رئیس قوه قضاییه با گرامیداشت سالروز نهم دی با تاکید بر این‌که نظام اسلامی در مقابل دسیسه‌های فتنه‌گران و دنباله‌روهای آنان هوشیار است، گفت: دستگاه قضایی در صورت لزوم و برحسب مصالح نظام، آماده محاکمه سران فتنه است.
کد خبر: ۷۵۴۷۹۴

به گزارش روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی، به تکرار برخی اظهارنظرها درباره غیرقانونی بودن حصر سران فتنه اشاره کرد و با غلط دانستن این موضوع که «حصر سران فتنه غیرقانونی است»، گفت: حصر سران فتنه مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده است و براساس مصالح نظام تصویب شده و کسانی که می‌گویند حصر غیر قانونی و خلاف قانون اساسی است، تنها نیمی از قانون اساسی، را قبول دارند در حالی که باید همه قانون اساسی را دید و دانست که بر حسب اصل 176 قانون اساسی، شورای امنیت ملی وظایفی دارد و ساز و کار مصوبات آن و اعتبار و حجیت آن نیز کاملا مشخص و روشن است.

رئیس دستگاه قضا با اعلام این‌که «ما نمی‌گوییم در شورای عالی امنیت ملی تفهیم اتهامی صورت گرفته یا در شورای امنیت ملی محکمه‌ای شکل گرفته است»، افزود: شورای عالی امنیت ملی بر حسب وظایف خود و براساس مصالح نظام مصوبه داشته که کاملا درست و قانونی است و جلوی تحرک و تحریک فتنه گران برای فتنه‌های آینده را گرفت.

آملی‌لاریجانی با تاکید مجدد بر این‌که درباره مسائل مختلف از جمله شرایط و دلائل حصر یا موضوع ولایت فقیه و مسائل دیگر باید استناد به قانون اساسی، استنادی همه‌جانبه و مبتنی بر تمامی اصول قانون اساسی باشد، گفت: اصول قانون اساسی درباره حفظ حقوق شهروندان و عدم تعرض به جان و مال و حقوق و مسکن و شغل آنان کاملا واضح و مشخص است ولی در عین حال در اصل 22 قانون اساسی استثنای آن را نیز آورده است: «مگر در مواردی که قانون تجویز کند». امنیت و مصالح ملی و نظام که اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی است، می‌تواند استثنای در قانون را تشکیل دهد.

رئیس دستگاه قضا با طرح این موضوع که «تکرار ادعای خلاف قانون بودن حصر سران فتنه و پاسخ ندادن به آن این گمان را در باور مدعیان به وجود آورده که حرفشان درست است» به ادعای تکراری دیگر عوامل فتنه درباره محاکمه نشدن سران فتنه و دلایل آن پرداخت و اعلام کرد: عوامل فتنه و برخی حامیان آنان همواره می‌پرسند که چرا سران فتنه محاکمه نمی‌شوند؛ و حتی پا فراتر گذاشته و می‌گویند که نظام و دستگاه قضایی حرفی برای گفتن ندارد و جرات ندارد که سران فتنه را محاکمه کنند، اما پاسخ ما این است که دستگاه قضایی بسیار مقتدرتر از این است که از محاکمه سران فتنه خوفی داشته باشد. چنان‌که با صلابت و اقتدار، توانایی خویش را در رسیدگی به پرونده‌هایی به مراتب سنگین‌تر و پیچیده‌تر از اینها نشان داده است. رئیس دستگاه قضا «مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی درخصوص حصر سران فتنه» و «اظهارنظرهای صریح برخی عوامل فتنه درباره این‌که گفته‌اند اصلا نتیجه محاکمه برایشان مهم نیست و آنان تریبونی می‌خواهند که حرف‌های خود را بزنند» را دو ملاحظه و دلیل دستگاه قضا برای برگزار نکردن دادگاه سران فتنه اعلام کرد.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی با اشاره به این‌که هر گاه مصوبه شورای عالی امنیت ملی در خصوص حصر سران فتنه تغییر یابد، دستگاه قضایی آماده برگزاری دادگاه سران فتنه است، گفت: البته باید بگوییم دادگاه جای درد دل کردن سران فتنه و سخن‌پراکنی و تحریک عواطف مردم نخواهد بود و این افراد در دادگاه باید از خود و عملکردشان دفاع کنند و پرونده این افراد نیز به اندازه کافی مملو از موارد اتهامی است.

آزادی و دموکراسی، قواعدی دارد

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تمام آنهایی که در جریان فتنه قرار گرفتند برانداز نبودند، اما در مسیر براندازی قرار گرفتند و با توطئه بیگانگان و کشورهای غربی همصدا شدند.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: در جریان فتنه 88 کشورهای غربی و رسانه‌های انبوهشان همصدا با برخی فتنه‌گران عده‌ای را که در خیابان‌ها آشوب کردند و اموال عمومی را به آتش کشیدند، مدافعان آزادی نامیدند در حالی که خودشان هم می‌دانند آزادی و دموکراسی هم قواعد و ابزار و شرایط خاص خود را دارد و ساز و کار انتخابات نیز کاملا واضح و پذیرفته شده است و هیچ گاه در خیابان‌ها و از طریق آشوب و بلوا نتیجه انتخابات مشخص نمی‌شود.

آملی‌لاریجانی با تاکید بر این‌که «ادعای تقلب 11 میلیونی دروغ محض است»، افزود: به عنوان کسی که در آن مقطع در شورای نگهبان حضور داشتم، اعلام می‌کنم که دروغی بزرگ‌تر از تقلب 11 میلیونی در انتخابات در عالم سیاست وجود ندارد و این دروغ بزرگ نشان می‌دهد که فتنه از قبل طراحی شده بود که اگر نتیجه انتخابات به نفع آنان نشد، این دروغ را مطرح کنند و همزمان به صورت گسترده سران کشورهای غربی از جمله آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی همراه رسانه‌های انحصارطلب از این دروغ بزرگ حمایت کردند و پا به میدان گذاشتند، در حالی که در روند انتخاباتی خود این کشورها مکانیزم‌های انتخاباتی کاملا پذیرفته شده است و به نتایج و حکمیت‌های انتخاباتی تن می‌دهند ولو این‌که در باطن آن را قبول نداشته باشند.

آملی‌لاریجانی با اشاره به این‌که «برخلاف سران فتنه و دنباله‌روهای آنان، مردم فهیم ایران بخوبی و بموقع متوجه عمق فتنه‌ها شدند»، اظهار کرد: چنین رخدادها و فتنه‌هایی که معمولا با نقشه، دخالت و حمایت‌های همه‌جانبه ‌کشورهای سلطه‌گر در برخی کشورهای دیگر رخ می‌دهد؛ معمولا چند سال طول می‌کشد تا جمع شود و چه بسا حتی نتیجه‌اش براندازی نظام حاکم است، اما در ایران حمایت مردم و حضور با بصیرت آنان نقشه‌های فتنه‌گران و حامیان آنها را بسرعت نقش بر آب کرد.

نقش افتخارآفرین دستگاه قضا

رئیس دستگاه قضا «نقش دستگاه قضایی در برخورد با فتنه 88 را قابل دفاع و موجب افتخار» دانست و گفت: دستگاه قضایی مفتخر است که از انبوه فحاشی‌ها، توهین‌ها و افتراها نهراسید و بخوبی مقاومت کرد و از این به بعد نیز در مقابل فتنه‌گران و تمام کسانی که بخواهند جریان فتنه را احیا کنند، مقتدرانه خواهد ایستاد و به وظایف قانونی خود عمل خواهد کرد.

آملی‌لاریجانی به جایگاه و ارزش ولایت فقیه در جریان فتنه 88 و نقش ابعاد مختلف مدیریتی رهبر معظم انقلاب در خنثی نمودن این غائله اشاره کرد و با بیان این‌که «در جریان فتنه شاهد تسامح، صبوری، رحمت و در عین حال استواری و صلابت رهبر معظم انقلاب بودیم»، افزود: متاسفانه معاندان نظام رفتار رئوفانه رهبر معظم انقلاب در آن جریان را پررنگ نمی‌کنند در حالی که رهبر معظم انقلاب صبورانه و پدرانه فرصت‌های بی‌نظیری را در اختیار سران فتنه گذاشتند تا به آغوش نظام باز گردند، اما فتنه‌گران از این فرصت استفاده نکردند و موجب هتک حیثیت نظام اسلامی شدند.

آملی‌لاریجانی با اشاره به حضور خود در یکی از جلساتی که تمام عوامل و نمایندگان نامزدها در محضر رهبر معظم انقلاب بودند، گفت: در آن جلسه مطالب بی‌پرده مطرح و مورد بحث قرار گرفت و نماینده یکی از نامزدها که اکنون نیز مسئولیتی در نظام دارد، گفت «... این‌گونه نیست که بگوییم تقلب گسترده شده، اما بحثمان بر سر حاشیه‎هایی است که موجب اخلال در روند انتخابات شده است...»، اما در عین حال دیدیم که سران فتنه با نامه‌پراکنی و اظهارات خود و تکرار دروغ‌ تقلب، فتنه را مشتعل کردند. رئیس قوه قضاییه گفت: متاسفانه با وجود رافت نظام اسلامی اکنون می‌بینیم که برخی طلبکار نظام هم شده‌اند و می‌خواهند با طرح پاره‌ای ادعاها فتنه جدیدی راه بیندازند و در حالی که خودشان در آن زمان در مسیر براندازی بودند، ولی اکنون می‌خواهند جریان فتنه را کمرنگ کنند و آن را در حد یک بحث شخصی که مشمول مرور زمان شده و باید فراموش شود؛ پایین بیاورند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها