معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، توانمندسازی اقتصادی روستاییان و بیمه روستاییان را از برنامه‌های مهم دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: در سال 94 و 95 تمام روستاییان و عشایر با دستور رئیس‌جمهور بیمه تامین اجتماعی خواهند شد.
کد خبر: ۷۳۳۱۶۱
تمام روستاییان و عشایر تا سال 95 بیمه می‌شوند

سیدابوالفضل رضوی با بیان این‌که مقداری از بودجه این کار در بودجه سال آینده پیش‌بینی خواهد شد که در برنامه بودجه ۹۵ تکمیل می‌شود، افزود: هم اکنون حدود ۲۵درصد روستاییان و عشایر بیمه تامین اجتماعی هستند.

به گفته وی هم‌اکنون بسیاری از روستاییان از امکاناتی همچون داشتن سند ملکی، اینترنت، بیمه و... محروم هستند که دولت به دنبال رفع این محرومیت‌هاست.

رضوی با بیان این‌که دولت یازدهم چند برنامه را برای نخستین بار در نظام جمهوری اسلامی برای روستاییان اجرایی می‌کند، افزود: اولین کاری که مورد توجه قرار گرفته، تشکیل شورای توسعه روستایی و عشایری برای تدوین برنامه ششم از سوی دولت بوده که مسئولیت آن با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، طرح توانمندسازی اقتصادی روستاییان را از برنامه‌های در دستور کار دولت عنوان و تصریح کرد: رفع تبعیض در خدمات‌رسانی بین روستاییان و شهرنشین‌ها از جمله اهداف این طرح است، به همین دلیل توسعه امکاناتی که برای فعال‌سازی اقتصاد روستایی لازم است از جمله ایجاد صنایع تبدیلی و صنایعی که خود روستاییان تشخیص می‌دهند، در روستاها مورد توجه است.

به گفته رضوی برای اجرای این طرح‌ها، تسهیلاتی با کارمزد 4 درصد و با زمان یک‌سال تا دو سال تنفس و با بازپرداخت پنج تا هفت ساله اعطا می‌شود که وثیقه بانکی این تسهیلات کارت یارانه افراد خواهد بود.

وی با بیان این‌که این امکانات و تسهیلات با این شرایط مختص طرح‌هایی است که توسط مردم روستا پایه‌گذاری می‌شود، افزود: اگر عده‌ای دیگر بخواهند با کسب مجوز از استانداری در روستاها سرمایه‌گذاری کنند، به آنها وام ۱۲درصد با ارائه وثیقه ملکی داده می‌شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری همچنین با بیان این‌که مساله رفع تبعیض بین روستاها و شهرها در اولویت برنامه‌هاست، یادآور شد: صدور اسناد ملکی و مسکونی روستاییان و برخورداری روستاییان از تامین اجتماعی از جمله برنامه‌های دولت است.

وی با اشاره به این‌که وزیر ارتباطات نیز قول داده که تمام روستاهای بالای ۵۰ خانوار را امسال به اینترنت پرسرعت متصل کند و در سال آینده هم روستاهای تا ۲۰ خانوار را انجام می‌دهد، تصریح کرد: اینترنت نیاز مهمی برای عشایر و روستاییان است، زیرا با استفاده از ظرفیت اینترنت می‌توانند به معرفی محصولات خود پرداخته و موجب سطح افزایش تقاضا و بهبود شرایط اقتصادی روستاها شوند.

رضوی همچنین توسعه گردشگری روستایی و طبیعت‌گردی را ضروری دانست و بیان کرد: صنعت گردشگری در روستاها با حفظ بافت روستایی گسترش خواهد یافت. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها