کارگردان فیلم «سیب و سلما»:

حق سینمای دینی ادا نشده است

در گفت و گو با برنامه «نگاه نقره ای» گفت: در نظام جمهوری اسلامی، پرچم سینمای دینی پایین است و متاسفانه نتوانسته‌ایم آنگونه که باید حق مطلب را ادا کنیم.
کد خبر: ۷۵۱۶۳۶
حق سینمای دینی ادا نشده است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از راوبط عمومی رادیو گفتگو، حبیب الله بهمنی درباره انتظار مردم از سینمای ایران برای پرداختن به مسایل دینی گفت: برخورد مردم با سینمای دینی از دو جهت قابل بررسی است؛ نخست اینکه مردم به عنوان مخاطب، مشتریان این نوع سینما هستند و دوم اینکه نوع نگاه مردم به مفاهیم دینی و مذهبی چگونه است. بر همین اساس فیلمساز در درجه نخست باید برخورد مردم با دین را درک کند.

وی افزود: با این اوصاف به نظر می‌رسد در درجه نخست مسئولان و بعد فیلمسازان در ساخت فیلم‌های دینی، از ذهن و ایده‌های مردمی فاصله دارند و به همین دلیل است که اغلب آثار تولید شده در این حوزه مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد، زیرا روش تامین خواسته‌های مردمی تنها با همراهی خود مردم صورت می‌گیرد. وقتی آنچه در سینمای دینی نمایش داده می‌شود با روش و منش مردم فاصله دارد طبیعی است که مردم هم از آن استقبال نکنند.

نمی توان در نظام بروکراسی سینمای ایران نفس کشید

کارگردان فیلم «سیب و سلما» درباره مدیریت فرهنگی در کشور گفت: البته ناگفته نماند که نمی‌توان مدیریت کلان فرهنگی را تخریب و زیر سئوال برد زیرا آن‌ها هم جزئی از مردم هستند اما به اعتقاد من نظام بروکراسی سینمای ایران آنقدر پیچیده است که دیگر نمی‌توان در این نظام نفس کشید اما در تلویزیون سریال‌هایی داشته‌ایم که این نقصان را برطرف کرده‌اند.به عنوان مثال سریال «مختارنامه» با فیلمنامه خوبش نشان دادن مهم‌ترین برهه تاریخ پس از عاشورا توانست با مردم ارتباط برقرار کند، ولی متاسفانه ساخت چنین آثاری نه در تلویزیون و نه در سینما هیچگاه به یک قاعده تبدیل نمی‌شود.

این کارگردان فیلم‌های حوزه دینی با اشاره به اینکه طرح مباحث دینی مدعی بسیاری دارد، افزود: یکی از نکاتی که باید توجه ویژه‌ای به آن کرد این است که طرح مسائل دینی مدعی بسیاری دارد به خصوص پرداختن به شخصیت‌های تاریخی که با حساسیت‌های بیشتری همراه است. به همین دلیل در پرداخت چنین موضوعاتی باید دقت نظر بیشتری به خرج داد.

بهمنی با اشاره به درون مایه دینی فیلم «مرگ در برلین» و عدم حمایت از آن گفت: فیلمنامه‌ای با موضوع دین و دفاع مقدس دارم که این فیلمنامه در سه دوره مدیریت مطرح شد، اما در هیچ یک به نتیجه نرسید تا اینکه در دوران معاونت سینمایی محمدرضا جعفری جلوه، در زمان مدیریت صفارهرندی به عنوان وزیر ارشاد این طرح تصویب و به فارابی ارائه شد.

ساختارهای ادبی هویت بخش سینمای ملی ما هستند

بهمنی با بیان اینکه ساختارهای مختلف ادبی در هویت ما وجود دارد، اظهار داشت: اینها الگوهایی هستند که می تواند به سینمای بومی و ملی ما الگو دهد و ما با ورود به الگو و متکی کردن با مضامین دینی خودمان، می توانیم، تجربه های موفقی داشته باشیم.

این کارگردان سینما با اشاره به کم کاری هنرمندان در خلق آثار سینمایی با مضمون «مهدویت و فلسفه انتظار»، افزود: اگر هنرمندان شناخت درستی از بحث مهدویت و فلسفه انتظار داشته باشند، خواهند توانست در سینما نیز آثاری را خلق کنند که ضمن آگاهی بخشی به جامعه، مورد رضایت آن حضرت نیز قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه جریان سینما جریانی ویژه ای است، اظهار داشت: به طور کلی می توان گفت سینما ترکیبی است از فکر و اندیشه و هنر و ایده های هنرمندانی که تلاش می کنند با مردم ارتباط برقرار کنند. اگر این فکر و اندیشه خاستگاه انقلابی، دینی و ارزشی داشته باشد طبیعتا به همان سمت سوق پیدا می کند اما اگر از روح و عواطف اندیشه ای نشات گیرد که با دین بی ارتباط باشد ، محصول مصداق مثل معروف می شود که «از کوزه همان برون تراود که در اوست.

بهمنی افزود: البته این فقط مختص کارگردان نیست و همه عوامل هنری از نویسنده و بازیگر و طراح هنری و غیره که ساختار و شاکله اثر هنری را تشکیل می دهند عقاید و احساسات و عواطف شان نسبت به دین و مقولات ارزشی در کار تاثیر گذار است و اگر اینها نگرش دینی نداشته باشند، نتیجه هم غیر دینی می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها