تیم ملی راگبی به دور سوم انتخابی المپیک رسید

بازگشت راگبی‌بازان ناامید با طلا

راگبی در سال 2016 به‌طور رسمی وارد المپیک می‌شود

راه طولانی راگبی تا المپیک

راگبی ایران با تیم هفت نفره توانست در دور نخست راگبی غرب آسیا قهرمان شود. این رقابت‌ها در باشگاه العین امارات برگزار شد و تیم ملی راگبی هفت نفره ایران با غلبه بر رقبای خود در تمامی دیدارها، مقام اول را به‌دست آورد.
کد خبر: ۷۳۶۴۶۳

این بازی‌ها به دلیل انتخابی المپیک 2016 ریودوژانیرو، از اهمیت بالایی برخوردار بود، به همین دلیل تیم‌ها با قدرت در آن شرکت کردند و بازی‌ها نیز سطح کیفی مناسبی داشت.

ایران به عنوان تیم نخست راهی مرحله دوم شد و لبنان و امارات تیم‌های دوم و سوم این بازی‌ها بودند که به چانای هندوستان صعود کردند. تیم ایران با پیروزی‌های متوالی مقابل افغانستان، لبنان، امارات، اردن و عربستان به این مقام ارزشمند دست یافت.

این مقام در شرایطی نصیب راگبی بازان ایران شد که این ورزش طی سال‌های فعالیت جدی خود اوضاع مناسبی نداشته است، در حالی که گفته می‌شود راگبی در ایران استعدادهای فراوان دارد.

هم‌اکنون راگبی در بسیاری از نقاط دنیا به شکل حرفه‌ای و آماتور برگزار می‌شود که مسابقه‌های آن در برخی از کشورها در زمره پرتماشاگرترین رویدادهای ورزشی قرار دارد و بینندگان تلویزیونی و رادیویی مخاطبان آن هستند.

جام جهانی راگبی مهم‌ترین تورنمنت این رشته ورزشی است و در واقع پس از جام جهانی فوتبال و المپیک تابستانی، مهم‌ترین و پربیننده‌ترین رویداد مهم ورزشی جهان به‌شمار می‌آید. نیوزیلند، استرالیا و انگلیس از کشورهای صاحب‌نام در این ورزش هستند.

راگبی در المپیک لندن به صورت آزمایشی شرکت کرد و در بازی‌های جهانی نانجینگ برای نخستین بار نوجوانان این ورزش گرد هم آمدند و بازی‌ها را برگزار کردند. به این ترتیب راگبی که برای 92 سال از برنامه المپیک خارج شده بود، دوباره در ریو وارد برنامه المپیک می‌شود. قرار است تیم‌های هفت نفره دنیا بعد از گرفتن سهمیه المپیک در قاره‌های مختلف، وارد ریودوژانیرو شوند.

مسابقه‌های راگبی هفت نفره پرطرفدار است و مهم‌ترین بازی‌های آن جام جهانی راگبی ۷ نفره و تورنمنت‌های دوره‌ای هیات بین‌المللی راگبی است که مهم‌ترین آنها در ولینگتون و هنگ‌کنگ برگزار می‌شود، علاوه بر این راگبی در بازی‌های آسیایی نیز برگزار می‌شود.

در بازی هفت نفره راگبی ، دو تیم شامل هفت بازیکن اصلی داخل زمین و پنج نفر بازیکن ذخیره روی نیمکت در دو وقت هفت دقیقه‌ای به رقابت می‌پردازند. سرعت، چابکی و استقامت از مولفه‌های بارز این نوع راگبی است، از این رو بازیکنان تیم‌های هفت نفره، با اندام‌های کشیده و قدهای بلند و با وزن‌های حدود 80 و 90 کیلوگرم و در عین حال پرسرعت و چابک، استعداد خود را نشان می‌دهند.

بی‌پول در نبرد با پولدارها

حسن میرزاآقابیگ، رئیس انجمن راگبی که انجمنش زیر مجموعه فدراسیون انجمن‌های ورزشی است درباره مشکلاتی که در این ورزش وجود دارد، می‌گوید: ما در ابتدا با نبود یک برنامه جامع و استراتژی بلندمدت در زمینه استعدادیابی، پشتوانه‌سازی و توسعه علمی راگبی روبه‌رو بودیم که سعی کردیم این مشکلات را برطرف کنیم. متاسفانه نبود سیستم جامع اطلاع‌رسانی و نظام فناوری اطلاعات و نبود تبلیغات مناسب و گسترده در ورزش راگبی سبب شده تا این ورزش با وجود پتانسیل مناسبی که در بین جوانان دارد، ناشناخته بماند.

رئیس انجمن راگبی ایران که اسفندماه باید برای گرفتن سهمیه المپیک تلاش کند، ادامه می‌دهد: کمبود امکانات سخت‌‌افزاری و نرم‌افزاری و ضعف بنیه مالی و منابع انسانی ما را از رسیدن به نتایج لازم دور می‌کند اما تلاش می‌کنیم تا زمان مرحله دوم بازی‌ها از تمامی توان خودمان استفاده کنیم. راگبی در کشورهای توسعه یافته مورد توجه است و سرمایه خوبی صرف برگزاری لیگ‌های حرفه‌ای در کشورها می‌شود. در زمینه برپایی اردوها مذاکراتی را با برخی کشورها آغاز کرده‌ایم تا اردوی خارجی برگزار کنیم. در این راه محدودیت اعتباری برای اجرا و توسعه برنامه‌ها در زمینه برگزاری مسابقه‌ها و اردوها داریم اما روی قول‌های کمیته ملی المپیک و فدراسیون انجمن‌های ورزشی امیدواریم.

انجمن راگبی ایران با وجود مشکلات فراوان تاکنون توانسته است جمعیت راگبی‌بازان را تا حدود هزار نفر افزایش دهد. یکی از راه‌های توسعه این ورزش از طریق تگ راگبی برای کودکان و نوجوانان است که باید در بین دانش‌آموزان رواج پیدا کند. همچنین انجمن راگبی در حال ایجاد توسعه اماکن بویژه زمین‌های روباز مناسب این ورزش است.

میرزاآقابیگ می‌گوید: بسکتبال، والیبال یا هندبال که امروز پز جهانی شدن آنها را می‌دهیم با سابقه 50 تا 60 سال به جایگاه امروزی رسید پس خانواده راگبی هم باید صبور باشد و کارشناسانه با موفقیت‌ها و رشد راگبی برخورد کند. انجمن راگبی در یک دهه اخیر فعال شده و با وجود سن کم، گام‌های محکمی برداشته است.

تلاش برای گرفتن سهمیه المپیک

پدرام بنی‌عامریان، سرمربی تیم ملی راگبی موفقیت در بازی‌های غرب آسیا را برای تیم هفت نفره‌اش مهم تلقی می‌کند و می‌گوید: این قهرمانی با وجود همه مشکلات از جمله نبود منابع مالی مناسب در این ورزش، به دل من و بچه‌های تیم چسبید. ما در غرب آسیا بدون شکست قهرمان شدیم، در شرایطی که تیم‌هایی مانند امارات با بازیکن خارجی و سرمایه‌گذاری خوب و حتی گرفتن میزبانی، نتوانستند قهرمان راگبی هفت نفره غرب آسیا شوند.

سرمربی تیم ملی راگبی با اشاره به دشواری کار تیم در رقابت‌های دور دوم در اسفندماه می‌گوید: با وجود تیم‌های ژاپن و هنگ‌کنگ که مهد راگبی بازان آسیا هستند برای قهرمانی در دور پایانی کار مشکلی داریم اما تلاش بچه‌ها برای این بازی‌ها وصف‌ناپذیر است.

بنی‌عامریان ادامه می‌دهد: دو بازیکن لژیونر ما که در انگلیس و آمریکا بازی می‌کنند، با هزینه شخصی آمدند و تیم را در بازی‌ها همراهی کردند.متاسفانه به لحاظ امکانات و بودجه مشکلات راگبی زیاد است اما با وجود این ظرفیت خوب این ورزش در کشور، سبب می‌شود امیدمان را از دست ندهیم و روی جوانان مستعد راگبی سرمایه‌گذاری کنیم. فقط امیدوارم مسئولان در این راه از ما حمایت کنند.

سرمربی تیم راگبی ایران درباره برنامه‌های آینده تیمش می‌گوید: قرار است انجمن، مسابقه‌های قهرمانی راگبی پانزده نفره را در شیراز برگزار کند که این بازی‌ها آمادگی خوبی را بین ملی‌پوشان ایجاد می‌کند. همچنین انجمن وعده اردوی خارج از کشور را به ملی پوشان داده است. امیدوارم با حمایت‌های همه‌جانبه این سفر صورت بگیرد چون بر روحیه بازیکنان تیم ملی تاثیر مثبتی دارد.

همزمان با حضور تیم آقایان که باید به همراه 11 تیم دیگر برای به دست آوردن سهمیه المپیک از آسیا تلاش کند، تیم خانم‌های راگبی ایران نیز در چانا مسابقه‌های خانم‌های آسیا را برگزار خواهد کرد تا این تیم نیز بخت خود را برای رسیدن به مراحل بالاتر آزمایش کند.

بعد از این بازی‌ها مراحل آماده سازی تیم پانزده نفره آغاز می‌شود که خود را برای رقابت‌های کشورهای اسلامی در مالزی آماده می‌کند.

اسامی تیم ملی هفت نفره ایران

سینا خانزاده ـ علی‌اکبر غلامی ـ نوید حسین‌مردی ـ رضا بیات ـ عباس رسول‌زاده ـ نعیم هرجابی ـ ناصر اسلامی‌منش ـ پیام شجاعی ـ حمزه امیری ـ ارشیا متقی‌نژاد ـ امین حسین‌زاده ـ غلام‌رضا شاه‌حسینی ـ سیدپیمان حاج‌صفی

این تیم را پدرام بنی‌عامریان به عنوان سرمربی، مرتضی رسولی و مهدی حسنعلی (مربیان) هدایت کردند.

مرحله دوم انتخابی بازی‌های المپیک 2016، اسفند امسال در شهر چانا هند برگزار می‌شود. قهرمان آسیا به طور مستقیم روانه المپیک می‌شود و تیم‌های دوم و سوم در پلی‌آف به میدان می‌روند.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها