مجموعه انیمیشن رعنا، دختر دهقان مجموعه جدیدی است که بتازگی از شبکه پویا پخش می‌شود. این مجموعه به ‌شیوه سه‌بعدی و در 26 قسمت 15‌دقیقه‌ای تولید شده است و کارگردانی آن را زنده‌یاد هما شکیبی و «محمدرضا نجفی‌امامی» به‌عهده داشته‌اند. نویسنده مجموعه نیز مصطفی خرامان است و بازنویسی فیلمنامه به عهده سعیده ذاکری بوده است.
کد خبر: ۷۲۸۹۵۴
انیمیشن رعنا، دهقان‌زاده‌ای باهوش

تکنیک این مجموعه تلفیقی از سه‌بعدی رایانه‌ای با تصاویر زمینه دوبعدی است که به صورت camera projection کامپوزیت می‌شود. موسیقی این سریال ساخته اندیشه جاوید است. مجموعه «رعنا، دختر دهقان» به تهیه‌کنندگی «مرکز پویانمایی صبا» در «مؤسسه سیماپردازان ستایش» در فرآیندی دو ساله تولید شده است. رعنا، دختری روستایی و بسیار باهوش است که همواره برای حل مسائل و مشکلات خود و دیگران، راه‌حل‌هایی خلاقانه را جستجو و کشف می‌کند. او با وجود این‌که دختری روستایی است، اما از هوش سرشارش برای کمک به دیگران استفاده می‌کند و همین موضوع کافی است تا او به شخصیتی محبوب برای ساکنان شهر و روستا تبدیل شود. اما عده‌ای هم هستند که از محبوبیت او واهمه دارند. آنها می‌ترسند که هوش فراوان این دختر نوجوان و محبوبیت بی‌نظیرش، موقعیت‌شان را به خطر بیندازد. مثل وزیر اعظم که واهمه دارد روزی رعنا جایگاه او را از آن خود کند. در هر قسمت از این مجموعه، معمایی برای یکی از ساکنان روستا و شهر پدید می‌آید که برای حل آن به رعنا مراجعه می‌شود و او با زیرکی و بدون استفاده از هیچ ابزار خاصی، راه‌حلی هوشمندانه را پیشنهاد می‌کند.

خلاقیت و طراحی شخصیت حامد کمالی، سناریوی معمایی و فضاسازی زیبا و چشم‌نواز روستا و قصر پادشاه و استفاده از یک دختربچه به عنوان شخصیت اصلی، از نکات مثبت در جلب مخاطبان برای این مجموعه انیمیشنی است، اما در کنار استفاده از همه این نشانه‌های سنتی و زیبای ایرانی مثل فرش‌های خوش‌رنگ و درهای چوبی و شیشه‌های رنگی، استفاده از صندلی‌هایی که به لحاظ زمانی نمی‌تواند مربوط به آن دوره باشد تا حدودی ارزش‌های این کار زیبا را زیر سوال برده است.استفاده از ایده کودک باهوش در مرکز داستان و ایجاد فضایی که شخصیت او بیشتر و بیشتر به چشم آید بخوبی جواب داده و این انیمیشن از این نظر بدرستی توانست همراهی مخاطب کودک و نوجوان را برانگیزاند. در واقع این انیمیشن باعث می‌شود مخاطب بیشتر به اتفاقاتی که افتاده متمرکز شود و به آنها فکر کند. شبیه این ایده را در مجموعه انیمیشن «ای‌کیو‌سان» ساخت کشور ژاپن می‌توان دید که در آن هم ای‌کیو در کنار «شین سه» که هوش بالایی نداشت، معماهایی را حل می‌کرد که خیلی از بزرگ‌ترها هم نمی‌توانستند از پس حل آن برآیند. این مجموعه هم در هنگام پخش از سیمای ایران با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شده بود.

به هر حال مجموعه انیمیشن رعنا، دختر دهقان کار خوب و ارزشمندی است که در کنار انبوه سریال‌های خارجی عجیب و غریبی که شخصیت‌های تخیلی و محیرالعقول در آن جولان می‌دهند و ذهن کودک را درگیر تخیلات و هیجانات کاذب می‌کنند، فضای آرام و دلنشینی را به مخاطب هدیه می‌کند و به او فرصت نفس‌کشیدن و تماشای یک داستان خوب را می‌دهد. (ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها