سیاست‌های جدید صنعت آب و برق در سال ۹۴

وزیر نیرو: مشکل بی آبی جدی است

با وجود بارش‌های یک هفته اخیر، بحران کم‌آبی همچنان بر سر کشور سایه انداخته و بسیاری از مناطق را در شرایط حاد قرار داده است، به طوری که به گفته معاون وزیر نیرو سه شهر بندرعباس، سنندج و کرمان اکنون از نظر تامین آب آشامیدنی در وضعیت قرمز قرار دارند.
کد خبر: ۷۷۵۴۱۷
آب آشامیدنی 3 شهر در وضعیت قرمز

حمیدرضا جانباز با بیان این‌که وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب برنامه‌ریزی لازم را با همکاری دولت و استانداران مربوطه در زمینه مقابله با بحران کم‌آبی در این شهرها انجام داده است، در گفت‌وگو با ایرنا می‌افزاید: وزارت نیرو درصدد است با راهکارهایی چون قطع برخی انشعابات غیرضروری و تبدیل آن به آب آشامیدنی، فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف بهینه و جذب اعتبارات لازم برای خرید آب شرب و بازسازی شبکه‌های فرسوده که موجب هدررفت آب می‌شود، به حل بحران کمبود آب در این نقاط اقدام کند.به گفته وی تمام این راهکارها با جدیت پیگیری می‌شود تا ناچار به قطع یا جیره‌بندی آب در این سه شهر و دیگر شهرهای کم‌آب کشور نشویم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همچنین با اشاره به کاهش 19 درصدی میانگین بارش‌ها در کشور یادآور می‌شود که تعداد شهرهای دچار تنش آبی اکنون حدود 547 شهر است که با توجه به بارش‌های پیش‌بینی شده در روزهای باقی‌مانده امسال و فروردین و اردیبهشت 94 احتمال کاهش این تعداد شهرهای با تنش آبی در آینده وجود دارد.

در همین زمینه مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان نیز به جام‌جم می‌گوید: شهر کرمان از یک سال پیش از نظر تامین آب شرب شهروندانش در وضعیت قرمز به سر می‌برد، زیرا در تمام این مدت میزان تولید آب شرب از نیاز شهر کمتر بوده است.

محمد طاهری با بیان این‌که صددرصد آب شرب شهر کرمان از چاه‌ها و منابع زیرزمینی تولید می‌شود، می‌افزاید: آب مصرفی موردنیاز این شهر 2500 لیتر در ثانیه است، در حالی که اکنون حداکثر تولید ما 1900 لیتر در ثانیه است که این امر در تمام یک سال گذشته بویژه ایام پرمصرف همچون بهار و تابستان و ایام پیش از نوروز، موجب افت فشار و قطعی آب در برخی مناطق شده است.وی با اشاره به این‌که راهکار ارائه شده بلندمدت برای رفع این بحران، انتقال آب حوزه به حوزه به این شهر است، تصریح می‌کند: اما راهکار کوتاه‌مدت دولت برای جلوگیری از جیره‌بندی یا قطع شدن آب شرب شهروندان کرمانی، خرید آب چاه‌های کشاورزی است که به همین منظور اعتباراتی را در نظر گرفته است که بخشی از آن بزودی اختصاص می‌یابد و بخش دیگر نیز قرار است سال آینده تخصیص یابد.

اجرایی شدن خط انتقال آب شیرین‌کن

نماینده مردم بندرعباس، قشم و ابوموسی نیز درباره دلایل بحرانی بودن شرایط آب شرب بندرعباس به جام‌جم می‌گوید: عمده آب شرب شهر بندرعباس از خط انتقالی ایجاد شده از سد استقلال شهر میناب و بخشی هم از چاه‌های اطراف این شهر تامین می‌شود، از سویی آب این سد به دلیل خشکسالی 15-14 ساله اخیر، کاهش بارندگی و انباشت آبرفت‌ها بسیار کم شده که این امر میزان آب ورودی به بندرعباس را تا حد زیادی کاهش داده است. ضمن این‌که بخشی از آب شرب تامینی نیز در شبکه‌های فرسوده آب به هدر می‌رود و استفاده از آب شرب در فضای سبز شهر از سوی شهرداری نیز عامل دیگر کمبود آب شرب است.

منصور آرامی می‌افزاید: با این همه به دلیل آگاه‌سازی و هشدار به مردم برای مدیریت مصرف آب و وجود فرهنگ صرفه‌جویی در میان شهروندان بندرعباسی که از گذشته همواره با مشکل کمبود آب مواجه بودهاند، تاکنون قطعی یا جیره‌بندی آب در این شهر نداشته‌ایم، هر چند با کاهش افت فشار آب مواجه هستیم.

وی با اشاره به این‌که چند راهکار برای برون‌رفت از این بحران پیش‌بینی و در حال اجرایی شدن است، می‌گوید: مهم‌ترین راهکار اجرایی شدن خط انتقال آب شیرین‌کن بندرعباس است که عملیات اجرایی آن آغاز شده و قرار است تا سال آینده و در صورت تامین اعتبار به بهره‌برداری برسد که با بهره‌برداری از این آب شیرین‌کن، روزانه یک میلیون مترمکعب آب تولید می‌شود که حدود 70 درصد آن برای مصرف کارخانه گل‌کهر کرمان به این شهر منتقل و بقیه به مصرف استان هرمزگان بویژه شهر بندرعباس خواهد رسید.

نماینده بندرعباس یادآور می‌شود که راهکار بعدی استفاده از آب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز شهر بندرعباس است که در این زمینه نیز توافقاتی میان شهرداری و شرکت آب و فاضلاب صورت گرفته است و اگر این چند راهکار در کنار بازسازی شبکه فرسوده آب و صرفه‌جویی مردم اجرایی و رعایت شود، بحران برطرف خواهد شد.

البته تمام راهکارهایی که این دو مسئول در شهرهای کرمان و بندرعباس به آن اشاره می‌کنند، نیازمند تامین اعتباراتی است که مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این باره می‌گوید: یکی از راهبردهای وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برای مقابله با این بحران استفاده از مشارکت بخش خصوصی و فاینانس خارجی برای اجرای طرح‌ها و مجتمع‌های بزرگ آب و فاضلاب است. امسال بیش از 200 میلیارد تومان به بخش مجتمع‌های آبرسانی روستایی اختصاص یافت، در سال 94 نیز 400 میلیارد تومان از محل کمک‌های تملک و دارایی به این بخش تخصیص داده شده است. شرکت مهندسی آب و فاضلاب نیز آمادگی دارد در سال 94 و از محل روش‌های نوین تامین منابع مالی به همین میزان طرح‌ها و مجتمع‌های آبرسانی روستایی در سطح کشور اجرا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها