تئاتر گنگ خوابدیده به انسان میپردازد، انسانی که در قید مکان و زمان خاصی محدود نشده است. انسان با تمام وجوهش؛ اعم از خواب و خوراک تا ترسها و حسرتهایش. گنگ خواب دیده حکایت طبعیت انسان و آموزههای اوست از نیرویی برتر. نیروی برتری که میتواند خانواده باشد که به طور غریزی به آن اعتمادی تام دارد و از الگوی آن خانواده پیروی میکند یا اجتماع که شامل حکومت و نهادهایی است که منافعشان و حفظ قدرت باعث میشود اعضای جامعه خود را طوری بار بیاورند که در جهت اهداف آنها حرکت کنند.
گنگ خوابدیده با استفاده از نشانههای بصری، صوتی و فضاسازیهای دقیقِ بسیار، تنهایی و بیپناهی بشر را به ملموسترین شکل برای تماشاگر نمایش میدهد؛ انسانی ناتوان که حتی از پسِ برطرفکردن نیازهای اولیه خود برنمیآید و برای کوچکترین چیزها نیاز به فراگرفتن و الگوبرداری دارد. این الگو آنقدر قدرتمند است که مفاهیم گوناگونی را برای بشر تعریف میکند؛ مفهوم وطن و تعلق خاطر به سرزمین و خاک هم شامل این الگو است. گنگ خوابدیده حکایت انسانی است که با واقعیت اطراف خود مواجه نیست و هر آنچه را قدرتمند به او دیکته میکند، اجرا میکند و هنگامی که سعی دارد چشم خود را به واقعیت جهان اطراف خود باز کند با ترس و وحشت درونش مواجه میشود. در این نمایش، انسان هیچگونه فضای فردی و خصوصی برای خود ندارد و حتی برای داشتن رابطهای عاطفی هم باید توسط قدرت تائید شود؛ قدرتی که بر تمام لایههای فردی بشر پیشروی کرده و سعی دارد هر چیزی را که در درون و بیرون انسانها به وقوع میپیوندد تحت کنترل خود درآورد. این نفوذ تا جایی پیش میرود که انسان صدای درونی خود و حتی نالههایش را هم باید از دیگری بشنود. تئاتر گنگ خوابدیده نمایشی است از گروه تئاتر بازی که اجراهای موفق زیادی از این نمایش را از سال 79 در ایران و خارج از کشور داشته است که نشان از این دارد این نمایش تاریخ مصرف ندارد، جهانشمول است و هر مخاطبی را میتواند جذب کند.
بهار میرزُهره
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
شکیبا حسینی، رهبر ارکستر سمفونیک رنسانس در گفت و گو با «جام جم» مطرح کرد
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتوگو با مهندس حمیدرضا هلالی، عکاس، پژوهشگر و مدرس انجمن سینمای جوانان ایران مطرح شد
دانیال نوروش از لذت مضاعفش در سریالی گفت که یادآور «روزیروزگاری» بود