گزارشی از پشت صحنه یک برنامه طنزرادیویی

جنگ 94 به وقت تهران

حضور صداهای آشنا و خاطره‌انگیز برای شنونده‌ها می‌تواند جذاب باشد، صداهایی که خاطره سال‌های دوران کودکی و به یادماندنی‌ترین سریال‌ها و فیلم‌ها را تداعی می‌کنند، شبکه رادیویی تهران بتازگی با دعوت از هنرمندان قدیمی و دوبلورهای پیشکسوت تلاش کرده خاطرات قدیمی را در برنامه‌های مختلف طنز زنده‌ کند.
کد خبر: ۷۵۱۲۳۹
جنگ 94 به وقت تهران
برنامه «تهران 94» یکی از همین برنامه‌هاست، برنامه‌ای شاد و مفرح که با حضور دوبلورهای مطرح کشورمان پخش می‌شود.

لحظاتی شاد

حمیدرضا حصارکی مدیر گروه ورزش و سلامت شبکه رادیو تهران درباره ویژگی‌های این برنامه می‌گوید: جنگ «تهران 94» از برنامه‌های جدید این گروه است که با هدف امیدبخشی، میل به زندگی و ایجاد لحظاتی شاد و مفرح جمعه‌ها از ساعت 19 و 30 دقیقه به مدت یک ساعت روی آنتن می‌رود.

وی می‌افزاید: در این برنامه با وجود بخش‌های طنز ورزشی و اجتماعی، با دعوت از هنرمندان شاخص تلاش می‌شود بهترین لحظات برای شنوندگان فراهم شود، حضور هنرمندانی که سال‌ها سابقه فعالیت در گویندگی و دوبله را دارند، می‌تواند لحظاتی خاطره‌انگیز و مفرح را برای مخاطبان فراهم کند.

به گفته حصارکی «موضوع‌های مرتبط با سبک زندگی، اصلاح الگوی زندگی، آیتم‌های متنوع و مختلف که متناسب با عصر جمعه است از این برنامه تقدیم شنوندگان می‌شود.»

برنامه شروع می‌شود

استودیوی پخش و اتاق فرمان با یک دیوار شیشه‌ای از هم جدا شده است، ساعت روی شیشه، شروع برنامه را نوید می‌دهد. هیاهو و هیجانی را که توام با شادی و نشاط است می‌توان در چهره عوامل و از همه مهم‌تر بازیگران این برنامه دید.

«مهربانان سلام و صد سلام، من ویدا شهشهانی به همراه دیگر هنرمندانی که داخل استودیو هستند، تورج نصر و بیژن علیمحمدی تا ساعت 20 و 30 دقیقه همراه شما هستیم».

این صحبت‌های ابتدایی مجری برنامه، یعنی ویدا شهشهانی است. او از سال 57، وقتی فقط 8 سال داشت کار خود را در برنامه خردسالان شروع کرد. پس از آن با تئاتر به فعالیت خود ادامه داد و در آثاری مانند «بار هستی»، «ریشه در خاک»، «روزگار خوش حبیب آقا» و «لطفا دور نزنید» و... بازی کرد و هم اکنون هم در برنامه‌های مختلف رادیو، به عنوان مجری ـ بازیگر فعالیت دارد.

اجرای نمایش‌های طنز

پخش موسیقی‌های شاد و انتخاب آهنگ‌ها را نیکنام جبرئیلی‌پور از تهیه‌کننده‌های پیشکسوت رادیو و تلویزیون به عهده دارد. او درباره برنامه‌اش می‌گوید: شنوندگان از این برنامه صدای آشنای پیشکسوتان و صداپیشگان طنز رادیویی را می‌شنوند. برنامه تهران 94 یک طنز خانوادگی ـ اجتماعی است که به مسائل روز و ورزش اختصاص یافته است و با زبان طنز انتقادی، مسائل مبتلا به جامعه و درد و دل‌های شهروندان و دغدغه‌های آنها را همچون گرانی، اجاره خانه و... بیان می‌کند.

او تصریح می‌کند: «اجرای نمایش‌های طنز از مولفه‌های برتر این برنامه است و همه گونه‌های صوت از جمله کلام، موسیقی، افکت طنز و... در آن استفاده می‌شود.»

وی در ادامه به بخش‌های مختلف این برنامه اشاره می‌کند و می‌گوید: بخش نمایش «حکیم و حکیمه» یکی از بخش‌های طنزی است که با محوریت مراجعه افراد بیمار نزد افراد غیر متخصص و تجویز دارو یا نسخه توسط این افراد پخش می‌شود. بخش دیگر با عنوان «گینسی‌ها» روی آنتن می‌رود، در این قسمت از برنامه عجیب و غریب‌ترین رکوردهای گینس در قالب طنز خوانده می‌شود.

آقای فن همه حریف

در بخشی با عنوان «رازها و نیازها» هر یک از دوبلورها یک نقش را ایفا می‌کنند، این قسمت به گونه‌ای است که با کنایه به برنامه‌های مشاوره محور ماهواره پخش می‌شود. هولاکو مشاور برنامه از مردم می‌خواهد تا سوالات خود را مختصر و مفید بپرسند تا همه بتواند پرسش‌های خود را مطرح کنند، شنونده‌ها هم (مجری بازیگران) با برنامه تماس می‌گیرند و سوالات باربط و بی‌ربط می‌پرسند و این مشاور نیز که همان آقای «همه فن حریف» است نیز به این پرسش‌ها پاسخ‌های عجیب و غریبی می‌دهد.

طبابت سنتی

در ادامه هم نمایش حکیم و حکیمه پخش می‌شود، این نمایش داستان آدم‌هایی است که با روش‌های سنتی و گیاهی سعی دارند بیماران را مداوا کنند، اما معمولا برای بیماران مشکلاتی پیش می‌آید که در نهایت مجبور می‌شوند از متخصص و کارشناس مربوط کمک بگیرند که او نیز درباره علل بیماری و راه‌های پیشگیری و همچنین راهکارهای درمان توضیحاتی ارائه می‌کند.

استقبال مردم از برنامه‌های طنز

هنرمند پیشکسوت کشورمان تورج نصر، صداپیشه شخصیت‌هایی مانند تاتسو نوری در «سال‌های دور از خانه»، برادر هانیکو در «داستان زندگی» و... بخش‌های طنز این برنامه را اجرا می‌کند، او در پاسخ به این پرسش که برنامه‌های طنز چه تاثیری در زندگی افراد دارد، می‌گوید: طنز به طور کلی مسائل تلخ را شیرین بیان می‌کند تا مورد توجه باشد، در وجه تاثیرگذاری نیز باعث شادی و گاهی هم غم می‌شود که باید گفت شادی آن به مراتب بیشتر از غم است.

صداپیشه شخصیت‌هایی همچون شیپورچی در کارتون «پسر شجاع»‌ و عموی بلفی در «بلفی و لی‌لی بیت»، تصریح می‌کند: «بیشتر از 90 درصد مردم از برنامه‌های طنز استقبال می‌کنند، صدا و سیما هم باید در برنامه‌سازی بیشتر به وجه طنز و نمایش‌های طنز توجه کند، بیشتر فیلم‌ها و سریال‌هایی که مورد استقبال مردم واقع می‌شود در گونه طنز است، چرا که با توجه به زندگی ماشینی و دغدغه‌های روزمره زندگی، مردم بیشتر به نشاط و شادی نیاز دارند، حتی خودمان هم با اجرای برنامه‌های طنز سرحال و خوشحالیم.»

خلق تیپ‌ها و کاراکترهای جدید طنز

بیژن علیمحمدی هم از دیگر مجریان این برنامه طنز است. او می‌گوید: از سال 64 کار دوبله را انجام می‌دهم و از سال 67 نیز در نمایش‌های رادیویی حضور دارم، صداپیشگی فیلم‌ها و سریال‌های زیادی را تاکنون به عهده داشتیم، از جمله «الیورتوئیست» به جای شخصیت اصلی، سریال «پدرخوانده» به جای شاه، «جومونگ» در دو نقش، کارتون‌های «لاک‌پشت نینجا»، «تابالوگا» و «عصر یخبندان 4» و...

علیمحمدی یکی از دلایل موفقیت برنامه‌های رادیویی را کار خوب گروهی می‌داند و تصریح می‌کند: برای این که برنامه‌ای خوب و مورد توجه مخاطب باشد، به همراهی و هماهنگی گروه نیاز دارد، از برنامه‌ساز گرفته تا بازیگران و نویسنده، همه و همه ‌باید مکمل یکدیگر باشند تا برنامه در نهایت موجب رضایت مخاطب شود.

این مجری ـ بازیگر که علاوه بر اجرا گاهی نیز کارهای نویسندگی برنامه‌های طنز را به عهده دارد، خاطرنشان می‌کند: برای نگارش برنامه‌های روتین طنز، بیشتر مطالب یا سوژه‌ها را از مسائل جامعه انتخاب و آنها را به صورت طنز ارائه می‌کنیم.

وی می‌گوید: ما در این برنامه تلاش می‌کنیم با خلق تیپ‌ها و کارکترهای جدید لحظات شادی را برای شنونده‌ها خلق کنیم.

مریم کریمی / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها