دانستنی‌های مغز انسان در پرونده امروز

جعبه سیاه بدن چطور کار می‌کند

همین لحظه که در حال خواندن روزنامه هستید، نور از فضای پیرامون محیط به صفحه روزنامه برخورد می‌کند و پس از بازتاب از روی کلمات چاپ شده روی کاغذ از مردمک چشمتان عبور می‌کند. این نور پس از عبور از یک عدسی کوچک در چشمتان روی انتهای کره چشمتان تنظیم می‌شود. بدون این‌که متوجه باشید، هزاران سلول عصبی بسیار حساس روی شبکیه چشم شما ده‌ها پیام گوناگون عصبی را به بخش مربوط به بینایی در مغزتان مخابره می‌کند. سپس سلول‌های موجود در این بخش در فرایندی پیچیده این پیام‌ها را به چیزی ترجمه می‌کنند که معنی‌اش دیدن است... و شما می‌بینید، بی آن ‌که اصلا اراده کرده باشید ببینید! همین که چشمتان باز باشد و خواب نباشید کافی است که این اتفاقات به طور خودبه‌خودی در بدنتان بیفتد و شما ببینید و بفهمید دور و برتان چه خبر است.
کد خبر: ۷۶۶۵۰۹

در همین احوالی که دارید فکر می‌کنید چه سیستم جالبی بین چشم و مغزتان برای دیدن وجود دارد، اعصاب مربوط به حس شنوایی در گوش شما، بخشی از هزاران طول موج مختلفی که در محیط پیرامون شما وجود دارد را دریافت می‌کند و بخشی از آنها را که می‌تواند تشخیص دهد به پیام‌های شنوایی تبدیل می‌کند و آنها را به بخشی از مغز مخابره می‌کند که وظیفه‌اش تحلیل این اطلاعات است... و شما همزمان که روزنامه می‌خوانید صداهای اطرافتان را هم می‌شنوید، باز هم بدون این‌که خواسته باشید این اتفاقات می‌افتد! در حین همین دیدن و شنیدن، چه ایستاده باشید و چه نشسته و حتی خوابیده، بدون این‌که حواستان باشد مخچه شما در پشت سرتان تعادل شما را برقرار کرده است. کافی است یک لحظه مخچه از کار بیافتد تا از روی صندلی به زمین پرت شوید یا اگر ایستاده‌اید نقش زمین شوید! بعلاوه همین که به صورت غیر ارادی قلب‌تان می‌تپد و نفس می‌کشید و غذاهایی که ساعتی پیش خورده‌اید را هضم می‌کنید، همه اینها را مغز شما تنظیم می‌کند. حتی این‌که ترجیح بدهید با دست چپ روزنامه را ورق بزنید یا با دست راست، این‌که در حین روزنامه خواندن حواستان جای دیگری باشد یا شش‌دانگ کلمات را دنبال کنید، همه این‌ها نتیجه هزاران اتفاقی است که در هر لحظه در مغز شما در حال رخ دادن است.

مغز انسان یکی از پیچیده‌ترین دستگاه‌هایی است که تا به امروز در طبیعت دیده شده است. هنوز پرسش‌های بی‌پاسخ فراوانی راجع به عملکرد این دستگاه باقی مانده است؛ آن هم پرسش‌هایی که خود مغز شما درباره عملکرد خودش می‌پرسد! در پرونده دانستنی‌های مغز انسان در صفحات 10 و 11 تلاش کرده‌ایم به گوشه‌ای از شگفتی‌های این جعبه سیاه بدن انسان بپردازیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها