این روزها بازار خودروهای شاسیبلند در ایران نیز چیزی از آنچه در بازارهای روز جهان میگذرد، کم ندارد؛ خودروهایی با توان حرکتی بالا و برخوردار از موتورهای قدرتمندی که به لطف فناوریهای روز صنعت خودروسازی، برخلاف جثه بزرگشان مصرف سوخت اندکی دارند و حتی از این حیث برخی از آنها در زمره مقرون بهصرفهترین خودروهای جهان قرار میگیرند. در گزارش پیش رو چهار مدل از پرطرفدارترین خودروهای شاسیبلندی که این روزها در خیابانهای کشور خودنمایی میکنند، زیر ذرهبین رفتهاند تا مقایسه فنی آنها، راهنمایی باشد برای علاقهمندان به خرید این دسته از خودروها.
هیوندای سانتافه
محصول خلاقانه هیوندای در دو نسخه دو ردیفه و سه ردیفه روانه بازارهای جهانی از جمله بازار ایران شده است که نسخه سه ردیفه آن طرفداران بیشتری دارد. حتما فکر میکنید شاسیبلندی با سه ردیف صندلی و گنجایش هفت نفر اصولا فضای داخلی بسیار بزرگی خواهد داشت. واقعیت هم همین است. رانندگی با محصول سال 2013 هیوندای، خودروساز برتر سالهای اخیر کرهجنوبی لذتبخش است؛ بخصوص در مسیرهای طولانی و کوهستانی؛ ولی «اما»هایی نیز به چشم میخورد. سانتافه جدید نسل سوم این خانواده است که بهروزرسانیهای زیادی در آن صورت گرفته است. این دو نسخه مجهز به جعبه دنده شش سرعته هستند که در شتاب قابل توجه خودرو نقش مهمی دارد. سانتافه صفر تا صد را فقط در 7.1 ثانیه طی میکند. رانندگی با هر دو نسخه سانتافهها لذتبخش است؛ البته اگر پرشهای محسوس بخش عقبی خودرو را در جادههای کوهستانی نادیده بگیریم. سیستم پیشرانش خودرو به گونهای طراحی شده تا 46 درصد گشتاور موتور را به محور عقب منتقل میکند. به این ترتیب خودرو در شیبهای ملایم و حتی کمی تندتر مانند قوچی سر حال حرکت میکند. این درحالی است که 97 درصد توان تولید شده از احتراق موتور راهی محور جلو میشود. در ساختار موتوری این خودرو از فناوری جدیدی استفاده شده که مانع از گرم شدن بیش از حد موتور میشود. از این رو وقتی در سفرهای خارج شهری تصمیم به فتح یک به یک تپههای پیش رو را میگیرید، جای نگرانی برای حفظ سلامت موتور خودرو وجود نخواهد داشت.
در هر دو مدل نمایشگر چند لمسی هشت اینچی نصب شده که با استفاده از آن مسیر یابی کار راحتی خواهد بود. در این خودرو فناوری تشخیص فرمانهای صوتی در بالاترین سطح خود قرار دارد؛ به طوریکه راننده میتواند در یک جمله به هم پیوسته مسیر پیشرو را با خودرو در میان بگذارد.
مشخصات فنی هیوندای سانتافه :
نوع موتور: 6 سیلندر 24 سوپاپ
حجم موتور: 3342 سی سی
حداکثر قدرت: 290 اسب بخار در 6400 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور: 245 نیوتون متر در 4250 دور در دقیقه
جعبه دنده: 6 دنده اتوماتیک با حالت تغییر دستی
شتاب صفر تا صد: 7.1 ثانیه
متوسط سوخت داخل شهر: 11.2 لیتر
قیمت در بازار: بسته به امکانات از 150 تا 200 میلیون
نیسان مورانو مدل 2015
داستان نیسان مورانو مدل 2015 از سال 2013 و نمایش نسل سوم مورانوها در نمایشگاه خودروی دیترویت آن سال آغاز شد. حالا این خودرو ساخته شده و دیگر برچسب مفهومی را به همراه ندارد. استفاده از دانش نوین مهندسی مواد و ترکیب آن با پلاستیک فشرده کربنی که تازهترین نوآوری در صنایع خودروسازی جهان محسوب میشود، این خودرو را در کانون توجهات قرار داده است. فضای داخل خودرو به اندازه کافی بزرگ و جادار است تا آنجا که از عبارت «جایی برای لم دادن روی چرخها» هم برای توصیف این خودرو استفاده شده است؛ البته مورانوی جدید برخلاف آنچه دو سال پیش و در پوشش خودرویی مفهومی مطرح شده بود از شتاب چشمگیری برخوردار نیست.
مهندسان نیسان برای این خودرو موتوری با توان 260 اسب بخار درنظر گرفتهاند که به نظر نمیرسد چندان زیاد باشد، اما قطعا این میزان قدرت برای آنهایی که حداقل دوست دارند فقط از نقطه الف به ب بروند کافی است! در فضای داخل امیدها بیشتر میشود به طوریکه حجم کلی فضا در مورانوی جدید کمی بیشتر از یک متر مکعب افزایش یافته و این درحالی است که فاصله دو محور خودرو همان 2824 میلیمتر قبلی است. صندلیها مبتنی بر فناوری «جاذبه صفر» ناسا ساخته شده و تمام آنها به کیسه هوا مجهز هستند، اما اوج نقطه قوت تازهترین عضو خانواده مورانو به طراحی بدنه آن مربوط میشود؛ جایی که گرچه در قیاس با رقیب اصلیاش یعنی بیامدبلیو آی3 چندان جذاب نیست، اما متفاوت است. انحنای محسوس دو طرف خودرو در کنار چراغهای عقب اغواکننده که فاصله اندکی با انتهای سقف کشیده آن دارند، دلیل اصلی این تفاوت است. چراغهای جلو نیز ظاهری نسبتا خشن به آن میدهند. از آن گذشته زاویه مناسب کاپوت با بدنه خودرو به کاهش ضریب کشش بدنه از 0.37 به 0.31 شده است. درکل مورانوی 2015 که آخرین نسل خانواده دوازده ساله مورانوها محسوب میشود در زمره شاسیبلندهای میان رده بازار جا میگیرد که تمام خریداران نمایشگاهی حداقل چند بار در آن را باز و بسته میکنند!
مشخصات فنی نیسان مورانو مدل 2015:
نوع موتور: 6 سیلندر 24 سوپاپ
حجم موتور: 3498 سی سی
حداکثر قدرت: 260 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور: 325 نیوتون متر در 4400 دور در دقیقه
جعبه دنده: اتوماتیک متغیر با حالت تغییر دستی
شتاب صفر تا صد: 7.2 ثانیه
متوسط سوخت داخل شهر: 9.8 لیتر در صد کیلومتر
قیمت در بازار: از 200 میلیون تومان به بالا
هیوندای توسان
در خانواده شاسیبلندهای هیوندای عضو دوست داشتنی وجود دارد که البته در چهار سال گذشته شاهد تغییرات خاص و بهروزرسانی دلچسبی در آن نبودیم: هیوندای توسان. اما فعالیت شدید دیگر رقبا در نهایت این خودروساز کرهای را بر آن داشت تا برای تولید توسان جدید کاری انجام دهد. مدل 2014 این خودرو مجهز به موتوری قدرتمندتر از گذشته شده است. موتور 2.4 لیتری توسان جدید مجهز به جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک است؛ بدون شک این خودرو را باید در ردیف شاسیبلندهای میانجثه جا داد. این خودرو فقط 1542 کیلوگرم وزن دارد و با شتاب قابل قبول 7.8 ثانیه (صفر تا صد) در قسمت کمرشکن فهرست شاسیبلندهای مقرون به صرفه و پرشتاب قرار میگیرد. در مقایسه با نسخه قبلی ساختار کلی بدنه تقریبا دست نخورده باقی مانده است، اما چراغهای جلو و عقب زیبایی بیشتری پیدا کردهاند. به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار خودروهای شاسیبلند، توسان در زمره محصولاتی قرار میگیرد که هر علاقهمند به این کلاس از خودروها که پول کافی برای خرید آنها را داشته باشد، حتما میتواند این یکی را تهیه کند. برخلاف دیگر رقبا، خبری از برجستگیها و فرورفتگیهای اغواکننده در بدنه خودرو نیست. به نوعی میتوان توسان را در ردیف شاسیبلندهای ساده اما پرکاربرد به شمار آورد. محصول جدید هیوندای با 182 اسب بخار قدرت آمده که نشان دهد فقط میتواند شاسیبلندی مناسب سفرهای جاده و کوهستانی اما با تحمل فشار نه چندان زیاد باشد.
مشخصات فنی هیوندای توسان:
نوع موتور: 4 سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور: 2359 سی سی
حداکثر قدرت: 182 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور: 151 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده: اتوماتیک 6 دنده با حالت تغییر دستی
شتاب صـــفر تا صد: 7.8 ثانیه
متوسط سوخت داخل شهر: 10.1 لیتر
قیمت در بازار: بسته به امکانات از 140 تا 165 میلیون تومان
تویوتا اِف.جِی کروزر (FJ Cruiser)
نخستین بار این خودرو سال 2007 به دنیا معرفی شد؛ خودرویی که ترکیبی از چند خودروی هم رده در سالها و دهههای گذشته است. در شاسیبلندهای پرطرفدار بازار ایران ردپایی از لندکروزهای دو دهه پیش، مانند نسخه دهه 90 میلادی و صد البته بدنه حجیم هامر دیده میشود. اکثر قطعات این خودرو از محصول مشابه دیگر تویوتا یعنی چهار رانر (4runner) گرفته شده با این تفاوت که دیگر خبری از رانندگی خشک و سخت در سطوح پردست انداز و کوهستانی نیست. رانندگی با اِف.جِی کروزر شبیه هدایت یک قایق است. قدرت 239 اسب بخار موتور آن به منزله داشتن یک دنیا امکانات برای رانندگی در شرایط سخت است؛ اما وقتی صحبت از مانوردهی به میان میآید داستان چیزی دیگری میشود. خودرو در کل فضای مکعبی با انبوهی از زوایا در فضای داخل دارد که شاید چندان خوشایند و دلچسب همگان نباشد. پنجرهها نسبتا کوتاه هستند که با تلفیق آنها با ستونهای چپ و راست یک مشکل آزاردهنده شروع به خودنمایی میکند و آن زاویه دید محدود است؛ البته آینههای کناری بزرگ و تأثیرگذار هستند و تقریبا احاطه راننده بر محیط اطراف را کامل میکنند؛ اما برای دنده عقب رفتن و پارک خودرو راننده ممکن است دوباره یاد روزی بیفتد که قصد خرید خودرو را داشته است! محصول نوستالژیک تویوتا شما را برای رانندگی در جنگل و مسیرهای سخت به هیچ وجه ناامید نمیکند و تا شیب 40 درجه را با قدرتی مثال زدنی طی میکند. با این حال زمختی حاکم بر بخشهایی از آن بویژه فضای داخل موجب شده تا علاقهمندان به این شاسیبلند از گروههایی باشند که حداقل یک نقطه مشترک دارند: سفر به محیطهای سخت و خشن با خودرویی مطمئن اما نه چندان جذاب و اغواکننده و تقریبا ارزان. اِف.جِی کروزر قطعا در قیاس با لندکروزهای قبلی تویوتا مجهز به امکانات بیشتر از جمله صفحه نمایشگر دید عقب و قابلیتهای حرکتی بهتر است؛ اما یادمان باشد آن را با برادران سالهای گذشتهاش مقایسه میکنیم.
مشخصات فنی تویوتا اِف.جِی کروزر:
نوع موتور: 6 سیلندر 24 سوپاپ
حجم موتور: 3956 سی سی
حداکثر قدرت: 239 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور: 387 نیوتون متر در 4400 دور در دقیقه
جعبه دنده: 5 دنده اتوماتیک
شتاب صفر تا صد: 7.3 ثانیه
متوسط سوخت داخل شهر: 13.8 لیتر در صد کیلومتر
قیمت در بازار: حدود 350 میلیون تومان
مهدی پیرگزی / جامجم
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
اکبرپور: آزادی استقلال را به جمع ۸ تیم نهایی نخبگان میبرد
در گفتوگوی اختصاصی «جام جم» با رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضاییه عنوان شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی بیپرده با محمد سیانکی گزارشگر و مربی فوتبال پایه