امیرعلایی فرد ، مخترع فرمان ضد خواب خودرو گفت: مهمترین دلایل تصادفات در جاده ها، سرعت زیاد، سبقت و انحراف به چپ، خستگی و خواب آلودگی رانندگان است.
وی افزود: واژگونی خودروها، نتیجه بی توجهی رانندگان به جلو که آن هم ناشی از خواب آلودگی یا مکالمه با تلفن همراه و گفتگو با سایر سرنشینان است، اتفاق می افتد.
علائی فرد با بیان اینکه تلفات جاده ای ایران معادل سقوط سالانه 60 هواپیماست، گفت: کشور ما با 75 میلیون نفر جمعیت حدود 1.1 درصد از جمعیت کل کره زمین را دارد که طبق آمارهای جهانی سالانه 1.45 درصد از سوانح رانندگی و تلفات جادهای در ایران رخ میدهد.
وی با اشاره به اینکه سالانه میلیاردها تومان در اثر سوانح رانندگی ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان به اقتصاد کشور خسارت وارد می شود، افزود: از این رو به فکر ساخت دستگاهی افتادم که با نصب آن بر روی فرمان خودرو، می توان بسیاری از این تلفات جاده ای را کاهش داد.
این مخترع کشورمان در خصوص فرمان ضد خواب گفت: با نصب این سیستم برروی خودروهای عمومی و شخصی، می توان از مرگ افراد در جاده جلوگیری کرد. در این سیستم با اسکن صورت راننده، خواب آلودگی وی زیر نظر قرار می گیرد.
علائی فرد که در ایده بازار دانشگاه امیرکبیر شرکت کرده بود، گفت: سیستم نصب شده بر روی فرمان خودرو با شوک وارد ساختن به دست های راننده از طریق ویبره، در صورت خواب آلودگی، وی را از خواب بیدار و نسبت به رانندگی هوشیارش می کند.
وی افزود: روی سیستم ضد خواب فرمان خودرو، یک تایمر قابل تنظیم نصب شده که می تواند هرچند دقیقه یکبار به مدت چند ثانیه هشدار بدهد تا راننده به خواب فرو نرود و به تصادفات منجر نشود.
مخترع فرمان ضد خواب خودرو با بیان اینکه این سیستم می تواند در صورت خواب آلودگی فعال شود، اظهار داشت: هزینه نصب این سیستم بر روی فرمان خودرو پایین است.
وی افزود: این سیستم می تواند به هنگام سرعت غیر مجاز، بالا بودن ترمزدستی، باز بودن درب ها نیز سایر هشدارها را از طریق ویبره بدون آلودگی صوتی برای سرنشینان راننده را آگاه کندکه این هشدارهای ویبره ای می تواند برای برخی معلولین نیز مناسب باشد.
مبتکر این طرح یادآورشد: سیستم ضد خواب می تواند بر روی خودروهای سنگین از جمله کامیون ها و اتوبوس ها نصب شود تا در صورت خواب آلودگی راننده، جان سرنشینان و خود راننده حفظ شود.
علائی فرد از دیگر مزیت های فرمان ضد خواب خودرو را عدم ایجاد پدیده یکنواختی در مغز راننده هنگام عملیات هوشیارسازی دانست و گفت: این هوشیار سازی به واسطه ایجاد «ویبره های ریتمیک» در دست های راننده، عدم ایجاد آلودگی صوتی در خودروهای عمومی به واسطه ایجاد ویبره در غربیلک فرمان خودرو ایجاد می شود و عملکرد موثریدر هوشیارسازی رانندگان ناشنوا یا کم شنوا دارد.(مهر)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد