گزیده عناوین روزنامه های صبح چهارشنبه

احمدی‌نژاد با خاتمی و ناطق دیدار می‌کند؟

گزیده عناوین روزنامه های صبح پنجشنبه

صبح بخیر آقای مطهری

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین صفحات اول خود مطالبی همچون دغدغه این روزهای کارمندان، عطش جوانان فوتبال برای قهرمانی آسیا، سخنگوی دولت اذعان کرد بنزین تولید داخل سرطان‌زا نیست، تشخیص روزانه ۲۷۴ مورد ابتلا به سرطان، صبح بخیر آقای مطهری و... را منتشر کردند.
کد خبر: ۷۲۵۹۳۷
صبح بخیر آقای مطهری

سیاست روز: صبح بخیر آقای مطهری!

نماینده‌ای که زمانی در فهرست اصولگرایان حاضر بود و مدام بر پیروی از اصول تکیه داشت، از چند سال پیش مسیر خود را تغییر داده و راهی می‌رود که معلوم نیست به کجا ختم می‌شود.
فردی که درست پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری در اولین برنامه‌های دیروز، امروز، فردای رسانه ملی حاضر می‌شد و لب به انتقاد از اهالی فتنه می‌گشود، چند وقتی می‌شود که تصمیم گرفته، در مقام وکیل مدافع افرادی ظاهر شود که به تعبیر مقام معظم رهبری، انقلاب را به لبه پرتگاه بردند.

جالب‌تر آنکه این تغییر موضع در نهایت امر و به صورت گام به گام در حال رخ دادن است. ابتدا وارد کردن نام رئیس‌جمهور قانونی به فهرست فتنه‌گران گام نخست بود و تاکید بر محاکمه هم‌زمان هر سه‌تن را مطرح می‌ساخت، اما پس از آن پا را فراتر گذاشته به سایر قوا و مسئولان نیز برچسب‌های متفاوتی زد. نکته جالب‌تر اینکه او این‌بار هم رئیس‌جمهور کشورمان را هدف انتقادات خود قرار داده و حسن روحانی را تهدید به طرح سوال در صحن علنی مجلس می‌کند.

زیر سوال بردن شورای عالی امنیت ملی

او پس از نطق‌های آتشین! خود در مجلس، مصاحبه‌های رنگارنگ و اظهارات شاذ که تشویق و «کف زدن» رسانه‌ها و شخصیت‌های معاند نظام را به همراه داشت، حالا نیز تصمیم گرفته راه خود را با سرعت بیشتری ادامه دهد.

او با پیش‌رو کشیدن قانون اساسی، تصمیمات شورای عالی امنیت ملی را زیر سوال می‌برد و حکم این شورا مبنی بر حصر خانگی سران فتنه را غیرقانونی جلوه می‌دهد. جالب آنکه با استفاده از واژه «ممکن است» خود نیز به این امر اعتراف می‌کند که از میزان حکم شورای عالی امنیت ملی برای مجرمان سال ۸۸ اطلاع دقیقی ندارد. اما جالب‌تر آنکه ایشان این حکم را با حبس ابد بدون محاکمه تشبیه می‌کند.

انگشت اتهام به جمهوری اسلامی

«اصولا این یک سنت غلط در جمهوری اسلامی بوده است که منتقدان خوش‌سابقه در انقلاب را که احیاناً اتهامی متوجه آنها بوده است، به جای رسیدگی به اتهامشان در حصر قرار داده‌ایم بدون آنکه ضرورتی داشته باشد.»

آقای نماینده مجلس با این جملات، به نوعی انگشت اتهام را از شورای عالی امنیت ملی و قوه قضائیه برداشته و تحت عنوان یک سنت غلط، آن‌را اشکال نظام جمهوری اسلامی می‌داند. او فتنه‌گران سال ۸۸ را منتقدان خوش‌سابقه‌ای معرفی می‌کند که «احیانا» اتهامی! متوجه آنها بوده است. در واقع با یادآوری سابقه سال‌های قبل آنها توجیهی می‌تراشد تا برای آنان مصونیتی ایجاد کند. عجیب‌تر آنکه جرم آنها را تبدیل به اتهام و پس از آن با واژه «احیانا» اصل قضیه را زیر سوال می‌برد. اما ایشان در نگاه به عملکرد و گفتار آقایان کروبی و موسوی چه نگاهی دارد؟ آقای مطهری معتقد است: «گویی انتقاد و اعتراض را به معنی خروج از نظام تلقی کرده‌ایم»

در واقع جرم بزرگ افراد محصور را تنها به یک انتقاد و اعتراض تقلیل می‌دهد و طبیعتا آن‌را خلاف سیره امیرالمومنین(ع) می‌داند. این نماینده مجلس با به میان آوردن پای خوارج به این ماجرا معتقد است امام علی(ع) «تا زمانی که خوارج دست به سلاح نبردند آنها را از حقوق اجتماعی‌شان محروم نکرد» اما سوال اینجاست، معنای این سخن تنها آن است که مثلا آقایان موسوی و کروبی باید دست به سلاح می‌بردند تا نشان دهند که بر علیه نظام جمهوری اسلامی قصد غلبه دارند؟ بیانیه‌ها، تهییج مردم و توهین به ارکان نظام، هیچ‌کدام نشانی از شوریدن نداشت؟

تشکیک در سیره امام خمینی

«برخی این‌گونه رفتارها را به سیره امام خمینی مستند می‌کنند، غافل از این که تعمیم برخی تصمیمات اوایل پیروزی انقلاب و دوره جنگ به امروز - قطع نظر از درستی یا نادرستی آنها - صواب نیست.»

آقای مطهری با نگارش این سطور تصمیمات امام در زمان جنگ را هم چندان درست نمی‌دانند و این را می‌شود از همین عبارت «قطع نظر از درستی یا نادرستی» آنها متوجه شد. آقای نماینده در چند سطر بالاتر نیز کنایه به بنیانگذار جمهوری اسلامی را روا می‌داند و با اشاره غیر‌مستقیم به ماجرا مرحوم منتظری، تصمیمات آن زمان را خلاف عمل امیرالمومنین می‌داند.

ظریف‌تر آنکه حتی تصمیمات حضرت امام (قطع نظر از درستی یا نادرستی آنها) را تنها برای زمان جنگ صواب می‌داند و در اندیشه‌ای ناصواب، زمان کنونی را «شرایط عادی» قلمداد می‌کند. حال آنکه تنها در تاکتیک جنگی دشمن تغییراتی ایجاد شده است. آنها جنگ رودر‌رو را تبدیل به جنگ نرمی کرده‌اند که ترکش‌های آن‌را به وضوح می‌توان دید. اما سوال اینجاست که فاجعه‌ای که برخی دوستان آقای مطهری رقم زدند به «حیات و ممات یک ملت» بسته نبود؟ خواندن چندباره سخنان نتانیاهو، اوباما و سران مستکبر غربی را به آقای نماینده پیشنهاد می‌کنیم، شاید توان یافتن میدان جنگ را پیدا کنند.

کمک گرفتن از اصل سی و هفتم

آقای مطهری در نامه سرگشاده خود به رئیس‌جمهور نوشته است: اصل سی و هفتم می‌گوید: «اصل، برائت است و هیچ‌کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود مگر این که جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد.» ممکن است کسانی بگویند «جرم آنها که موجب آشوب و درگیری شدند محرز است و اینجا اصل بر برائت نبوده و احتیاجی به اثبات جرم آنها در دادگاه صالح نیست.» این سخن پذیرفته نیست و علاوه بر این که خلاف قانون اساسی است که هر مجازاتی را ناشی از حکم دادگاه صالح می‌داند، اگر آن را به سایر موارد نیز سرایت بدهیم به نتایج ظالمانه‌ای می‌رسیم. مثلا فردی که در نزاع میان دو نفر میانجی شده و با زحمت چاقو را از دست ضارب گرفته و ضارب فرار کرده و او با چاقوی خونین در دست، در صحنه جرم باقی مانده و مردم و احیانا پلیس فقط همین صحنه را دیده‌اند، با این منطق چنین فردی محکوم به قصاص است و حق دفاع از خود را ندارد!

اما سوال اینجاست این تجاهل خودخواسته را چگونه می‌توان توجیه کرد؟ آیا افرادی نظیر آقایان موسوی و کروبی نقش میانجی در دعوا را داشته‌اند و به اشتباه چاقو در دست آنان است؟ آیا آنها آمده بودند تا از یک نزاع جلوگیری کنند؟ آیا می‌توان برای آنها حکم برائت صادر کرد؟ آقا نماینده بد نیست باز هم بیانیه‌های برخی‌ها را مرور کند و ببیند آنها برای میانجی‌گری هشت ماه کشور را به آشوب کشیدند یا قصدشان ضربه وارد کردن به پیکره نظام با همان چاقوی کذایی مورد اشاره بوده است؟ آقای مطهری صحنه‌های مربوط به آشوب‌های سال ۸۸ را ندیده است؟ نمی‌داند چاقو دست چه کسی یا کسانی بوده است یا ترجیح می‌دهد نبیند؟

هتک حرمت؟!!!

آقای نماینده با استناد به اصل سی و نهم قانون اساسی می‌نویسد: «هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده، به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است. این اصل در مورد کسی است که به حکم قانون زندانی شده باشد. در مورد کسی که به طور غیرقانونی ادامه حصر پیدا کرده است، به طریق اولی‌ هتک حرمت و حیثیت او ممنوع و موجب مجازات است. این در حالی است که در طول چند سال گذشته انواع اتهامات از اتصال به آمریکا و انگلیس و صهیونیسم گرفته تا ضدیت با امام حسین علیه‌السلام و امام خمینی از تریبون‌های مختلف به آنها زده شده بدون آنکه آنها امکان سخن گفتن و دفاع از خود داشته باشند.»

آقای مطهری در این بند از نامه خود ابتدا حکم شورای عالی امنیت ملی را غیرقانونی تلقی می‌کند و بعد هم با استفاده از واژه‌های «هتک حرمت و حیثیت» از دست‌اندرکاران فتنه ۸۸ چهره مظلوم به تصویر می‌کشد. درخصوص اتصال به امریکا، انگلیس و صهیونیسم، یا دست‌کم حمایت روسای این دولت‌ها کافی است باز هم اظهارات مداخله‌جویانه آنها را مرور کنید. در موضوع اتفاق ناگوار روز عاشورا هم کافی است بیانیه دوستانتان را بخوانید که در آن عده‌ای فرصت‌طلب را که حرمت عاشورا را نیز نگاه نداشتند، «مردمی خداجوی» معرفی کردند.

آقای مطهری همان بیانیه‌های کذایی، تریبون خوبی برای تبری جستن از دشمنان و محکوم کردن عمل عده‌ای فرصت‌طلب در توهین به امام حسین(ع) و امام خمینی بود. اما آنانی که امروز شما در نقش وکیل‌مدافعشان ظاهر شده‌اید، ترجیح دادند مثل برخی‌ها چشمشان ا به روی واقعیات ببندند.

نظر رهبری درخصوص بحران سال ۸۸ چه بود؟

آقای مطهری معتقد است «عده‌ای حیات سیاسی خود را در ادامه وضع موجود می‌دانند و در چنین مواردی که قانون دست آنها را باز گذاشته و راه قانونی هموار است، به جای عمل به تکلیف خود، از مقام رهبری مایه می‌گذارند، در حالی که در چنین مسائلی اساسا نیازی به ورود رهبر گرانقدر نیست، همچنان که اگر مدیریت بحران سال ۸۸ درست و با تدبیر عمل می‌کرد نیازی به ورود ایشان نبود. از ولایت فقیه فقط در مسائل بسیار حیاتی برای اسلام باید هزینه شود نه در چنین مسائلی.»

اما بد نیست ایشان به دیدار اخیرشان با مقام «معظم» رهبری هم اشاره می‌داشتند. دیداری که خود آقای مطهری پاسخ رهبری را چنین عنوان کرد: «من قبلا درباره بصیرت صحبت کرده‌ام و این که نباید راه شهدا و راه انقلاب را گم کنیم. جرم اینها بزرگ است و اگر امام‌(ره) بودند شدیدتر برخورد می‌کردند. اگر اینها محاکمه شوند حکمشان خیلی سنگین خواهد بود و قطعا شما راضی نخواهید بود. ما اکنون به اینها ملاطفت کرده‌ایم.»

آقای مطهری که اینقدر نگران هزینه‌کردِ اشتباه، از رهبر انقلاب است، کاش به این سوال هم پاسخ می‌داد که مقام معظم رهبری، چرا در دیدار اخیرشان با اعضای دولت باز هم بر رعایت خط قرمز فتنه تاکید داشتند؟ کافی است تا آقای مطهری در پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر انقلاب جست‌وجویی کنند تا پاسخ بسیاری از ابهامات خود را دریافت کنند. رهبر معظم انقلاب در همان نماز جمعه تاریخی به همین دوستان به ظاهر احیانا متهم! تذکر دادند که دست دشمنان را ببینید، اما نخواستند ببینند و با رفتار و گفتارشان برای سقوط نظام جمهوری اسلامی سنگ‌تمام گذاشتند.

فتنه شبیه به هولوکاست است!

آقای مطهری می‌نویسد: «قرائن نشان می‌دهد که به هر دلیلی اراده‌ای برای محاکمه متهمان فتنه ۸۸ و طبعا بازخوانی آن با حضور طرف‌های قضیه وجود ندارد و فتنه ۸۸ در ایران حکم هولوکاست در اروپا و آمریکا را پیدا کرده است که فقط یک سخن باید گفته شود و کسی حق تحلیل متفاوت و تحقیق درباره ریشه‌ها و عوامل گوناگون آن را ندارد.»

عجیب آنکه آقای مطهری که اینقدر ریزبینانه به مسائل می‌نگرند، فراموش کرده‌اند، بخشی از حامیان دیروز فتنه، امروز بر صندلی برخی مسئولیت‌های دولتی تکیه زده‌اند و حتی از اینکه از فتنه برائت نجوییده‌اند هم با افتخار یاد می‌کنند. اگر فتنه ۸۸ تنها یک قرائت داشت و شبیه به هولوکاست بود، قطعا افرادی مثل آقای مطهری این امکان را نمی‌یافتند تا با اظهارات خود و زیر سوال بردن برخی ارزش‌های انقلاب به همین راحتی سوژه رسانه‌های معاند را فراهم کنند.

پیشنهادتان را برای خودتان نگاه دارید

آقای مطهری در آخرین بند نامه خود به رئیس‌جمهور پیشنهاد می‌کند: «جناب‌عالی به عنوان رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی، در اجرای قانون اساسی به تنها راه باقی مانده یعنی آزادی سه محصور مورد نظر عمل نمایید. قانون اساسی برای اجرا کردن است نه یک سند ملی که صرفا در ویترین قرار گیرد.»

جالب آنکه آقای مطهری در ادامه تنزل خطای محصوران، ابتدا آنها را از مقام یک مجرم به جایگاه منتقد خوش‌سابقه، احیانا متهم، منتقد و معترض می‌رساند و در آخر حکم به آزادی آنها می‌دهد. گویی نه خانی آمده است و نه خانی رفته است. اصلا هم مهم نیست چه اتفاقاتی در سال ۸۸ رخ داده است. جالب آنکه وی به جای آقای روحانی، پا در کفش قانون فرو می‌برد و نظر سایر ارکان نظام را در برخورد با فتنه‌گران نادیده می‌گیرد. حال آنکه رئیس‌جمهور قطعا بیش از آقای مطهری به وظایف قانونی خود واقف است.

وحدت ملی را سال ۸۸ لازم نداشتیم؟

«عید غدیر نزدیک است و چه بهتر این کار در این ایام صورت گیرد و وحدت ملی ما که به شدت به آن نیازمندیم بیشتر و استوارتر گردد.»

آقای نماینده مانند برخی دیگر از چهره‌های سرشناس دیگر، به یکباره یادشان افتاده است که ما به وحدت ملی نیازمندیم. گویی انتخابات سال ۸۸ فتح به حساب نمی‌آمد و آنجا عده‌ای از مردم انتقام نگرفتند. حکایت برخی اظهار‌نظرها مصداق بارز یک بام و دو هواست.

ما در سال ۸۸ یک انتخابات بی‌نظیر را برگزار کردیم اما عده‌ای شیرینی آن پیروزی بزرگ ملت را در کامشان تلخ کردند و دل دشمنان ایران را شاد کردند. حالا هم که برخی پیشنهاد آزادی آنان برای افزایش وحدت ملی را مطرح می‌کنند. خسارت‌های ناشی از فتنه ۸۸ و تحریم‌های غربی‌ها پس از آن واقعه تلخ تاریخی را هم می‌توانیم نبینیم؟ می‌توانیم یک «فدای سرتان» بگوییم و از آنها تشکر کنیم که این همه آسیب مادی و معنوی را متوجه ملت و نظام کردند.

رئیس‌جمهور را از سوال نترسانید

آقای نماینده در آخر نامشان هم به نوعی رئیس‌جمهور را تهدید می‌کنند: «بدیهی است که اگر همچنان مسامحه نمایید این قضیه در قالب سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس پیگیری و البته برخی سؤالات فرهنگی نیز اضافه خواهد شد.»

سوال از رئیس‌جمهور ظاهرا چماق خوبی برای برخی شده تا هروقت خواستند حرف خود را بر کرسی بنشانند، از آن استفاده کنند. قطعا شخص آقای رئیس‌جمهور اسیر جوسازی عده‌ای نمی‌شود و پا را از چارچوب‌های قانونی فراتر نخواهد گذاشت و به وظیفه شرعی و قانونی‌اش عمل خواهد کرد. آقای مطهری بد نیست اظهارات رئیس‌جمهور درخصوص فتنه سال ۷۸ را با دقت بخوانند.

رئیس‌جمهور کشورمان به خوبی می‌داند که جرم افرادی که در سال ۸۸ نظام را به لبه پرتگاه بردند، بیش از آن است که با یک صلوات فرستادن بتوان از آنها گذشت. آقای روحانی قطعا مثل برخی نیست که چشم‌هایش را به روی واقعیات ببندد. رئیس‌جمهور آنچه در سال ۸۸ را دیده کتمان نمی‌کند و واقعیات را تحریف نمی‌کند.

اصلا بهتر است آقای مطهری، این تهدید خود را عملی کنند. خوب است رئیس‌جمهور را به مجلس بکشانند و طرح سوال کنند.

قطعا این‌بار هم مانند دفعه قبل که ایشان بر طرح سوال از رئیس‌جمهور سابق اصرار داشت، رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی چند روزی خوراک خوبی در اختیار خواهند داشت، اما آقای مطهری فراموش کرده است که نگاه اغلب همکاران وی در مجلس تفاوتی جدی با نقطه‌نظرات ایشان دارد. نمایندگان مجلس وزیر علوم دولت یازدهم را علی‌رغم میل باطنی و به خاطر همان خط قرمز پررنگ فتنه استیضاح کردند، و این‌بار هم در صورت طرح سوال از رئیس‌جمهور، پاسخ سوال‌کننده را به خوبی خواهند داد.

شاید طرح سوال از رئیس‌جمهور باعث شود تا آقای روحانی باز هم بر اعتقادات خود پافشاری کند و عده‌ای را از توهم همراهی با فتنه‌گران دربیاورد.

درپایان باید این جملات را پیش‌روی آقای نماینده قرار داد: «آقای مطهری به شما خیر‌مقدم می‌گوییم که از ...‌ها فاصله گرفته و به ما نزدیک شده‌اید، بخواهید یا نخواهید چنین شده است، آن را پاس می‌داریم و برای شما کف می‌زنیم.» این جملات برای آقای مطهری آشنا نیست؟ صبح بخیر آقای مطهری!

جام جم

- دغدغه این روزهای کارمندان
- دیدار سه‌جانبه هسته‌ای؛ هفته آینده در وین
- گردشگران در جستجوی هتل 5 ستاره
- عطش جوانان فوتبال برای قهرمانی آسیا

کیهان

- سخنگوی دولت اذعان کرد بنزین تولید داخل سرطان‌زا نیست
- تظاهرات ضد دولتی در 30 شهر ترکیه
- توان هسته‌ای ایران نابودشدنی نیست
- ایران در شرایط تحریم هم مشکلات خود را حل می‌کند

رسالت

- اعلام حکومت نظامی در 6 شهر ترکیه
- فعالان اصولگرا: آماده ائتلاف گفتمانی و وحدت راهبردی هستیم
- ایران قابل حذف شدن از معادلات جهانی نیست
- 6500 زندانی در کشور منتظر کمک ستاد دیه برای آزادی هستند

سیاست روز

- معاون، پاسخ معاون را داد
- صبح بخیر آقای مطهری!
- افتادن اردوغان در چاهی که برای دیگران کنده بود
- «پوست خربزه سینمایی» زیر پای وزیر ارشاد

آفرینش

- جزئیات پرداخت هزینه و انتخاب دانشگاه محل تحصیل رشته‌های نیمه متمرکز کنکور 93
- هم‌فکری و هم‌نظری دولت و مجلس در حل مشکلات اقتصادی کشور
- امکان ثبت‌نام پذیرفته شدگان نیمسال دوم ارشد و دکتری در نیمسال اول
- شرایط بیمه ایرانیان شاغل و غیر شاغل خارج از کشور

مردم سالاری

- دیـدار سـه‌جانبه در ویـن
- سخنگوی دولت:دولت نسبت به مساله حصر بی‌تفاوت نیست
- مرضیه افخم در نشست خبری:سفر ظریف به عربستان در دستور کار است
- رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران در لندن

خراسان

- ۱۶ کشته و اعلام حکومت نظامی در پنج استان ترکیه
- تشخیص روزانه ۲۷۴ مورد ابتلا به سرطان
- موشک های فجر ۵ در غزه می‌ماند
- تجمع اعتراض به جنایات داعش علیه کردهای کوبانی

جمهوری اسلامی

- گسترش اعتراضات مردم ترکیه به حمایت اردوغان از داعش
- یورش رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی
- سخنگوی دولت: کاهش حقوق بازنشستگان هیچگاه اتفاق نخواهد افتاد
- تلفات سنگین تروریستها در کوبانی در پی مقاومت‌های سرسختانه مردم در برابر داعش

آرمان

- خاتمی : دیروز گذشت فردا آغازی دیگر است
- مذاکرات ایران-آمریکا با میدان‌داری اشتون
- مدیران نفتی در پرونده بابک زنجانی
- طرح مجلس برای تفحص از زندان‌ها

شرق

- دولت بی‌تفاوت نیست
- رونمایی از خودروها و تجهیزات «نوپو»
- چهارشنبه دیدار ظریف «اشتون» و «کری»
- تقدیر از میهمان‌نوازی ایرانیان گلایه از رانندگان و زباله‌ها

دنیای اقتصاد

- سه سرعت گیر تجارت با خارج
- مرد مرموز کجاست؟
- زمزمه تشکیل دولت‌های‌‌محلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها