انجام تمام مراحل ساخت رآکتور هسته‌ای ۱۰مگاواتی در داخل

فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی گفت: در دوره آقای جلیلی برای این‌که در مذاکره به ما فخر بفروشند، می‌گفتند: «حاضریم رآکتور تهران را برای شما به‌روز کنیم» اما تیم مذاکره ما با تکیه بر توان داخلی پاسخ داد: «ما حاضریم رآکتورهای شما را به ‌روز کنیم.»
کد خبر: ۷۵۸۲۰۷
انجام تمام مراحل ساخت رآکتور هسته‌ای ۱۰مگاواتی در داخل

عباسی ضمن یادآوری ماجرای امتناع آمریکا و غرب از تحویل سوخت رآکتور تهران، تشریح کرد: سوخت این رآکتور باید به‌صورت سالانه، جابه‌جا و برخی سوخت‌ها تعویض شده یا سوخت‌های جدید کار گذاشته شود. برای تولید رادیو ایزوتوپ‌ها و تحقیق در راستای برخی آزمایش‌های رآکتور، نیاز است که رآکتور ما از توان ۵مگاواتی خود استفاده کند. پس ما نیاز داشتیم سوخت را تأمین کنیم و در گذشته هم در این خصوص اقدام کرده بودیم. در جاهایی که رآکتور آمریکایی بود، آمریکایی‌ها باید سوخت را بر مبنای همکاری‌هایی که با آژانس انرژی اتمی داشتیم تأمین می‌کردند اما آمریکایی‌ها امتناع کردند.

وی در همین رابطه افزود: مسئولان تماس گرفتند و مسئله را با آرژانتینی‌ها حل کردند و ما سوخت را از این کشور گرفتیم اما بعدا که دوباره نیاز به تعویض و جابه‌جایی سوخت داشتیم، مجددا ممانعت کردند و فشارهایی در جهت عدم تأمین سوخت آوردند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی درباره ویژگی‌های سوخت رآکتور تهران توضیح داد: کشورهای خاصی این نوع سوخت صفحه‌ای را تولید می‌کنند، سوخت رآکتور تهران سوخت میله‌ای نیست، بلکه صفحه‌ای است و هندسه خاصی دارد و تکنولوژی خاصی برای تولید آن لازم است. بنابراین متخصصان کشور وقتی دیدند طرف مقابل از تحویل چیزی که کاربرد روزمره دارد ممانعت می‌کند، تصمیم گرفتند خودشان آن را تولید کنند.

عباسی افزود: متخصصانی توانستند این معضل را برای کشور حل کنند که نگاه درون‌گرا داشتند و معتقد بودند که ما می‌توانیم با تفکر و توان داخلی بر مسائل ناشناخته و جدید غلبه کنیم. این دستاورد مهمی برای کشور بود و متخصصان ما به این باور رسیده بودند که می‌توانند کارهای نو انجام دهند، این روش‌ها در داخل کشور ثبت شده است.

وی توضیح داد: ما توان طراحی رآکتورهای جدید با استانداردهای جدید را پیدا کرده‌ایم و می‌توانیم رآکتور ۱۰مگاوات را صفرتاصد در ایران بسازیم تا به یکی از کشورهای سازنده رآکتور تحقیقاتی در کوتاه‌مدت تبدیل شویم. اگر همین مسیر را ادامه دهیم حتی می‌توانیم صادرات خدمات تخصصی داشته باشیم. این مهم است که ما توانمندی صدور خدمات تخصصی را در کشور پیدا کردیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها