زنگ میراث فرهنگی در مدارس

شما را نمی‌دانم، اما تاریخ برای ما یکی از جذاب‌ترین درس‌های مدرسه بود. شاید جذابیت این درس وامدار روش تدریس معلم تاریخمان بود که اعتقادی به شیوه مرسوم حفظ کردن مطالب و گرفتن امتحان از آنها نداشت.
کد خبر: ۷۴۱۸۶۰
زنگ میراث فرهنگی در مدارس

او تاریخ را در قالب داستان برای ما روایت می‌کرد و با جادوی کلمات ذهن ما را به سفر در زمان دعوت می‌کرد. از هخامنشیان و تخت جمشیدشان می‌گفت تا قاجاریه و کاخ گلستان.

زمانی که به همراه خانواده برای تفریح به سفر می‌رفتیم فرصتی دست می‌داد تا برخی از این آثار و بناها را از نزدیک ببینیم.آنجا داستان‌های معلم تاریخ برایمان زنده می‌شد. بزرگ‌تر که شدیم هرچه از تاریخ سرزمین کشورمان بلد بودیم مدیون همان معلم تاریخ بود.

اما این روزها چند پرسش ذهنم را مشغول کرده است؛ «چرا ما عادت نداریم به موزه برویم؟»، «چرا حفظ میراث فرهنگی سرزمینمان برای ما اهمیت چندانی ندارد؟» و پرسش‌هایی از این قبیل. از خودم می‌پرسم شاید آن معلم تاریخ باید ما را تشویق می‌کرد تا که به موزه برویم یا حداقل یکی دوبار ما را به موزه می‌برد تا با موزه‌ها آشنا می‌شدیم.

امروز را نمی‌دانم، اما آن زمان برای بیشتر خانواده‌های ایرانی رفتن به موزه امری غریب بود؛ انگار موزه‌ها تنها برای پژوهشگران ساخته شده بودند. قضاوت بر این‌که آیا علاوه بر خانواده‌ها، معلمان ما نیز در آموزش چنین اموری در حق ما کوتاهی کرده‌اند یا خیر چندان آسان نیست، اما تمام کارشناسان آموزش و پرورش یکصدا بر اهمیت و تاثیر آموزش در دوران مدرسه بویژه دوره ابتدایی بر فرهنگ‌پذیری و فرهنگ‌سازی تاکید دارند.

علی‌اصغر فانی وزیر و آموزش و پرورش می‌گوید در کشور 13 میلیون دانش‌آموز داریم؛ اگر والدین آنها را نیز در نظر بگیریم می‌شود 39 میلیون نفر. تصور کنید یک نهاد می‌تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر 39 میلیون نفر اثر داشته باشد.

شاید این آمار آن‌قدر زیاد است که مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به اعتراف وادارد تا بگوید برای فعالیت زیربنایی و توسعه در بخش‌های مختلف فرهنگی، هر اقدامی از آموزش و پرورش آغاز می‌شود و دست یاری به سوی آموزش و پرورش دراز کند و تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری مشترک سازمان متبوعش با وزارت آموزش و پرورش ببندد و پس از آن نیز بیان کند: «اگر کودکان و نوجوانان را با ارزش‌های فرهنگی و هویت چند هزار ساله کشورمان آشنا کنیم در سال‌های آینده برای حفاظت و نگهداری بناها و اماکن تاریخی نیازی نیست به دنبال تصویب قوانین و مقررات باشیم.»

امیدواریم این حرف‌های زیبا رنگ فراموشی به خود نگیرد و مسئولان از اجرای این تفاهم‌نامه غافل نشوند.

کمیل انتظاری - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها