جام جم ورزشی: معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان صبح امروز در نشست خبری درباره بازی‌های آسیایی اینچئون حاضر شد و با ارائه توضیحاتی پاسخ اصحاب رسانه را داد.
کد خبر: ۷۲۶۴۹۲
خوب‌ها و بدهای ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون

نصرالله سجادی در ابتدای این نشست خبری با تشکر از رسانه‌ها برای پوشش عالی باز‌ی‌های آسیایی اینچئون اظهار کرد: از مهر سال گذشته که کارمان را در وزارت ورزش آغاز کردیم، برنامه‌هایمان حول چند محور اصلی آغاز شد. یکی از آن‌ها که خیلی مهم بود، سازماندهی و برنامه‌ریزی دقیق برای حضور در بازی‌های آسیایی اینچئون بود. برای ما و آسیا بازی‌های آسیایی بعد از المپیک اهمیت زیادی دارد و به دلیل نیاز نداشتن به کسب سهمیه، بسیاری از رشته‌های ورزشی می‌توانند در این بازی‌ها حاضر شوند و خودشان را نشان دهند.

سجادی ادامه داد: در این دوره ما تلاش کردیم تا تیم‌ها در رشته‌های مختلف ورزشی با آمادگی کامل به بازی‌ها اعزام شوند. جلسات فنی با تمام فدراسیون‌ها و به صورت تک تک برگزار کردیم. برای فدراسیون‌های ورزشی که شانس کسب مدال داشتند فرصت زیادی گذاشتیم و سعی کردیم منابع به بهترین شکل و در یک مسیر نظام‌مند هزینه شود. فکر کنم با خود فدراسیون‌ها هم صحبت کنید بگویند با تمام کمبودهایی که داشتیم، تخصیص منابع در 6 ماه دوم سال 92 و 6 ماه نخست سال 93 بموقع بوده است. نظارت بر تمرین‌های تیم‌های ملی هم وجود داشت که ناظران ما با حضور در تمرین‌ها، وضعیت تیمها را ارزیابی می‌کردند و با برگزاری جلسات، آن‌ها را مرور می‌کردیم.

سجادی در ادامه گزارش خود گفت: نکته دیگر در کاروان اینچئون این بود که تیم‌های ملی ما از سراسر کشور بودند. مدال‌آوران ما که نزدیک به 15 رشته ورزشی بودند، از 24 استان کشور در این بازی‌ها شرکت کرده بودند. یعنی ما 24 استان مدال‌آور داریم. نکته دیگر جوان بودن کاروان ایران است که نقطه امیدی برای آینده ورزش ایران بود. میانگین سنی کاروان ایران 24.8 بود که کاروان جوانی نام می‌گیرد.

معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش در ادامه به ورزش بانوان اشاره کرد و گفت: بانوان‌مان نشان داده بودند که استعداد دارند. حمایت‌های لازم انجام شد و نسبت به دوره‌های گذشته مدال‌های بهتر و بیشتری کسب شد. در رشته‌های دیگر هم که بانوان شرکت کرده بودند عملکردشان خوب بود. وزارت ورزش این دوره و ادوار گذشته بازی‌های آسیایی را بررسی کرده و مدال‌آوران در استان‌های مختلف را شناسایی کرده تا بتواند با یک ارزیابی مناسب، قطب‌های ورزشی کشور را شناسایی و حمایت کند.

سجادی ادامه داد:‌ درباره بازی‌های آسیایی اینچئون پیش‌بینی مدالی داشتم اما در ورزش چیزی قابل پیش‌بینی نیست و چون توقع ایجاد می‌شد اعلام نکردم. کاروان ما کاملا کیفی بود و در نهایت نتایج نیز همان طور که گفته بودیم کسب شد. در گوانگجو 20 مدال طلا، 14 نقره و 25 برنز کسب شد که تعداد رشته‌ها 27 رشته بود. در اینچئون در 22 رشته حاضر بودیم که 21 طلا، 18 نقره و 18 برنز کسب شد. رقیب اصلی ما که قزاقستان بود در گوانگجو 388 و در اینچئون 480 نفر ورزشکار داشت. در گوانگجو ورزشکاران قزاق در 34 رشته حاضر بودند و در اینچئون در 32 رشته. حساب کنید که قزاقستان 200 نفر بیشتر از ایران ورزشکار داشت، در 10 رشته بیشتر حضور داشت و بانوان آن‌ها نیز بیشتر از ایران بودند. از طرف دیگر تعدادی از رشته‌ها کم شده بود که در آن‌ها حداقل ما در بیلیارد شانس مدال داشتیم.

سجادی با بیان این مطلب که برای رقابت شانه به شانه با حریفان آسیایی باید نگاه به ورزش قهرمانی تغییر کند گفت: تعداد مدال‌های ایران در بازی‌های آسیایی 159 طلا، 161 نقره و 175 برنز است که در مجموع 495 مدال به ایران رسیده است. چین در بازی‌های آسیایی گوانگجو 199 طلا گرفت و در این دوره نیز به 151 مدال طلا رسید پس ببینید که اگر می‌خواهیم وارد عرصه رقابت شویم باید به خیلی چیزها توجه بیشتر شود. به حمایت‌های بیشتر نیاز داریم. باید منابع مالی، امکانات، منابع انسانی و دانش روز بیشتر شود. به نظر من برای رقابت با این کشورها باید حداقل داشته‌های آن‌ها را داشته باشیم.

او ادامه داد: در این دوره از بازی‌ها کشورهایی بعد از ما قرار گرفتند که به نظرم برای سال 2018 تهدیدی برای ما محسوب می‌شوند. تایلند، هند، چین تایپه، ازبکستان و حتی مالزی و قطر کشورهایی هستند که 4 تا 5 مدال طلا با ما فاصله دارند. این فاصله مدالی چیزی نیست که جبران نشود. اگر آن‌ها در چند رشته تغییری در خود ایجاد کنند، تعداد مدال‌هایشان بیشتر خواهد شد. حتی خود ما هم همین شرایط را داشتیم. ما 18 مدال نقره داریم یعنی در 18 فینال حضور داشتیم که اگر تعدادی از این نقره‌ها به طلا تبدیل می‌شد، فاصله‌مان با قزاقستان کمتر می‌شد. اگر در کل بازی‌های آسیایی تهران را حساب نکنیم که در فوتبال و واترپلو 11 و 7 طلا حساب می‌شده، این دوره بهترین عملکرد کاروان ایران در بازی‌های آسیایی محسوب می‌شود.

سجادی با اشاره به ارزیابی وزارت ورزش از فدراسیون‌ها به خبرنگاران گفت: حتما در یک ماه آینده ارزیابی را اعلام می‌کنیم و بعد از تعطیلات جلسه‌هایمان با فدراسیون‌ها شروع می‌شود تا بگوییم که کدام فدراسیون خوب و کدام فدراسیون ضعیف کار کرده است. با این حال می‌توان از امروز گفت که فدراسیون‌های فوتبال،‌ جودو و دوومیدانی ضعیف بودند. فوتبال که بسیار ضعیف ظاهر شده است و نتایج با پیش‌بینی‌های خودشان نیز خیلی فاصله دارد.

سجادی درباره مراسم اهدای پاداش قهرمانان نیز گفت: اوایل هفته آینده جوایز ورزشکاران اهدا می‌شود. طی یک مراسمی در دو سه روز هفته آینده پاداش قهرمانان به طور کامل پرداخت خواهد شد.

در ادامه سجادی به سوال خبرنگاران پاسخ داد. خبرنگاری از او درباره ملاقات با شیخ احمد رییس شورای المپیک آسیا پرسید که او پاسخ داد: دو ملاقات با شیخ احمد داشتیم یکی قبل از آمدن دکتر گودرزی به اینچئون بود که در آن من درباره رابطه با شورای المپیک آسیا و مسائل روز ورزش صحبت کردم. در ملاقات دوم که خیلی جدی‌تر بود و دکتر گودرزی نیز حضور داشت، درباره مسائل ورزش آسیا، دوره‌های بعدی بازی‌های اسیایی و اعمال نفوذ برخی فدراسیون‌ها چون مشت‌زنی، کشتی و تکواندو در نتایج بازی‌ها صحبت کردیم که شورای المپیک آسیا نیز به طور جدی پیگیر این اتفاق‌ها هست. همچنین از شیخ احمد دعوت کردیم تا در ایران حاضر شود و او نیز از دکتر گودرزی برای حضور در کویت دعوت به عمل آورد.

سوال بعدی درباره توجه به رشته‌های پرمدال بود که گودرزی تصریح کرد: قبل از حضور در بازی‌های آسیایی یک کاری را آغاز کردیم. کمیته‌ای تشکیل دادیم که نگاهش به رشته‌های پرمدال بود. نگاه ما نیز برای بازی‌های آسیایی 2018 و 2022 و کسب سهمیه برای المپیک‌های پیش روست. تلاش می‌کنیم تا با کار و برنامه‌ریزی بیشتر هم برای المپیک سهمیه‌های بیشتری بگیریم و هم رشته‌های پرمدال در بازی‌های آسیایی بهتر کار کنند. مطمئنا به صرفه تر است که بر روی این رشته‌های پرمدال سرمایه‌گذاری شود چرا که پتانسیل ایران در این رشته‌ها نیز بسیار بالاست.

او ادامه داد: با این حال اگر بخواهیم شانه به شانه کشورهای قدرتمند پیش برویم باید نگرش ما به ورزش قهرمانی تغییر کند. مطمئنا باید سرمایه‌گذاری و امکانات و منابع ما بر روی این رشته‌ها بیشتر شود تا نتیجه بگیریم.

سجادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چطور مسئولان در بازی‌های آسیایی قبلی حتی کسب مقام سوم را پیش‌بینی کردند اما حالا اعلام می‌شود که مکان پنجمی ما نیز توسط برخی از کشورها مورد تهدید قرار می‌گیرد که سجادی پاسخ داد: گذشته را باید از خودشان بپرسید که چرا اعلام کردند سوم می‌شویم. کسب جایگاه سومی در بازی‌های آسیایی خیلی دشوار است و زمانی به دست می‌آید که تیم سوم مدال نگیرد. باید واقعیت را ببینیم. نگفتم در بازی‌های آسیایی بعدی پنجمی را تکرار نمی‌کنیم اما گفتم تهدید می‌شویم و باید از فرصت‌هایمان استفاده کنیم. کشورهای بعد از ما فاصله زیادی با ما ندارند. به طور مثال هند 29 مدال برنز آورده و اگر کاری کند و تعدادی از این مدال‌ها را به طلا و نقره تبدیل کند، مدعی می‌شود. کشورهایی که نام بردم را به طور کامل می‌شناسم و می‌دانم که چه شرایطی دارند. منظور من این بود که باید در ورزش قهرمانی جدی‌ باشیم و دقیق‌تر کار کنیم. پیش از بازی‌ها اعلام کرده بودم در این دوره برای کسب رده چهارمی باید 21 تا 26 مدال طلا کسب کرد. دیدید که همین اتفاق هم تقریبا افتاد چرا که کاملا یک بحث میانگینی است.

سجادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در فدراسیون‌هایی که عملکرد ضعیف داشتند تغییرات ایجاد می‌شود بیان کرد: نمی‌شود با توجه به عملکرد ضعیف یک نفر عوض شود. باید ارزیابی کنیم تا بفهمیم مشکلات کجا بوده. مشکل هرجایی که بود باید آن را حل کنیم. فدراسیون‌ها مسیر خودشان را پیش می‌روند و ما نیز ارزیابی‌هایمان را انجام می‌دهیم و موانع و مشکلات را حل می‌کنیم.

سجادی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره مسئول تدارکات تیم ملی فوتبال گفت: خیلی‌ها در ایران گفته بودند که سرپرست تیم ملی در کره کاری انجام داده اما مسئول تدارکات بود که به نظر من کارش بزرگ‌نمایی شده بود. نه زندانی است و نه در بازداشت قرار دارد و تنها اجازه خروج از کره را ندارد. طبق قوانین آن‌ها باید منتظر باشیم اما در آخرین باری که با سفیر ایران صحبت کردم گفت که به احتمال زیاد با جریمه مسئله حل می‌شود.

سجادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه پاداش قهرمانان چطور خواهد بود و آیا در رشته‌های تیمی پاداش‌ها تقسیم می‌شود بیان کرد: برابر همان آیین‌نامه اعلام شده پاداش‌ها را اعلام می‌کنیم. برخی از ورزشکاران این روزها در فکر چانه‌زنی هستند اما مطمئن باشند حق کسی ضایع نمی‌شود.

خبرنگاری از سجادی پرسید شما به چند فدراسیون که عملکرد ضعیف داشتند اشاره کردید آیا به نظر شما فدراسیون وزنه‌برداری عملکرد ضعیفی نداشت؟ که سجادی پاسخ داد: من به چند فدراسیون اشاره کردم. قبول دارم، وزنه‌برداری در حد خودش نبود. پیش‌بینی‌هایی که انجام دادند،‌عملی نشد و نتوانست در اندازه‌ای که از آن‌ها انتظار می‌رود کار کند.

سوال دیگر از سجادی درباره کرسی‌های بین‌المللی بود که با گرفتن آن‌ها از ضایع شدن حق ایران جلوگیری شود که سجادی گفت: صرف گرفتن کرسی بین المللی نمی‌تواند از حق‌خوری‌ها جلوگیری کند. ما قبل از اینچئون گفته بودیم که در بازی‌های اسیایی حریف ما در بسیاری از رشته‌هایی که شانس مدال داریم کره است و در شرایط حساس و برابر مطمئنا قضاوت‌ها به سود آن‌ها خواهد بود. با این حال ما تلاش می‌کنیم تا کرسی بین‌المللی در رشته‌هایی که قدرتمند هستیم بگیریم اما با آن کرسی‌ها نیز قدرت مانور زیادی نخواهیم داشت. در نظر ما این است که باید پله پله پیش برویم. ابتدا در هیات‌های اجرایی و سپس در هیات رییسه و نایب رییسی و ریاست کنفدراسیون‌ها حرکت کنیم. قطعا برای ورزش ایران کسب کرسی‌های بین‌المللی دور از دسترس نیست. ما شانس و قدرت لازم را داریم.

سوال دیگر درباره فوتبال بود که سجادی درباره نتایج فوتبال و وضعیت فدراسیون توضیح داد و گفت: فوتبال ما استعداد و توانایی دارد اما توقع جامعه را برآورده نمی‌کند. نتایج به هیچ وجه راضی کننده نیست. تیم امید از تیم‌های درجه 2 و 3 آسیا شکست خورد. نوجوانان و جوانان ما مغلوب می‌شوند. ما اصلاحات در فدراسیون فوتبال را بررسی می‌کنیم. به نظر من فدراسیون فوتبال هم باید تغییر رویه بدهد و اعضای مجمع هم حتما سوال می‌کنند و توضیح می‌خواهند. نباید در یک گروه سه تیمی حذف شویم. این ضعف مدیریتی در فوتبال را می‌رساند. تک تک فدراسیون‌ها مسئول نتایج خود هستند. فوتبال باید برنامه‌ریزی‌هایش را اصلاح کند. ما در تمامی رده‌های ملی مشکل داریم که این تهدیدی حتی برای جام ملت‌ها محسوب می‌شود.

او ادامه داد: اگر به ویتنام خیلی احترام بگذاریم تیم درجه دو آسیا محسوب می‌شود که از آن 4 بر یک شکست خوردیم. برابر قرقیزستان مساوی کردیم. نوجوانان ما از تایلند شکست خوردند که همه این‌ها نشان می‌دهد فدراسیون فوتبال باید سریع اقدام کند. کمیته فنی، اعضای کمیته‌ها، همه مسئول هستند و باید خیلی سریع این نتایج را بررسی کنند.

او با اشاره به المپیک ریو گفت: اولین برنامه ما برای المپیک ریو کسب سهمیه است. ما در المپیک مونترال هم حضور نداشتیم و آرزوی دیرینه برای حضور فوتبال ما در المپیک ایجاد شده است. تمام تلاشمان را در وزارت ورزش انجام می‌دهیم اما مسئول اصلی فدراسیون است و باید با تجدید نظر در برنامه‌ها جدی‌تر گام بردارد. من آذرماه سال گذشته با آقای کفاشیان درباره اینچئون صحبت کردم و جلسه گذاشتیم. در آن زمان گفتم با تیمی استارت بزنید که هم در اینچئون نمایش خوبی داشته باشد و هم برای کسب سهمیه المپیک آماده شود. اما فدراسیون به هر دو هدف نرسید. به هر حال وزارت ورزش توجه ویژه‌ای برای المپیک ریو دارد. موفقیت اول کسب سهمیه بیشتر و موفقیت دوم نمایش بهتر در المپیک است.

سجادی در ادامه به ورزش بانوان اشاره کرد و گفت: نگاه به ورزش بانوان تغییر کرده است و همین که مدال بانوان در بازی‌های آسیایی رو به افزایش است نشان از این تغییر نگاه دارد. هیچ کمبودی در تدارکات و آمادگی بانوان وجود ندارد و حتی در جوایز نیز نگاه ما برابر است. قطعا در برخی از بخش‌ها نگاه به بانوان همانند مردان نیست اما در ورزش این گونه نیست و مدال بانوان نشان از توجه ویژه به آن‌ها دارد. به هر حال باید قبول کنیم در ورزش محدودیت‌هایی وجوددارد چون نمی‌توانند در همه رشته‌ها شرکت کنند.

سجادی در ادامه به انتخابات فدراسیون‌ها اشاره کرد و گفت: حداکثر تا دو هفته دیگر برنامه‌ها را اعلام می‌کنیم. باید زمان ثبت‌نام‌ها مشخص شود و بعد از آن نتایج استعلام‌ها بیاید تا زمان انتخابات را مشخص کنیم.

سجادی درباره ادامه فعالیت نلو وینگادا در تیم ملی امید بیان کرد: از فدراسیون فوتبال باید بپرسید که آیا انتخابش خوب بوده یا نه. آیا باید با همین مربی ادامه دهند یا نه. به هر حال این تصمیم مربوط به خود فدراسیون است.

معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش در پایان با اشاره به پاداش مربیان که بر اساس آیین‌نامه انجام می‌شود گفت: پاداش مربیان تفاوت زیادی با ورزشکاران ندارد. به نظرم خیلی داریم درباره این پاداش‌ها صحبت می‌کنیم. بازی کردن در تیم ملی نباید پولی شود. ورزشکاران ما نیز این گونه فکر نمی‌کنند. فکر می‌کنم افتخار پوشیدن پیراهن تیم ملی و حضور در این بازی‌ها ارزش بیشتری دارد. حالا برای تشویق پاداشی هم داده می‌شود. در گذشته‌های دور پاداشی نبوده و هر کس با غرور ملی و عشق به پیراهن مسابقه می‌داده است اما امروز برای اینکه ورزشکاران تامین شوند چرا که زندگی‌شان را گذاشته‌اند پاداش در نظر گرفته می‌شود اما خود ما نباید اینقدر درباره این موضوع صحبت کنیم. باید بعد فرهنگی و اخلاق ورزش را پرورش دهیم. من قول می‌دهم که تا حداکثر یک ماه دیگر ارزیابی کامل از فدراسیون‌ها را بازگو کنم. امروز هم بدترین یا بهترین را معرفی نمی‌کنم چرا که مناسب نیست اما ارزیابی‌هایمان را منتشر خواهیم کرد. تاکید می‌کنم که وزارت ورزش تا پایان سال 92 بدهکار نیست و پاداش قهرمانان از این سال به بعد را نیز اهدا خواهد کرد و قول می‌دهیم که حق کسی درباره پاداش‌ها ضایع نخواهد شد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها