دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران از افزایش نیافتن قیمت روغن نباتی تا اردیبهشت ماه 94 و ثبات قیمتی این کالا خبر داد.
کد خبر: ۷۳۰۱۷۵

به گزارش مهر، محمد قبله دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: با تلاش‌های صورت گرفته، روغن خام مورد نیاز کشور تا اردیبهشت سال 94 تامین، وارد و ذخیره‌سازی شده و مشکلی در این مورد نداریم.

وی اظهار کرد: طی 18 ماهه گذشته و از زمان واگذاری تنظیم بازار روغن نباتی به این انجمن، با تولید مناسب و ثبات قیمت این محصول در بازار مواجه بوده‌ایم که امیدواریم این روند ادامه یابد.

دبیر انجمن صنفی روغن ‌نباتی گفت: هم‌اکنون قیمت جهانی روغن نباتی کاهش یافته که اگر وظیفه و مدیریت قیمت‌گذاری روغن نباتی به صورت کامل به این انجمن واگذار شود، می‌توانیم با کاهش قیمت جهانی این کالا در برخی مقاطع قیمت آن را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: زمانی که این انجمن فقط پیشنهاددهنده قیمت است و در نهایت این قیمت باید در سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و کارگروه تنظیم بازار بررسی و تائید شود و در صورت کاهش قیمت در یک دوره زمانی خاص برای افزایش مجدد آن باید ماه‌ها پشت در‌های اتاق مسئولان منتظر ماند تا مجوز آن را دریافت کنیم، هیچ‌یک از صنایع تمایلی به کاهش قیمت موقتی کالاهای خود ندارند.قبله با بیان آن‌که طبق برنامه‌ریزی باید حجم واردات روغن پالم در سال‌جاری به 30 درصد سال قبل برسد، اظهار کرد: در نیمه اول امسال واردات روغن پالم به 32 درصد مدت مشابه سال قبل رسیده که نسبت به دوره مورد بررسی حدود 20 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: این در حالی است که در شش ماهه اول سال 92 حدود 52 درصد روغن پالم مورد نیاز وارد کشور شده بود که تمام آن تا پایان سال گذشته به مصرف داخلی رسید.وی درباره ممنوعیت مصرف روغن پالم از مهرماه امسال توسط وزارت بهداشت، گفت: تجار روغن خام ممنوعیتی برای فروش روغن پالم به هیچ صنعتی ندارند، ضمن آن‌که انجمن روغن نباتی نمی‌تواند اعلام کند که طی یک ماه گذشته روغن پالم به صنایع لبنی فروخته شده یا خیر.

وی اضافه کرد: به هر حال ناظران وزارت بهداشت باید ضمن بررسی و ارزیابی عملکرد کارخانه‌های لبنی بر مصرف یا عدم مصرف روغن پالم در صنایع تولیدکننده فرآورده‌های لبنی نظارت کنند.قبله تصریح کرد: به طور معمول روغن پالم در روغن‌های سرخ‌کردنی، نیمه‌جامد و قنادی استفاده می‌شود که روی محصول تولیدی نیز درصد آن درج شده است.وی از افزایش واردات روغن‌های با کیفیت خبر داد و افزود: در نیمه نخست سال‌جاری واردات روغن آفتابگردان با 30 تا 35 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به 180 هزار تن رسیده که در نظر داریم این روند ادامه یابد.

وی درباره بازار صادرات روغن نیزگفت: برخی مصوبات همیشه باعث برهم خوردن تعادل در بازارهای داخلی و خارجی محصولات می‌شود، به طوری که بهمن سال گذشته صادرات روغن نباتی آزاد شد و بسیاری از صنایع مشغول بازاریابی و انعقاد قرارداد با کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان شدند، اما با وجود تامین محصول مورد نیاز این کشور‌ها با استاندارد‌های اعلام شده، مجددا صادرات روغن نباتی در اردیبهشت ماه امسال ممنوع شد که این امر سبب شد تا محصول تامین شده برای متقاضیان روغن نباتی ایرانی در انبارهای گمرک باقی بماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها