9 آبان، انقراض سلسله قاجار با رای مجلس

امروز 9 آبان 1393 خورشیدی برابر با 6 محرم 1436 هجری و 31 اکتبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۳۳۵۷۸
9  آبان، انقراض سلسله قاجار با رای مجلس

هجری شمسی

9 آبان 1294

قانون سربازگیری در مجلس شورای ملی در جریان جنگ جهانی اول تصویب شد. به موجب این قانون هر روستا برای تدارک عده ای سرباز برای حکومت مرکزی تعهد می کرد و دولت نیز کمک مالی به خانواده سرباز را بر عهده می گرفت.

9 آبان 1304

80 نماینده از مجموع 85 نماینده مجلس شورای ملی به لایحه خلع رژیم قاجار رأی مثبت دادند و بدین ترتیب سلسله 153 ساله قاجار در ایران منقرض شد.

9 آبان 1334

اداره کل آمار، جمعیت ایران را 24 میلیون نفر اعلام کرد.

9 آبان 1357

پرویز ثابتی رییس اداره سوم ساواک و از مشهورترین چهره های تاثیرگذاراین سازمان امروز از طریق مرز هوایی از ایران گریخت.

9 آبان 1359

دکتر محمدجواد تندگویان وزیر نفت کابینه شهید رجائی هنگام بازدید از تأسیسات نفتی ایران در یکی از جبهه‌های جنوب به اسارت نظامیان بعثی عراق درآمد.

9 آبان 1362

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه شماره 540 را در ارتباط با جنگ ایران وعراق منتشر کرد. این قطعنامه نیز در پی عملیات چند مرحله‌ای والفجر صادر و از جانب ایران رد شد.

هجری قمری

6 محرم 406

محمد بن حسین معروف به سید رضی از علمای شیعی و شاعر درگذشت. او از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) بود و ضمن تدریس، به تالیف آثار نیز می پرداخت. مهم ترین اثر وی کتاب نهج البلاغه است که خطابه ها، نامه ها و موعظه های امام (ع) را گردآوری و سپس در قالب کتاب پر ارزش نهج البلاغه تدوین کرد.

6 محرم 958

شیخ ابوالفضل علاّمی نویسنده و متفکر متولد شد. حاصل سال ها تحقیق و مطالعه او به صورت آثاری تدوین شد که از مشهورترین آنها «تاریخ اکبرنامه» است.

میلادی

31 اکتبر 1984

"ایندیرا گاندی" سیاست‏مدار و نخست وزیر پیشین هند ترور شد. وی تنها فرزند جواهر لعل نهرو است که پس از پایان تحصیات به عضویت کمیته مرکزی حزب کنگره هند درآمد. وی در سالهای 1971 1966 و 1980م به نخست وزیری رسید. مهم‏ترین واقعه دوران اول نخست‏ وزیری ایندیرا گاندی، تجزیه پاکستان شرقی از پاکستان غربی و تشکیل کشور تازه ‏ای به نام بنگلادش بود. ایندیرا در دوران نخست ‏وزیری خود، با دریافت کمک‏های اقتصادی از شرق و غرب در راه صنعتی کردن کشور و توسعه کشاورزی و بهبود زندگی مردم هند نیز گام‏های مؤثری برداشت و با این موفقیت‏ها در پنج سال نخست زمام‏داری خود، در انتخابات سال 1971 هند نیز پیروزی بزرگی به دست آورد. اما با شکایت مخالفان به اتهام تقلب در انتخابات، ایندیرا محکوم شد. او نیز برای بی‏اثر کردن رای دادگاه، با اعلام وضع اضطراری و گرفتن اختیارات فوق العاده از پارلمان، هزاران نفر از مخالفانش را دستگیر و زندانی کرد و آزادی قلم و بیان و اجتماعات را محدود ساخت. واکنش این اقدامات تند و افراطی، به شکست انتخاباتی ایندیرا گاندی در سال 1977م و زندانی شدن وی انجامید. با این حال، ایندیرا بار دیگر در سال 1980م پیروزی درخشانی به دست آورد و نیرومندتر از گذشته، قدرت را در دست گرفت. ایندیرا گاندی که از جمله شاخص‏ترین چهره‏ های سیاسی هند پس از استقلال این کشور محسوب می‏ شود، سرانجام در 31 اکتبر 1984م به دست دو تن از محافظان سیک خود به ضرب 11 گلوله در 67 سالگی کشته شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها