وزیر امور خارجه ایران در پایان گفتگوهای هسته ای در وین اتریش در نشستی خبری گفت: می‌خواهیم در کوتاه‌ترین زمان پیش‌رو به تفاهم برسیم.
کد خبر: ۷۴۲۳۴۰
ظریف:انعطاف پذیری بسیار زیادی نشان دادیم

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد جواد ظریف افزود: از یک سال پیش که در ژنو در مورد برنامه اقدام مشترک توافق نمودیم، ما و وزرای خارجه و مدیران سیاسی گروه پنج به اضافه یک، یعنی چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، بریتانیا و ایالات متحده برای رسیدن به یک راه حل جامع مذاکرات فشرده ای داشته ایم. ما بار دیگر قدردانی خود را از دولت اتریش برای میزبانی سخاوتمندانه این مذاکرات در وین اعلام می داریم.

وی اضافه کرد: بر مبنای تعهد محکم تمام طرفها، برای نیل به یک راه حل جامع درازمدت مورد توافق، طی ماههای گذشته ده دور مذاکره و جلسات متعدد برگزار کرده ایم. ایده های مختلفی مطرح شده است. اما با توجه به ماهیت فنی این تلاش ها، و تصمیم هایی که باید اتخاذ شوند، برای بررسی و نهایی کردن آنها به نحو مقتضی نیاز به کار بیشتری است.

نیاز به بررسی بیشتر داریم

ظریف گفت: ترجیح ما این بود که همین جا در وین راه حل جامع را نهایی کنیم اما براساس پیشرفت های صورت گرفته و با توجه به ایده های جدیدی که نیاز به بررسی بیشتر دارند، اطمینان داریم، که مسیر مطمئنی برای نیل به یک راه حل جامع وجود دارد.

وی ادامه داد: بنابراین ما و وزرای خارجه کشورهای پنج به اضافه یک توافق کرده ایم که تلاش های دیپلماتیک خود را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: تصمیم گرفته ایم که مفاد برنامه اقدام مشترک را تا نهم تیرماه سال 1394 تمدید کنیم که امکان مذاکرات بیشتر فراهم شود.

ظریف گفت: ما قصد داریم که با استفاده از شتاب ایجاد شده کنونی مذاکرات را در کوتاه ترین زمان ممکن حداکثر طی چهار ماه نهایی کنیم و در صورت ضرورت از زمان باقیمانده تا نهم تیرماه به منظور نهایی کردن هر گونه کار فنی و یا نگارشی احتمالی باقیمانده، استفاده نماییم.

وزیرامورخارجه ایران تصریح کرد: ایران و کشورهای پنج به اضافه یک، مجددا تاکید می نمایند که کماکان تعهدات خود در برنامه اقدام مشترک را به صورت موثر و به موقع اجرا خواهند کرد.

ظریف گفت: از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته خواهد شد که به نظارت بر اقدامات داوطلبانه، وفق برنامه اقدام مشترک، ادامه دهد. نشست بعدی برای ادامه کار در آذر ماه برگزار خواهد شد.

برنامه هسته ای ایران ، صلح آمیز باقی خواهد ماند

ظریف اظهار داشت: ما بعد از یک سال امروز توانستیم، ضمن اینکه تلاش های ما باعث شده که راه حلی یا راه حل های متفاوت مختلفی در دسترس باشد و کاملا این امکان وجود داشته باشد، برای هیئت های مذاکره کننده که نمای یک توافق نهایی برای حصول اطمینان از اینکه برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران همواره صلح آمیز باقی خواهند ماند و تحریم های ظالمانه ای که علیه مردم ایران وضع شده است همگی رفع خواهند شد و برنامه هسته ای ایران به صورت عادی ادامه پیدا خواهد کرد.

وزیرامورخارجه ادامه داد: همه ما راه حل های ممکن را امروز می توانیم به صورت واضح گرچه با برخی اختلاف نظرها، تصور کنیم. من اعتقاد دارم مذاکراتی که در چند ماه گذشته ما داشتیم بویژه مذاکراتی که در هفته گذشته در وین داشتیم، کمک زیادی به ما کرده است که این راه دشوار را به پیش ببریم و احساس کنیم که امروز اگر زمان توافق را تمدید می کنیم با این هدف هست که یک فرصت کوتاهی برای رسیدن به توافق فراهم کنیم.

وی گفت: ما به هیچ عنوان قصد نداریم از تمام هفت ماه و هفت روزی که تا پایان مذاکرات یا تا پایان زمان تمدید توافق ژنو دیده شده است ، استفاده کنیم بلکه تلاش ما این است که در نزدیکترین زمان به تفاهم سیاسی و بعد از آن به تدوین تفاهم به صورت یک مجموعه فنی و سیاسی برسیم. ما در یک سال گذشته دستاوردهای بسیار قابل توجهی از این توافق داشتیم، مهمترین دستاورد ما این است که برنامه هسته ای که نتیجه تلاش دانشمندان ما و نتیجه مقاومت مردم ماست امروز به صورت کامل ادامه دارد.

پروژه ایران هراسی شکست خورده است

ظریف اظهار داشت: اگر امروز در مذاکرات راجع به برنامه هسته ای ایران صحبت می شود، راجع به میزان و اندازه غنی سازی است، نه راجع به اصل غنی سازی. اگر راجع به رفع تحریم های ظالمانه صحبت می شود، راجع به نحوه رفع تحریم هاست، نه حفظ تحریم ها یا افزایش روزمره این تحریم های ظالمانه که روندی بود که در سالهای گذشته متاسفانه شاهد آن بودیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امروز ما در شرایطی قرار داریم که پروژه ایران هراسی در دنیا شکست خورده است و تمام تلاش هایی که برای نشان دادن ایران به عنوان یک نگرانی برای جامعه بین المللی بوده رنگ باخته است و در برابر جهان از ارزش و اعتباری برخورداری نیست و این بزرگترین موفقیت مردم ایران برای نشان دادن این واقعیت است که در کنار اینکه برای حفظ حقوقشان در برابر هر فشاری مقاومت کرده و می کنند اما با دنیا سر جنگ و ستیز ندارند و می خواهند با دنیا بر اساس تعامل و روابط سازنده مبتنی بر احترام متقابل رفتار کنند.

وی ادامه داد: به نظر بنده این وضعیت که حاصل یک سال تلاش دیپلماتیک، شاید یک سال و نیم تلاش بی وفقه دیپلماتیک و حمایت های مقام معظم رهبری، ‌ریاست محترم جمهوری و مردم خوب کشور ما است، به زودی به نتیجه خواهد رسید و انشاءالله مردم ما در یک حاصل توافقی که برای همه برد خواهد بود، هم جامعه بین المللی از روش های بی فایده ای که جز فشار بر مردم ایران حاصل دیگری نداشته، کنار خواهند کشید و هم مردم ایران برنامه هسته ایشان را با اطمینان نسبت به آینده و با اعتماد جامعه بین المللی ادامه خواهند داد و من احساس می کنم تا آن روز فاصله زیادی نداریم گرچه می دانم که تعداد قابل توجهی از گروههای فشار و برخی گروههایی که آینده خودشان را در خصومت و تنش و در درگیری می بینند امروز خوشحال نیستند و انشاءالله در آینده هم کمتر خوشحال خواهند بود.

توافق ژنو در چارچوب منافع ملی ایران بود

در ادامه خبرنگاری از وزیر امور خارجه کشورمان پرسید ،شما از دستاوردهای یک سال مذاکرات سخن گفتید اما ساعتی قبل از شما، آقای کری هم آمد از دستاوردهای این مذاکرات یک ساله سخن گفت. اما ایشان گفتند که دنیا یک سال نسبت به سال پیش امن تر شده است. سال قبل از توافق ژنو، یک سال پیش، برنامه هسته ای ایران با سرعت پیشرفت می کرد اما امروز ایران پیشرفت برنامه هسته ای اش را متوقف کرده است. اورانیوم بیست درصد ندارد. غنی سازی بالای پنج درصد را تعلیق کرده است. پیشرفت در نیروگاه اراک متوقف شده است و بازرسان آژانس با دسترسی هر روزه به تاسیسات غنی سازی اتمی ایران، درک کامل تری از این برنامه دارند. ظاهرا درک و برداشت آمریکایی ها با درک و برداشت شما از توافق ژنو متفاوت است. یکی اینکه می خواهم ببینم واکنش شما به این اظهارات آقای کری چیست و بعد اینکه دلیل اصلی اینکه تا روزهای اخر خب بالاخره تیم ایرانی تمایل به تمدید مذاکرات نداشت و دوست داشت تا سوم آذر ماه این توافق را به سرانجام برساند. چه شد که این مذاکرات که همه وزرای خارجه آن را عالی توصیف می کنند یک باره متوقف شد که برای هفت ماه دیگر تمدید شد ؟

ظریف پاسخ داد: من فکر می کنم که توافق ژنو یا برنامه اقدام مشترک مشخص است. البته ما خوشحالیم دنیا کمتر نگران باشد، چون معتقدیم که دنیا دلیلی برای نگرانی از ابتدا نداشت. برنامه هسته ای جمهوری اسلامی از ابتدا صلح آمیز بود.

وزیرامورخارجه ایران گفت: گروهی تلاش داشتند که این برنامه را خطرناک معرفی کنند و خوشحالیم که صدای آن گروه امروز بسیار کوتاه تر شده است. بازی سیاسی که برای هراس افکنی در روابط بین المللی انجام می دادند تا اینکه بتوانند سیاست های خودشان را توجیه کنند، امروز خریدار کمتری در دنیا دارد و دلیل نگرانی آنها این نیست که نگران توافق هستند بلکه نگران از دست دادن شرایطی هستند که بتوانند با آن دنیا را به هراس بیاندازند و بتوانند سیاست های خودشان را توجیه کنند.

وی تصریح کرد: آنچه که ما در ژنو توافق کردیم در چارچوب منافع ملی جمهوری اسلامی ایران بود، برای اینکه نشان بدهیم برنامه هسته ای ما کاملا صلح آمیز است و برای اینکه فرصتی را فراهم کنیم که توافق به دست آید.

وی ادامه داد: بسیار خوشحالیم که آنچه که توافق کردیم را بر اساس روش همیشگی مردم ایران که پایبند به تعهداتشان هستند و وفای به عهد را جزئی از دین و مرام و آئین خودشان و روش خودشان چه به عنوان مسلمان و چه به عنوان ایرانی می دانند، امروز همه دنیا یک صدا معترف است که ما در سال گذشته به تعهدات خودمان عمل کردیم و این بهترین روش برای شکست دادن پروژه بسیار خطرناک ایران هراسی است، لذا من احساس می کنم مردم ایران همه چیز را به دست آوردند.

ظریف گفت: امروز برنامه هسته ای ما توسط دنیا شناسایی شده است. امروز کسی در مورد بستن برنامه غنی سازی ما صحبت نمی کند. امروز کسی در مورد از بین بردن برنامه صلح آمیز ایران صحبت نمی کند و اینها همه توفیق هایی است که مردم ایران در سایه سیاست تدبیر و امید که به آن رای دادند و در کنار ایستادند و با حمایت رهبری آن را ادامه دادند، امروز دارند بهره آن را می برند. اما در مورد مذاکرات حتما همانطور که در بیانیه هم خواندیم همه ما علاقمند بودیم که امروز اینجا برای شما اعلام کنم که به توافق سیاسی رسیده ایم اما رسیدن به توافق نیازمند این بود که در مورد تمام نکات ریزی که در مورد بعضی از این موضوعات وجود دارد، ما داریم در مورد موضوعاتی که به شدت فنی است به شدت پیچیده است صحبت می کنیم و هر پیشنهادی ابعاد گوناگون و مختلفی دارد و لذا ما یقین داشتیم لااقل برای تکمیل روند نگارش نیاز به زمان داریم.

وزیرامورخارجه ادامه داد: در این کسی وقتی که ما به وین آمدیم شک نداشت و من فکر می کنم از ابتدا هم این را همه وزرا به صراحت گفتند. بهرحال این امکان وجود داشت که قدری بیشتر پیشرفت کنیم اما همین میزان پیشرفت ما هم به نظر من پیشرفت قابل ملاحظه ای است. اینکه هر وزیری که امروز از جلسه خارج شد برای همه دوستان اعلام کرد که ما پیشرفت داشتیم و پیشرفت های قابل ملاحظه داشتیم و می خواهیم و می توانیم به نتیجه برسیم، به نظر من همین میزان توفیق، توفیق قابل توجهی است که اگر یک سال قبل را نگاه کنیم، کسی حتی آرزوی چنین شرایطی را هم نمی توانست در عالم واقعیت داشته باشد. ‌لذا من فکر می کنم که به لطف خدا با حمایت مردم به جای خوبی رسیدیم و این روش را ادامه می دهیم و انشاءالله به نتیجه نهایی خواهیم رسید.

ایران به تعهداتش پایبند است

در ادامه نشست خبری ظریف خبرنگاری پرسید: آقای ظریف قرار بود که توافق ژنو طی یک ساله به نتیجه برسد. برای رسیدن به توافق جامع، این اتفاق نیفتاد. فکر می کنید که مانع اصلی در رسیدن به توافق جامع چه بود و آیا طی هفت ماه آینده می شود به این توافق جامع رسید و نوع زیاده خواهی هایی عمدتا طرف ایرانی اعلام می کرد از جانب غربی هاست، این نوع زیاده خواهی ها چگونه و کجا بوده است؟

ظریف گفت : من فکر می کنم که جامعه بین المللی مخصوصا کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران مشغول به مذاکره هستند به چند حقیقت پی بردند یک اینکه به این حقیقت پی بردند که ایران به تعهداتش پایبند است و این به نظر من توفیق بزرگی است برای جمهوری اسلامی ایران که نشان داده است که برخلاف همه تلاش های ایران هراسانه، مردم ما همواره نشان دادند که اگر توافقی را این مردم امضاء کنند یا نمایندگانشان امضاء کنند آن توافق را نقض نخواهند کرد.

وزیر امورخارجه ادامه داد: دومین نکته ای که توانسته اند همه متوجه شوند، این است که مردم ما دنبال درگیری نیستند اما همزمان مردم ما از حقوقشان نمی گذرند.

وی افزود: سومین نکته ای که به نظر من برای جامعه بین المللی و مخصوصا برای کشورهای غربی کاملا روشن شده این است که تحریم ها درست است که بر مردم تاثیر منفی می گذارد اما نمی تواند مردم ایران و ملت ایران را از پیگیری حقوق خودشان باز دارد. همانطور که ریاست محترم جمهوری امروز اعلام کردند، ما احساس می کنیم که جامعه بین المللی به این ادراک رسیده است که تنها از مسیر تفاهم و از مسیر توافق سازنده، عادلانه و متوازن امکان حل این موضوع وجود دارد و می توان به نتیجه رسید.

وی تصریح کرد: لذا من یقین دارم که برای رسیدن به راه حل باید از هر گونه زیاده خواهی دست برداشت. باید به واقعیت توجه کرد. باید توجه کرد که برنامه هسته ای ایران و دانش هسته ای دانشمندان ما، واقعیتی است که در روی زمین قرار دارد و نمی شود آن را انکار کرد و من احساس می کنم که ما به این دستاورد رسیده ایم و این دستاورد بسیار ارزشمندی برای مردم ماست.

از همین امروز آمادگی مذاکرات دوباره را داریم

خبرنگاری دیگر پرسید: آقای ظریف در مورد این چهار ماهی که قرار است، گفتید که می خواهید یک، یعنی ددلاین اولیه هست، آقای کری هم گفتند که اگر آن به نتیجه نرسیدیم در مورد روش های بعدی صحبت می کنی اگر به نتیجه نرسیدید، روش های بعدی چه خواهد بود؟

ظریف گفت : من فکر نمی کنم اصولا نیازی باشد این صحبت را کنیم بخاطر اینکه من احساس می کنم برای رسیدن به چارچوب توافق یا چارچوب سیاسی توافق یا توافق سیاسی یا توافق کلی، حتما چهار ماه وقت بسیار بیشتری از وقتی هست که مورد نیاز است و هیئت ما از همین امروز آمادگی دارد که مذاکرات جدی را ادامه دهد، برای اینکه توافق سیاسی فراهم شود. ما هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکردیم و ترک نخواهیم کرد و لذا من معتقدم که نگرانی در مورد اتفاقی که چهار ماه آینده ممکن است بیفتد الان جای صحبت راجع به آن نیست. ما اطمینان داریم که ظرف چند هفته، حتی من می توانم بگویم اگر اراده کافی سیاسی وجود داشته باشد، چند روز امکان رسیدن به چارچوب سیاسی وجود دارد و بعد باید از آنجا به سمت جزئیات اجرایی برویم.

تحریم های بین المللی بی نتیجه است

وزیر امورخارجه ایران در ادامه این نشست خبری خطاب به خبرنگاران خارجی گفت: تحریم های بین المللی کاملا بی نتیجه است.

ظریف افزود: متاسفم که همه ما تصمیم گرفتیم کمتر در این زمینه حرف بزنیم و بگوییم چه چیزی در حال وقوع است. این ماهیت این نوع مذاکره است.ما در وسط راه این مذاکره هستیم و نیاز داریم بیشتر بتوانیم بر روی حل این موضوع تمرکز کنیم.

وی ادامه داد: امیدوارم همه ما بتوانیم در اتاق مذاکره بر روی این مسیر و این موضوع تاکید و تلاش کنیم این فضا را در حوزه علنی حفظ کنیم.من امیدوارم همه شما به ما در این روند در فراهم کردن فضای مناسب برای این مذاکره کمک کنید.

ظریف گفت:من معتقدم هر کسی تلاش زیادی کرده است. به خصوص در هفته گذشته شاهد بودم همه همکاران من،وزرای امور خارجه ،خانم اشتون و دیگران همه بسیار تلاش کردند تا بتوانیم بر اختلافات مهم بر سر این موضوع غلبه کنیم و بتوانیم به دو هدف که از زمان شروع این روند در چنین زمانی در سال گذشته در ژنو برای خود ترسیم کردیم،برسیم و آن این است که اطمینان دهیم برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز باقی خواهد ماند و همه تحریم ها و محدودیت هایی که بر روی مردم ایران اعمال شده است، برداشته خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایران گفت: ما همواره گفتیم ایران در تسلیحات هسته ای هیچ منافع راهبردی ندارد و تسلیحات هسته ای منافع راهبردی ما را تامین نخواهد کرد و تسلیحات هسته ای برخلاف همه اجزای اعتقاد و باور ما است و ما بدنبال فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز هستیم زیرا این را حق خود می دانیم و می خواهیم این کار را در فضای آرامش بین المللی و رفع نگرانی هر کسی انجام دهیم تا مادامی که این نگرانی ها مشروع و منطقی باشد. همزمان همانطور که ما بارها گفتیم تحریم های بین المللی علاوه بر این که گمراه می کند و به صورت اشتباه در حال ضربه زدن به مردم عادی ایران است،کاملا بی نتیجه است.تنها نتیجه تحریم ها فقط می تواند با نگاه کردن به چرخش تعداد سانتریفوژها در ایران روشن شود.

ظریف تصریح کرد: زمانی که شما این روند اعمال تحریم ها علیه ایران را شروع کردید،ایران کمتر از دویست سانتریفوژ داشت اما ایران امروز بیش از بیست هزار سانتریفوژ دارد بنابراین شما می توانید مقایسه کنید و ببینید که این تحریم ها ما را به کجا برده است. آنچه که اهمیت دارد این است که کسانی که بر روی این تحریم ها تکیه دارندواقعیت را درک کنند که تحریم ها مشکل را حل نمی کند.تاکید می کنم فقط راه حل از راه مذاکره می تواند منجر به فراهم شدن اعتمادی شود که افراد از آن صحبت می کنند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم راه حل از راه مذاکره در دسترس است و ما معتقدیم می توانیم به این راه حل از راه مذاکره نه هفت روز برسیم و نه هفت ماه بلکه همانطور که در بیانیه خانم اشتون و من تاکید شده است ما می خواهیم این کار را در زمان کوتاه و ممکن انجام دهیم و هر چه سریعتر این کار را انجام دهیم. هیچ کس نمی خواهد این مسئله را بیشتر از آن به تاخیر اندازد و من معتقد نیستم که نیاز به زمان بیشتری داریم.ما نیاز به مقداری زمان برای تعیین پیش نویس جزییات و موضوعات فنی خواهیم داشت اما ما برای رسیدن به راه حل سیاسی نیاز به زمان نخواهیم داشت.

ظریف تصریح کرد: من معتقدم تصمیمات سختی باید گرفته شود و همه طرف ها انعطاف پذیری باید نشان دهند اما معتقدم ما می توانیم به راه حلی برسیم که مسیر روابط و تصویر کلی منطقه ما و فراتر از آن را تغییر دهد. موضوعات مهمتری وجود دارد که باید با آن روبرو شویم.ما نیازی نداریم زمان را هدر دهیم.

وقت را هدر نمی دهیم

جیم شوتو خبرنگار سی ان ان از آقای ظریف پرسید شما خواستید جزییات مذاکرات مخفی باقی بماند اما می توانم از شما درباره آنچه که به صورت علنی مطرح شده است،بپرسم. مدت کوتاهی پس از اعلام تمدید روحانی رئیس جمهور ایران گفت که هرگز چرخش سانتریفیوژ در ایران قطع نخواهد شد.اگر شما می گویید حق غنی سازی برای ایران قابل مذاکره نیست،آیا از شما از آمریکاو غرب هیچ نشانه ای دریافت کردیدکه آنها آماده هستند آن را بپذیرند؟نکته دیگر این است که آیا درست است که ایران هفتصد میلیون دلار در هر ماه درقبال آزادی دارایی های مسدود شده دریافت خواهد کرد؟پرسش دیگر من این است که آیا این تمدید نهایی است؟

وزیر امور خارجه ایران گفت:من باید بگویم امیدوارم چنین باشد. همه ما تاکید کردیم که ما حتی نیاز به هفت ماه نداریم و ما معتقدیم ما می توانیم این کار را سریعتر انجام دهیم.ما این تصمیم را گرفتیم زیرا گاهی اوقات ما دیپلمات ها تلاش می کنیم تا ماه آخر قبل از شروع مذاکره واقعی صبر کنیم اما این بار تصمیم گرفتیم مذاکره را فورا شروع کنیم.شاید به دوستان آمریکایی خود فرصت دهیم تعطیلات مراسم شکر گزاری را سپری کنند و سپس به میز مذاکره برگردند و کار واقعی و جدی را شروع کنند.

وی ادامه داد: این چیزی است که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفته است و من و دیگر وزرای خارجه و خانم اشتون متعهد هستیم.ما تا ژوئن یا مارس یا هر زمان دیگری صبر نخواهیم کرد و وقت را هدر نخواهیم داد. ما کار را فورا شروع خواهیم کرد و می خواهیم از این فرصت و فضای مثبت به وجود آمده استفاده کنیم تا به سمت جلو حرکت کنیم.

محمد جواد ظریف گفت:درباره پرسش نخست شما باید بگویم من معتقد نیستم هیچ کسی دیگر برنامه غنی سازی ایران را مورد پرسش قرار دهد.

وزیر امورخارجه ایران تصریح کرد: ما معتقدیم حق ایران است برنامه هسته ای صلح آمیز از جمله غنی سازی داشته باشد که براساس ان پی تی است و نیاز به رسمیت شناختن دیگران نیست.حق در ان پی تی گفته شده است.آنچه که مهم است این است که ایران بتواند از این حق بدون خطر تحریم ها و فشارها که به نظر ما غیرقانونی هستندو متاسفانه در چند سال گذشته بر مردم ایران اعمال شده است ، استفاده کند.

وی گفت: بنابراین موضوع این گفتگوها این است داشتن برنامه غنی سازی ایران و همزمان برداشتن محدودیت های و فشارهای بین المللی است.ما معتقدم این هدف در برنامه اقدام مشترک که ما در ژنو تصویب کردیم،تصدیق شده است و من فکر نمی کنم هیچ انحرافی از آن روی داده باشد.من معتقدو مطمئنم که هر توافق نهایی برنامه غنی سازی جدی به همراه رفع تحریم ها را در برخواهد داشت.این هدفی است که ما درباره آن کار می کنیم و هدفی است که به آن خواهیم رسید.

ظریف ادامه داد: ما می خواهیم به جامعه بین المللی نشان دهیم برنامه ما کاملا صلح آمیز است.ما این را به نفع خود می دانیم که همه این تلاش ایران هراسی برای امنیتی کردن برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را خنثی کنیم و شکست دهیم.ما معتقدیم این روند امنیتی سازی برای اهدافی است که ربطی به منع تکثیر ندارد زیرا شاید جدی ترین نقض کنندگان رژیم منع تکثر بین المللی قویترین صداها علیه این توافق است و صداهای قوی است که در جامعه بین المللی علیه برنامه هسته ای ایران ترس و هراس می افکنند.

وزیر امورخارجه ایران افزود: بنابراین پرسش کوتاه برای پرسش شما این است که ما مطمئنا برنامه جدی غنی سازی براساس هر نوع توافقی خواهیم داشت.درباره پرسش دیگر شما باید بگویم ما توافق کردیم به برنامه اقدام مشترک که در ژنو تصویب کردیم، ادامه دهیم و این شامل برخی از پول های ما است.بنابراین ما پول دیگران را نمی گیریم.این پول ما است که به صورت ناعادلانه از ما گرفته شد.ما آن را می گیریم.

بی اعتمادی، دلیل به نتیجه نرسیدن مذاکرات

خبرنگار المیادین پرسید مانع اصلی در این دوره چه بود و دستاورد اصلی شما در این مذاکرات چه بود؟

وزیر امور خارجه ایران گفت: مانع اصلی این بود که ترکیبی از بی اعتمادی وجود داشت.از دیدگاه ما، ما قابل اطمینان هستیم.ایران کشوری قابل اعتماد است و ما در یکسال گذشته نشان دادیم به همه تعهدات خود بدون عمل متقابل متعهد هستیم.ما گفتیم اگر توافقی حاصل شود،تبعیت خواهیم کرد اما ترکیبی از بی اعتمادی به خصوص درباره طرف ایرانی وجود داردو می گویند طرف ایرانی قابل اعتماد نیست و آنها درباره نیت تعدادی از کشورها اعتماد ندارند که از سالهای گذشته از زمان آغاز انقلاب ما حقوق ایران را نپذیرفتند و خواسته های مردم ایران برای احترام و رفتار برابر را نپذیرفته اند.این خواسته های مردم ایران است که بر آن تاکید دارند.از دیدگاه ما محور مسئله هسته ای عدم احترام و پذیرفتن این حقیقت است که ایرانی ها به پیشرفت خاص علمی رسیده اند و نمی توان با فشار یا ارعاب سازی آن را انکار کرد بلکه در حقیقت نتیجه معکوس خواهد داد.

از دیدگاه من ، مشکل اصلی بی اعتمادی بود و به نظر من مقداری درباره این موضوع کار کردیم.من امیدوارم شرکای مذاکره کننده اعتماد مردم ایران را بدست آورند و از این دوره دشوار عبور کنند.

انعطاف پذیری بسیار زیادی نشان دادیم

دیوید سینگر از نیویورک تایمز پرسید ما امروز از روحانی رئیس جمهور شنیدیم که وی با شما در جریان مذاکره در تماس مداوم بوده است.برخی مذاکره کنندگان آمریکایی این احساس را دارند که شما ممکن است اختیار کافی نداشته باشید.آیا شما می توانید درباره ایده های جدید که جان کری درباره آن ابراز خوش بینی کرده است،توضیح دهید؟

محمد جواد ظریف گفت:هیچ ایده ای جدیدی نیست که دیگری به طرف مقابل پیشنهاد کند.

من فکر می کنم همه طرف ها در حال نشان دادن ایده های خود هستند و ما ایده هایی داریم که همه ما آن را پیشنهاد کرده ایم.من امیدوارم همانطور که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از شما خواسته است پیش بینی نکنید و اجازه دهید این مذاکرات در فضای مثبتی انجام شود.بنابراین ایده های زیادی وجود دارد.

ظریف افزود:هیئت من انعطاف پذیری بسیار زیاد و عقلانیت نشان دادند.همه ما مسائل امنیتی ملی و حقوق خود داریم اما ما مقداری انعطاف پذیری نشان دادیم تا بتوانیم این روند را به سمت جلو حرکت دهیم. انعطاف پذیری به معنای آن نیست که از حق خود برگردید. انعطاف پذیری این است که طرف دیگر با راه حل مشترک موافق کند.

وی افزود:این موضوع فقط می تواند براساس برخی فرمول های مثبت حل شود.تلاش برای حل کردن این موضوع از راه منفی منجر به نتیجه گیری منفی خواهد شد.این کاری است که ما در ده سال گذشته داشتیم.تلاش برای حل این موضوع براساس دورنمای منفی منجر خواهد شد به نتیجه منفی برسیم.این کاری است که ما در ده سال گذشته انجام دادیم. برخی از دورنماهای صفر منجر شد هر کسی ضرر مهمی کند.

وزیر امورخارجه ایران گفت: یک موضوع ساده تبدیل به بحران جامعه بین المللی شده است. ایران سانتریفیوژها را افزایش داده است و همزمان تحریم هایی بر ایران اعمال شده است.بنابراین هیچ کس نمی تواند درباره آنچه که در ده سال گذشته روی داده است،ادعای پیروزی کند.بنابراین اگر شما به دنبال امتیاز به جای دستاورد هستید،فکر نمی کنم بتوانید به صورت صحیح متوجه شویم کجا می رویم.من فکر نمی کنم شما بتوانید درست تحلیل کنید به کجا می رویم.ما می خواهیم به راه حلی برسیم که همه ادعای پیروزی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
۰
۰
باتمرین یوگا دراین چندماه تمدیدمی توان نرمش بیشتری نشان داد!

نیازمندی ها