در تذکر به رئیس جمهور مطرح شد

یارانه اقشار ضعیف افزایش یابد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

دولت، یارانه اقشار پردرآمد را حذف کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت تا جایی که اطلاعات دارد باید نسبت به حذف یارانه اقشار پر درامد اقدام کند.
کد خبر: ۷۶۲۴۰۱
دولت، یارانه اقشار پردرآمد را حذف کند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو، ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و علی دینی ترکمانی، کارشناس مسائل اقتصادی در برنامه «بدون خط خوردگی» در خصوص وضعیت یارانه ها در بودجه سال 1394 سخن گفتند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت رویکرد حذف یارانه پردرآمدها را ندارد. دولت در بحث هدفمند کردن یارانه ها نظام یارانه را تغییری نداده است و اعتقادی برای حذف پردرآمدها ندارد به دلیل اینکه متاسفانه ها دولت ها در این خصوص نگاه به انتخابات دارند در حالی که اداره کشور شجاعت می خواهد بنابراین بیان بهانه هایی مانند نداشتن اطلاعات کافی نمی تواند مورد قبول باشد.

ایرج ندیمی افزود: این موضوع بسیار مهم است که هدفمندی یارانه ها به صورت کامل اجرا نشد و در حال حاضر ملت راضی نیستند که اقشار پر درآمد یارانه دریافت کنند و به عنوان مثال دولت مطرح می کند که اطلاعات کافی در خصوص حذف یارنه های اقشار پر درامد وجود ندارد اما دولت تا جایی که اطلاعات دارد باید نسبت به حذف یارانه اقشار پر درامد اقدام کند و راه کارهای بسیاری برای شناسایی این افراد وجود دارد.

علی دینی ترکمانی نیز گفت: طبیعی است که به هر میزانی که یارانه ها به گروه های هدف اختصاص یابد از نظر درآمدی بازخورد بهتری دارد. همچنین یارانه باید به کسانی تعلق یابد که نیازمند هستند و نباید قسمت اعظم جمعیت کشور یارانه دریافت کنند اما این مسئله وجود دارد که زمانی که سیاستی از ابتدا به درستی شکل نمی گیرد موجب می شود چنین موضوعی به عنوان یک حق عمومی در جامعه القا شود.

وی افزود: قطعا بهبود زیر ساخت های آموزشی، بهداشتی و رفاهی گزینه مناسب تری نسبت به پرداخت یارانه است منتهی زمانی که این سیاست اجرا شد و به همه یارانه نقدی پرداخت گردید به نوعی برای عموم جامعه به عنوان یک حق تلقی شد و در واقع هدفمندی یارانه ها می توانست به نحو دیگری اجرایی شود تا برای دولت های آینده مشکلی را به وجود نیاورد.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت : وظیفه هر دولتی است تا کالا های عمومی را تامین نمایند اما زمانی که قرار است نظام یارانه ها اصلاح شود باید یک نقش تاثیر گذار داشته باشد به این معنا که کمک کند تا فاصله درآمدی کاهش پیدا کند و برای اینکه این اتفاق رخ دهد باید سهم کسانی که جز قشر محروم جامعه محسوب می شوند افزایش یابد اما پرداخت یارانه ها به صورتی بود که به همه اقشار جامعه به صورت یکسان یارانه تعلق می گرفت بنابراین نمی توانست نقش مورد انتظار را ایفا نماید ضمن اینکه اجرای هدفمندی یارانه ها با آزاد سازی حامل های سوخت و افزایش تورم همراه بود بنابراین حتی اثر مثبت آن رفته رفته برای اقشار کم درآمد در حال منفی شدن است.

ترکمانی افزود: اگر قرار است تا قربالی صورت بگیرد بهتر است که از اقشار بالایی جامعه صورت بگیرد به دلیل اینکه اثرات منفی خطای شناسایی اقشار بالایی جامعه نسبت به اقشار پایین جامعه بسیار کمتر خواهد بود اما به هر حال تمام دولت ها به نوعی انتخابات را نیز در نظر می گیرند و طبیعی است که دولت راغب نباشد دست به قربال اجباری بزند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها