امروز 26 دی 1393 خورشیدی برابر با 24 ربیع الاول 1436 هجری و 16 ژانویه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۶۰۱۲۵
26 دی، فرار شاه از ایران

هجری شمسی

26 دی 1296

تروتسکی کمیسر امور خارجی روسیه ( وزیر امور خارجه ) قرار داد ۱۹۰۷ منعقده میان انگلستان و روسیه را ملغی اعلام کرد .

26 دی 1296

مستوفی‌الممالک برای سومین بار در دو سال اخیر از سوی احمدشاه مأمور تشکیل کابینه شد.

26 دی 1316

آیت‌الله میرزا محمد آقازاده خراسانی ـ رئیس حوزه علمیه مشهد ـ با تزریق آمپول هوا توسط یکی از عوامل رضاخان درگذشت. وی در مبارزه با رضاخان بر سر کشف حجاب نقش موثری داشت. پیکر او در شهرری در جوار حضرت عبدالعظیم دفن شد.

26 دی 1357

کابینه بختیار در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، از مجلس شورای ملی رأی اعتماد گرفت.

26 دی 1357

شاه و فرح در سفری بدون بازگشت، و در حالی که می‌گریستند، ایران را ترک کردند و در نخستین مرحله وارد آسوان مصر شدند به همین مناسبت مردم سراسر کشور به جشن و پایکوبی پرداختند.

هجری قمری

24 ربیع الاول 423

ابوالحسن علاء الدین علی بن هلال معروف به ابن بواب هنرمند خوشنویس، ادیب و فقیه عربی درگذشت. او از مشهورترین هنرمندان خوشنویس اوایل قرن پنجم به شمار می رود. وی خوشنویسی چیره دست بود و در کتابت خطوط نسخ و ثلث تبحر داشت و خطوط ریحانی و رقاع را ابداع کرد. یکی از قرآن هایی که او به خط ریحانی نوشته در مسجد «لاله لی » استانبول موجود است. او در بغداد درگذشت.

24 ربیع الاول 1285

صدرالدین خان آزرده دهلوی یا کشمیری شاعر و نویسنده اردو در هشتاد و یک سالگی درگذشت. او در زادگاهش دهلی قرآن، فقه و حدیث آموخت. شاه عبدالعزیز و شاه عبدالقادر معلمان او بودند. وی مدتی نیز شاگرد فضل امام خیرآبادی بود و منطق و فلسفه را از او آموخت. دهلوی در مدرسه دارالبقا تدریس می کرد و شاگردان مشهور وی فقیر محمد لاهوری و شمس الاشعرا بودند. او به سه زبان فارسی، عربی و اردو شعر می گفت و در سروده هایش آزرده تخلص می کرد.

میلادی

16 ژانویه 1881

سر آرتور پرسی موریس فلمینگ از پیشروان صنعت رادیو متولد شد. او در سال 1920 میلادی دومین ایستگاه رادیویی محلی را تاسیس کرد. فلمینگ در جنگ جهانی اول شیوه هایی را برای شناسایی زیردریایی های دشمن ابداع کرد.

16 ژانویه 1889

دکتر طه حسین از نوابغ و ادبیان مصر متولد شد. او در خردسالی بینای اش را از دست داد. اما در سایه هوش سرشاری که داشت، به تحصیل پرداخت و تا سال 1918 دو درجه دکترا از دانشگاه های مصر و سوربن دریافت کرد. دکتر طه حسین دانشگاه اسکندریه را بنا نهاد. از او کتاب هایی چون تاریخ ادبیات عرب باقیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها