مدیر رادیو نمایش و تهران تغییر کرد

سه انتصاب جدید در رادیو

گزارشی از پشت صحنه برنامه رادیویی «تکاپو»

پله‌پله تا موفقیت

هرکس باتوجه به استعداد و توانایی‌ای که دارد، آرزو می‌کند فرد مطرحی در خانواده و جامعه باشد، اما مطمئنا فقط تمایل داشتن و علاقه برای به دست آوردن و کسب موقعیت کافی نیست، اگرچه مقدمه‌ رسیدن به هدف است، اما سعی و تلاش برای رسیدن به مقصد و توکل به خدا را نباید فراموش کرد. شاید بارها این ضرب‌المثل را شنیده باشید که از تو حرکت از خدا برکت.
کد خبر: ۷۵۸۲۴۱
پله‌پله تا موفقیت

برنامه «تکاپو»ی شبکه رادیویی تهران از آن برنامه‌هایی است که با همین رویکرد روی آنتن می‌رود، یعنی برنامه‌ای است که با دعوت از مهمانان یا به عبارتی دیگر افراد شاخص و موفق، قصد دارد به شنونده‌های خود ثابت کند برای رسیدن به پله‌های ترقی باید تلاش کرد و کوشید.

ما هم در یکی از روزهای پنجشنبه مهمان برنامه تکاپو می‌شویم تا بیشتر با رویکرد و محوریت برنامه آشنا شویم. وقتی وارد استودیو می‌شویم هنوز تا شروع برنامه دقایقی مانده است. با ستاره نقدی، تهیه‌کننده برنامه درباره ویژگی‌ها و شاخصه‌های تکاپو صحبت می‌کنیم. او می‌گوید: برنامه تکاپوکاری از گروه علم و زندگی رادیو تهران است که پنجشنبه‌ها از ساعت 9 تا 10 پخش می‌شود. این برنامه با ایجاد یک فضای خودمانی و دور همنشینی رادیویی، با افراد درباره مقاطع مختلف زندگیشان، کار و موفقیت‌هایشان گفت‌وگو می‌کند.

وی می‌افزاید: هر هفته یکی از نخبگان، کارآفرینان، فعالان عرصه اجتماعی، پزشکی، ورزشی، فرهنگی، هنری و... با حضور در استودیوی شبکه رادیویی تهران از فعالیت‌ها، عملکرد و موفقیت‌های خود می‌گویند و شنوندگان را با تازه‌ترین اثر، طرح، اختراع و نوآوری خود آشنا می‌کنند.

تهیه‌کننده برنامه تکاپو تصریح می‌کند: در این برنامه ضمن آگاهی و اطلاع‌رسانی از تازه‌ترین ابتکار و رویدادهایی که توسط مهمان برنامه ارائه می‌شود، جدیدترین آثار، اختراع، نوآوری، رشته‌های ورزشی و... به شنوندگان معرفی می‌شود تا مخاطبان بیشتر با افراد شاخصی که گامی برای پیشرفت خود و جامعه برداشته‌اند آشنا شوند و انگیزه بیشتری برای تکاپو و فعالیت داشته باشند.

یادها و خاطره‌ها از مرتضی احمدی

اگرچه این برنامه با افراد معروف و مشهور، اشخاص موفق و نوآور گفت‌وگو می‌کند، اما این‌بار سراغ شخصی رفته که دیگر در جمع ما نیست، اما یاد و خاطره‌اش در قلب‌ها زنده است. مرتضی احمدی، دوبلور و هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون بود که در ۱۳۲۳ در رادیو تهران کارش را شروع کرد، در دوره‌های مـختلفی در رادیو کار کرد و به خوانندگی، بازیگری و دوبلاژ در رادیو پرداخت.

در این برنامه درباره مردی صحبت می‌شود که تا نود سالگی هم دست از کار و فعالیت نکشید، او برای زنده نگه‌داشتن فرهنگ روزهای دور تهران کوشید و در تمام آثار مستقل خود ـ چه شنیداری و چه مکتوب ـ از تهران، فرهنگ، واژه‌ها و ترانه‌هایش گفته است.

به نام تو، قلب و روان نثار نام تو

برنامه با گویندگی آلبرت کوچویی یکی از پیشکسوتان رادیو آغاز می‌شود. او با بیان مقدمه‌ای از زندگی‌نامه مرتضی احمدی مهمانان این هفته برنامه را معرفی می‌کند. بهرنگ بقایی، نوه مرتضی احمدی و مسعود صفوی تهیه‌کننده مجموعه انیمیشن شکرستان امروز مهمان حضوری برنامه تکاپو هستند.

ابتدا بهرنگ بقایی از خصوصیات و ویژگی‌های روحی و اخلاقی پدربزرگ خود می‌گوید و کمی هم به گذشته‌ها برمی‌گردد و یاد و خاطره آن روزها را زنده می‌کند.

تهیه‌کننده شکرستان هم در ادامه می‌گوید که مرتضی احمدی راوی برنامه زمانی که شروع به روایت می‌کرد تا آخر بیننده‌ها با او همراه بودند، بخصوص کسانی که با صدای مرتضی احمدی نوستالژی داشتند.

بعد هم قطعاتی از بخش‌های مختلف مجموعه شکرستان پخش می‌شود: یکی بود، یکی نبود، غیر از خدا هیچ کس نبود. ولایتی بود به نام شکرستان، مردمانش همه خوب و مهربون، این ولایت یک شاه داشت، گدا داشت و... .

مسعود صفوی در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره حضور مرتضی احمدی در این مجموعه می‌گوید: یکی از اهداف برنامه شکرستان تهیه انیمیشن ایرانی بود تا مردم از آن استقبال کنند. ما تلاش کردیم برای جذب مخاطب از عناصر آشنا استفاده کنیم از موسیقی ایرانی و روایت گرفته تا معماری شهری، لباس‌ها، رنگ و ... ما را با یک بخش از ایران آشنا می‌کرد. مرتضی احمدی شخصی بود که همه، در هر سنی با آن خاطره داشتند.

این تکاپوست

در ادامه برنامه، کچویی درباره آثار و کتاب‌هایی که از مرتضی احمدی به چاپ رسیده صحبت می‌کند و بقایی هم توضیحاتی درباره آثار پدربزرگ خود ارائه می‌کند، از کتابی می‌گوید که درباره خاطرات و کتاب دیگرش درباره اشعار و پیش پرده‌خوانی و ضرب‌خوانی‌های قدیمی اوست.در بخش‌های مختلف برنامه نیز روایت‌ها و ضرب‌خوانی‌های استاد احمدی پخش می‌شود. در قسمتی از برنامه با شوکت حجت، مدیر دوبلاژ مجموعه شکرستان نیز ارتباط تلفنی برقرار می‌شود تا درباره فعالیت‌های راوی شکرستان بگوید.

حجت می‌گوید: خاطره جالبی که الان یادم می‌آید، این است که استاد احمدی حتی تا لحظه‌های پایانی عمر خود زمانی که در بستر بیماری در بیمارستان هم بود، زمانی که از او خواسته شد متنی را روایت کند با روی خوش پذیرفت.یکی از بخش‌های برنامه نیز به صدای شنونده‌ها اختصاص یافته است، که در این بخش از برنامه مخاطبان تماس می‌گیرند و با مهمانان صحبت می‌کنند. یکی از شنونده‌ها با این بیت شعر که از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر، یادگاری که در این گنبد دوار بماند صحبت‌های خود را آغاز می‌کند و می‌گوید: من درگذشت استاد احمدی را به خانواده این مرحوم تسلیت می‌گویم. من این جمله را باید بگویم که پدربزرگ شما در دل همه ایرانی‌ها زنده است، ان‌شاءالله خدا روحش را شاد کند.

در بخش پایانی برنامه نیز خاطره‌گویی‌های مرتضی احمدی پخش می‌شود.

مریم کریمی / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها