همسرکشی؛ جنایت خاموش

حسن رسولی – قاضی بازنشسته جنایی: همسرکشی از دو جهت قابل بررسی است. دسته اول قتل‌های اتفاقی است که در پی خشونت موجود در خانواده‌ها بروز می‌کند که در بسیاری اوقات یک درگیری ساده و به دنبال آن یک ضرب و جرح و زد و خورد عادی و بدون هیچ انگیزه قبلی اتفاق می‌افتد که متهم هیچ‌گاه حتی به فکرش هم نمی‌رسیده این درگیری ممکن است به قتل منتهی شود.
کد خبر: ۷۵۰۳۴۸

در این نوع درگیری‌ها آلت قتاله معمولا‌‌ همان وسایل خانه است مانند چاقو و قیچی و اجسامی که هنگام یک درگیری خانگی پرتاب یا از آن به عنوان جسم سخت و نوک‌تیز برای آسیب رساندن به مقتول استفاده می‌شود. در دسته دوم با قتل‌هایی مواجه هستیم که با طرح نقشه قبلی و با انگیزه‌های روشن به اجرا درمی‌آید. این نوع قتل‌ها معمولا در پی رابطه نامشروع همسر و افشا شدن آن برای دیگری اتفاق می‌افتد.

در قتل‌هایی که معمولا پس از افشای رابطه نامشروع همسر به وقوع می‌پیوندد واکنش آقایان و زنان کاملا متفاوت است و هنگامی که اتهام رابطه نامشروع متوجه خانم باشد بیشتر اوقات به قتل منجر می‌شود، زیرا واکنش زنان به مساله خیانت متفاوت است. حال آن‌که مردان به خاطر تعصب و آبرو به جای اثبات جرم و حل مساله معمولا به آخرین و بد‌ترین راه که‌‌ همان قتل است روی می‌آورند. مشاهده می‌کنیم که در بیشتر این قتل‌ها مردان قربانی هستند. مثلا در یک فقره قتل عمد یک مرد به قتل می‌رسد و مردی که متهم شناخته می‌شود قصاص خواهد شد. در این میان زنی که در حقیقت باعث بروز قتل می‌شود، زنده است. ما پرونده‌های زیادی داریم که تاثیر نفر سوم در آنها بروشنی دیده می‌شود که این نفر سوم‌‌ همان فرد است که با زن در ارتباط بوده که یا کشته می‌شود یا متهم شناخته می‌شود و حکم قصاص می‌گیرد. در پرونده‌های همسرکشی نقش نفر سوم خیلی مهم و تعیین‌کننده است.

به طور قاطع می‌توان گفت مشکل زنان در طلاق نیز در همسرکشی تاثیرگذار است. زیرا زن و شوهری اقدام به طلاق می‌کنند که مشکلات آنها حل نشده باقی مانده است و راهی برای ادامه زندگی با هم نمی‌بینند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها