با این‌که اندک‌اندک فصل پاییز جایش را به زمستان می‌دهد و رنگ‌های زرد و سفید طبیعت در هم دیزالو (برهم نمایی) می‌شوند، سالن‌های سینما روزهای بهاری را سپری می‌کند و مردم استقبال خوبی از فیلم‌ها کرده‌اند.
کد خبر: ۷۴۶۴۸۹
پاییز بهاری سینما

به گزارش جام‌جم، فیلمسازان و تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی ایران تمایل دارند آثارشان در فصل‌های طلایی اکران و روانه پرده سینماها شود. عید نوروز، عید سعید فطر و فصل تابستان بهترین ایامی است که می‌توان فروش‌های خوبی را برای فیلم‌ها متصور بود، بنابراین تلاش تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌های یک فیلم‌سینمایی این است که به هر طریق ممکن قرارداد اکران اثر با سرگروه‌های سینمایی را در این روزها در شورای صنفی نمایش به ثبت برسانند.

اکران فیلم‌ها در هریک از این زمان‌ها فی‌نفسه برگ برنده‌ای برای آنها تلقی می‌شود و اگر فیلمی ظرفیت‌های لازم برای ارتباط با مخاطب همچون ایده و قصه جذاب و ساختار مناسب را داشته باشد، می‌تواند روی اقبال تماشاگر و فروش خوب حساب باز کند. بجز تعطیلات نوروز، تابستان و عید فطر، فقط یک فصل پاییز برای اکران فیلم‌ها مناسب به نظر می‌رسد و صاحبان فیلم و سینماداران می‌توانند امیدوار باشند دانش‌آموزان و دانشجویان از فیلم‌ها استقبال کنند.

فصل زمستان هم که اساسا زمان مناسبی برای اکران فیلم‌ها به نظر نمی‌رسد، زیرا بیشتر سینمادوستان بی‌صبرانه منتظر جشنواره فیلم فجر و دیدن تازه‌ترین تولیدات سینما هستند و کمتر اعتنایی به فیلم‌های ته‌خط مانده اکران می‌کنند. مردم دیگری هم که دنبال فیلم‌های جذاب‌تر و عامه‌پسندتر هستند چیز دندانگیری در آخر سال نصیبشان نمی‌شود و بیشتر ترجیح می‌دهند پیگیر خریدهای نوروزی باشند.

ضمن این‌که بحث مهم داشته‌های سینمای ایران را هم نباید از قلم انداخت. اول این‌که باید دید اصلا ما در طول یک سال چند فیلم خوب و جذاب و به اصطلاح بفروش می‌سازیم که سینماداران راغب به اکران آن باشند و دیگر این‌که همه این فیلم‌ها که به لحاظ کمیتی رقم بالایی هم ندارند، دست بالا در آن فصول طلایی اکران روی پرده می‌روند و به‌زحمت می‌توان فیلمی پیدا کرد که در دیگر زمان‌های سال همچون همین فصل پاییز قابلیت جذب بالای تماشاگر را داشته باشد.

بهار فیلم‌های پاییزی

اما پاییز امسال و بخصوص این نوبت اکران معادله‌ها و پیش‌فرض‌ها را کمی به هم ریخته و نشان داده فیلم خوب در هر زمانی تماشاگر خواهد داشت و با استقبال مواجه می‌شود. «تراژدی» و «بیگانه» دو فیلم جدیدی است که از چهارشنبه هفته گذشته در تهران و برخی شهرستان‌ها روی پرده سینماها رفته‌اند و توانسته‌اند مخاطبان زیادی را در تعطیلات آخر هفته به سینماها بکشانند.

مهم‌ترین عامل استقبال از این آثار حضور چهره‌های محبوب و شناخته شده عرصه بازیگری است؛ ضمن این‌که نباید از مضمون و داستان گرم و جذاب این فیلم‌ها نیز غافل شد. «تراژدی» گرچه نخستین ساخته سینمایی آزیتا موگویی به عنوان کارگردان است، اما او سال‌ها مسئولیت‌های مهمی در پشت صحنه فیلم‌ها داشته و بخوبی بر فضای فیلمسازی اشراف دارد.

حضور هرکدام از بازیگران چون مهدی هاشمی، بهرام رادان، رویا نونهالی، حسین یاری و پانته‌آ بهرام برای هر فیلم امتیاز محسوب می‌شود و می‌تواند نقش بسزایی در جذب مخاطب و فروش داشته باشد. حالا حضور همزمان آنها در قالب یک فیلم سینمایی باعث شده سینمادوستان به دیدن «تراژدی» بروند.

این فیلم که فیلمنامه‌اش را رضا کریمی نوشته و تهیه‌کنندگی‌اش را محمدحسن نجم به عهده دارد، داستان مردی به نام قاسم با بازی مهدی هاشمی است که برای جبران غرور از دست رفته‌اش، تصمیم عجیب و خطرناکی می‌گیرد و همه خانواده‌اش را درگیر می‌کند.

«تراژدی» که 19 سالن سینما را در تهران در اختیار دارد، در همین چند روز ابتدایی اکران توانسته حدود 50 میلیون تومان فروش داشته باشد. استقبال از این فیلم در دومین روز اکرانش و در روز پنجشنبه به اندازه‌ای بود که در برخی سینماها مثل پردیس سینمایی آزادی به سئانس فوق‌العاده کشیده شد.

«بیگانه» ساخته بهرام توکلی هم دیگر فیلم جدیدی است که از روز چهارشنبه در سینماها اکران شد.

این فیلم هم باوجود بهره‌مندی از بازیگران شناخته‌شده‌ای چون مهناز افشار، پانته‌آ بهرام، هومن برق نورد و امیر جعفری توانسته با وجود سینماهای فعلا کمتری که در اختیار دارد، در چهار روز اکران حدود 30 میلیون تومان فروش داشته باشد.

این فیلم که به نوعی اقتباسی از نمایشنامه معروف تنسی ویلیامز، «اتوبوسی به نام هوس» است و سینمادوستان نسخه سینمایی معروف آن با بازی مارلون براندو و به کارگردانی الیا‌کازان را به یاد دارند، داستان زنی نامتعادل و روان‌پریش را روایت می‌کند که مهمان خواهر و شوهرخواهرش می‌شود و نظم و آرامش زندگی‌شان را برهم می‌زند.

«بیگانه» سال گذشته برای نخستین‌بار در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با استقبال خوب منتقدان و تماشاگران مواجه شد.توکلی، کارگردان این فیلم که آثاری چون «پابرهنه‌دربهشت»، «پرسه در مه»، «اینجا بدون من» و «آسمان زرد کم‌عمق» را در کارنامه دارد، امسال هم درصورت پذیرش از سوی هیات بازبینی با فیلمی به نام «من دیه‌گو مارادونا هستم» در جشنواره فیلم فجر حاضر خواهد بود. «مستانه» ساخته محمدحسین فرح‌بخش هم که ده روزی است اکران شده، تاکنون حدود 200 میلیون تومان فروش کرده است.

در این فیلم که داستان زنی ستاره‌سینما را روایت می‌کند؛ بازیگرانی چون سحر دولتشاهی، میلاد کی‌مرام، باران کوثری، آتیلا پسیانی، محمد متوسلانی و فرهاد اصلانی بازی می‌کنند.

«آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند» ساخته قربان محمدپور نیز که موضوع مشکلات ازدواج موقت را دستمایه قصه‌اش قرار داده، بعد از دو هفته اکران توانست نیم میلیاردی شود. فروش 500 میلیون تومانی این فیلم را باید حاصل حضور بازیگرانی چون محمدرضا شریفی‌نیا، سحر قریشی، فرزاد حسنی و فاطمه گودرزی و البته سوژه آن دانست.

موفقیت شیار 143 ادامه دارد

فروش خوب این فیلم‌ها در حالی است که دو فیلم «شیار143» و «میهمان داریم» که 20 روزی از اکران آنها می‌گذرد هم همچنان به نمایش موفقیت‌آمیز خود ادامه می‌دهند.

دومین ساخته سینمایی نرگس آبیار که همزمان با اکران داخلی، در نمایش‌ها و جشنواره‌های برون‌مرزی هم با رویکرد مثبت مردم روبه‌رو شده، تاکنون توانسته میزان فروش خود را از یک میلیارد و 500 میلیون تومان عبور دهد. پیش‌بینی می‌شود «شیار 143» در صورت ادامه همین روند در همین هفته به‌فروش دومیلیارد تومان دست یابد.

مریلا زارعی، مهران احمدی و گلاره عباسی برخی از بازیگران این فیلم تحسین شده هستند.

«میهمان داریم» ساخته محمدمهدی عسگرپور هم پس از 20 روز اکران توانسته 300 میلیون تومان بفروشد؛ فروشی که حاصل مضمون ارزشی اثر و حضور بازیگر توانایی چون پرویز پرستویی است.

در حالی که فیلم‌های عمومی اکران با استقبال خوب مردم مواجه شده‌اند و گیشه پاییز را بهاری کرده‌اند، سینمادوستان پیگیرتر هم با حضور در سالن‌های گروه هنر و تجربه، تنور تماشای این آثار را گرم کرده‌اند. «پرویز»، «ماهی و گربه»، «تابور»، «بیداری برای سه روز»، «پوسته»، «از تهران تا بهشت» و «روایت ناپدیدشدن مریم» از جمله فیلم‌های پرمخاطب این گروه هستند. ضمن این‌که فیلم مستند «خاطراتی برای تمام فصول» اثر تحسین شده مصطفی رزاق‌کریمی و از محصولات رسانه ملی هم تاکنون با استقبال بالای مردم در این گروه مواجه شده است.

علی رستگار ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها