با اردشیر رستمی، بازیگر، طراح و شاعر

لطفا جوراب‌های ذهنت را بشوی

سریال «شهریار» کمال تبریزی در حال بازپخش است؛ این بار از شبکه ‌آی‌فیلم، 16 سال پس از نخستین رونمایی‌اش در شبکه دو. تصویربرداری این سریال به نویسندگی مهدی سجاده‌چی، کارگردانی کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی پروانه پرتو و به سفارش سیمافیلم از اردیبهشت 1384 در تبریز و تهران آغاز و سال 1387 در 26 قسمت مهمان خانه‌ها شد.
کد خبر: ۷۷۳۱۵۲

کمال تبریزی در این سریال به تولد تا بدرود حیات سید محمدحسین بهجت تبریزی، شاعر پرآوازه ایرانی متخلص به شهریار پرداخته بود. تبریزی جوانی شاعر حیدربابا را به اردشیر رستمی سپرده بود و سیروس گرجستانی هم نقش میانسالی و پیری این شاعر شوریده را بازی می‌کرد. سریال شهریار در زمان پخش سوای حاشیه‌ها و حساسیت‌هایی که حول و حوش آن ایجاد شد و اعتراضاتی که در پی داشت، یک اثر قابل دفاع بود که عیارش این روزها و سال‌ها پس از پخش مجدد بیشتر نمایان است.اثر تبریزی در زمان پخش بینندگانی از همه اقشار و خاستگاه‌های اجتماعی و فرهنگی را پای تلویزیون می‌نشاند وفادارانه و پیگیر اکنون هم بینندگان این سریال کم نیستند. زندگی آن شاعر بلندآوازه آن‌قدر گره‌‌های دراماتیک دارد که مخاطب را تا انتها با خود همراه کند و در میانه راه دلزده و ملولش نکند. اردشیر رستمی در نقش جوانی‌های شهریار بهتر جا افتاده تا گرجستانی با وجود سابقه بیشتر و حرفه‌ای بودنش در مقام میان و کهنسالی او. شاید ناشناخته بودن رستمی برای مخاطب عام، کمک شایانی کرده به ایجاد ارتباط با بیننده و همذات پنداری با او. در زمان پخش اول سریال منتقدانی هم بودند که به زعم آنها تبریزی به داستان زندگی شهریار وفادار نمانده و در برخی از مقاطع زندگی او به دلخواه دستکاری کرده بود. هنرپیشگان توانمندی همچون پیام دهکردی، احمد آقالو، بهروز بقایی، سعید نیک‌پور، فرهاد قائمیان، مهدی میامی و مهسا کرامتی گروه بازیگران سریال را کامل کرده‌ا‌ند. شهریار تبریزی از موسیقی زیبا و تاثیرگذار فرهاد فخرالدینی هم بهره می‌برد.تبریزی در ساخت و پردازش سریال شهریار بیش و کم تمام قواعد و اصول مجموعه‌سازی تلویزیونی را رعایت کرده و در پایان، حاصل کارش شده اثری قوی، مستحکم و تاثیرگذار که همچنان می‌توان به عنوان یک نمونه استاندارد از آن یاد کرد.

فارغ از بحث‌های ساختاری و تکنیکی، نفس دستمایه قراردادن زندگی مفاخر ادبی کشور برای سریال‌سازی خود اتفاق مبارکی است.اگر مایلید که یک بار دیگر دل بسپارید به تبریزی و شهریارش، شبکه‌ آی‌فیلم این امکان را فراهم کرده است؛ هر شب ساعت 21 و 30 دقیقه.

محسن محمدی ‌‌/‌‌ گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها