برای نخستین بار در جهان صورت گرفت

تبدیل سلول​های پوستی به سلول​های مغزی

برای نخستین بار در جهان دانشمندان موفق شدند شیوه ای برای تبدیل مستقیم سلول های پوستی به سلول های مغزی ارایه کنند.
کد خبر: ۷۳۱۶۹۲
تبدیل سلول​های پوستی به سلول​های مغزی

بیماری هانتینگتون از جمله بیماری های خطرناکی به شمار می آید که ضمن از کار انداختن فعالیت های مغزی در نهایت به مرگ منجر می شود.

اکنون گروهی از دانشمندان مدرسه پزشکی دانشگاه واشنگتن موفق به ارایه راهی شده اند که سلول​های پوستی را به طور مستقیم به گونه ای از سلول های مغزی تبدیل می کند که در جریان پیشرفت بیماری هانتینگتون تخریب شده اند.

برخلاف سایر تکنیک هایی که در آن یک نوع سلول به نوعی دیگر تبدیل می شود، این فرآیند جدید مبتنی بر فاز سلول های بنیادین نیست و در نتیجه انواع سلول های چند منظوره تولید نمی شود.

محققان در این پروژه نشان دادند که سلول های مغزی که بدین ترتیب تولید می شوند حداقل تا 6 ماه کارایی دارند.

آنها برای ثابت کردن این موضوع سلول های مغزی را که با استفاده از این روش از سلول های پوستی تولید کرده بودند به موش های آزمایشگاهی تزریق کرده و متوجه شدند حداقل تا 6 ماه پس از تزریق همچون سلول های اصلی عمل می کنند.

در این نوآوری پزشکی محققان دانشگاه میشیگان به جای استفاده از سلول های نوپا و جوان از سلول های پوستی بالغ استفاده کردند.

به گفته کارشناسان، مزیت استفاده از سلول های پوستی بیمار در تولید سلول های مغزی برای وی در این است که دیگر جای هیچگونه نگرانی درخصوص پس زده شدن از سوی سیستم ایمنی بدن وجود ندارد.

آنها امیدوارند با استفاده از این روش مبتلایان به بیماری هانتینگتون امید بیشتری به آینده داشته باشند. در این بیماری که نوعی اختلال ژنتیکی است مغز به تدریج تحلیل رفته و بیمار نهایتا تا 20 سال پس از بروز نخستین نشانه ها زنده می ماند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها