و فعالیت‌های نو برای سازمان تعریف و انجام دهد. محمد حقانی، دیگر عضو شورای شهر که فرهنگسراها در زمان فعالیت وی در شهرداری تأسیس شدند با اشاره به چرایی ایجاد فرهنگسراها و سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران در دهه٧٠ گفت: درواقع قضیه این است که فرهنگسراها به‌وجود آمد تا در جهت ارتقای سطح آگاهی و بینش مردم در مسائل شهری و شهروندی حرکت کند و ضمن اینکه مأمنی برای پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان و کودکان باشند؛ آنچه در ادامه رخ داد استفاده ابزاری از این اماکن بود تا پرداختن به این اهداف.
وی تأکید کرد: مدیریت شهری باید از پرداختن به مسائلی که هیچ ربطی به مدیریت شهری ندارد پرهیز کند. وقتی ما سال ٧١ فرهنگسراها را تأسیس کردیم با این هدف بود که از این دیدگاه که شهرداری بیشتر وظایف خدماتی دارد، فاصله بگیریم و از طریق ارتقای فرهنگ اجتماعی مردم به سمت تحقق شعار «شهر ما خانه ما» برویم. پس از تأسیس سازمان فرهنگی- هنری تاکنون منصور واعظی در دوره شهرداری غلامحسین کرباسچی و مرتضی الویری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی زم در دوره شهرداری الویری، محمدحسن ملک‌مدنی و محمدحسین مقیمی (١٣٨٢-١٣٧٩)، اسفندیار رحیم‌مشایی در دوره شهرداری محمود احمدی‌نژاد (١٣٨٤-١٣٨٢) و علی عسگری (١٣٨٦-١٣٨٤)، احمد نوریان (١٣٨٨-١٣٨٦)، سیدمحمدجواد شوشتری (١٣٨٩-١٣٨٨)، امیر خوراکیان (١٣٨٩ - ١٣٩٢)، حجت‌الاسلام شهاب مرادی (از آذرماه ١٣٩٢ تاکنون) در دوره قالیباف ریاست آن را برعهده داشتند و قالیباف رکورددار انتصاب مدیران در این سازمان است؛ انتصاباتی که حکایت از نارضایتی او از عملکرد مدیران فرهنگی‌اش دارد و حالا باید دید با آمدن صلاحی بالاخره این نارضایتی پایان می‌یابد؟

جام جم
فاجعه انسانی در یمن
انتخاب آنلاین به کمک ازدواج سنتی می آید
آتش در کمین پارک ملی گلستان

حمایت

نسل کشی رژیم سعودی در یمن قابل تعقیب بین المللی است
بدعهدی آمریکا برای امتیازگیری در مذاکرات هسته ای
قیمت خودرهای داخلی به شکل رسمی شد

خراسان

هرگونه افزایش قیمت بدون مجوزدولت ممنوع شد
تجمع اعتراضی مقابل سفارت عربستان در تهران و مشهد
سربازی 21 ماهه باقی می ماند

اعتماد

آغاز انتخابات از استان ها
خشم ایران از آل سعود
سقوط قیمت فیش حج عمره

ایران

بخشنامه معاون اول برای کنترل قیمت ها
جلسه 7 ساعته برای ماندن کی روش
گزارش هسته ای صالحی به جامعه مدرسین

کیهان

یمن باتلاق آل سعود، تحلیل رهبر عالی ایران دقیق است
عاملان جنایت جده باید به اشد مجازات برسند
صدای اسرائیل دوباره از روزنامه های زنجیره ای بلند شد

شهروند

گرانی بدون هماهنگی ممنوع
آغاز مذاکره بانک های ایران با اروپا
ردپای قاچاقچیان آمریکایی در شبکه « غول بچه »

شرق

تهران به ادعای وزیر دفاع درباره بازدید از مراکز نظامی واکنش نشان داد
وکالت تام الاختیار بیمه گران به «امین»
کی روش سرمربی تیم ملی می ماند

سیاست روز

تکرار حرف هایی از جنس قاجارها
به عربستان باید پاسخ انقلابی داد
اعتراض سرلشکر سلیمانی به فیلم سردار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
۰
۰
به نظرم هرچه در حوزه مدیریت فرهنگی كشور تند و بیرحمانه سخن و نقد بگیم كم است.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها