برف، بزرگ ترین یخچال طبیعی ایران را ترمیم کرد

بارش زودهنگام برف پاییزی در ارتفاعات علم کوه شهرستان کلاردشت و آغاز یخبندان در ارتفاعات، شکاف های ایجاد شده در بزرگ ترین یخچال های طبیعی ایران را مسدود کرد.
کد خبر: ۷۲۴۳۰۳
برف، بزرگ ترین یخچال طبیعی ایران را ترمیم کرد

گرمای بی سابقه تابستان امسال، شکاف های بزرگی در توده های عظیم یخی علم کوه ایجاد بوجود آورد که کوهنوردان را شگفت زده و دامنه نشینان این کوه را نگران وقوع سیل کرد.

هرچند ادامه این روند و ریزش باران، احتمال وقوع سیل در منطقه را افزایش می داد ولی اکنون بارش برف پاییزی نخستین قدم را برای ترمیم بزرگ ترین یخچال طبیعی ایران برداشته است.

اگر میزان بارش برف امسال به حدی باشد که تمامی جداره های ایجاد شده در کوه یخی را با ضخامت و فشردگی لازم ترمیم کند می توان نسبت به در امان ماندن ساکنان کوهپایه های علم کوه از خطر وقوع سیل امیدوار بود.

شهرستان کلاردشت که همچنان زخم سیل سال 90 را بر تن دارد، دیگر تحمل سیل دیگر و خسارات بیشتر را ندارد.

سیل تیر ماه سال 90 در کلاردشت خسارات بسیاری به این شهرستان گردشگرپذیر وارد کرد که آثار آن هنوز باقی است و به گفته محمد معصومی فرماندار کلاردشت برای رفع خسارات آن به حدود 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

با توجه به وضعیت شکاف های شدیدی که در یخچال های علم کوه ایجاد شده و نیز ساخته نشدن دیواره های حایل رودخانه سردآبرود به دلیل تامین نشدن اعتبار لازم، کلاردشت در برابر وقوع سیل احتمالی، آسیب پذیر شده است.

علی فرضی، رییس هیات کوهنوردی کلاردشت در این باره گفته بود: با توجه به مشاهدات کوهنوردان صعود کننده به این ارتفاعات، وضعیت شکاف یخچال ها بحرانی است که در بازدیدهای صورت گرفته این وضعیت تایید شده است.

علم کوه با چهار هزار و 850 متر ارتفاع در شهرستان کوهستانی کلاردشت واقع است و به عنوان دومین قله بلند کشور به عنوان میراث طبیعی به ثبت رسیده است.

منطقه کلاردشت دارای 50 قله بالای چهار هزار متر ارتفاع است که توده های یخی موجود در آنها، بزرگ ترین یخچال طبیعی در کشور محسوب می شود.

بزرگ ترین یخچال طبیعی کشور نیز در ارتفاعات علم کوه واقع شده و سالانه بیش از 10 هزار نفر از کوهنوردان داخلی و کشورهای مختلف جهان بویژه کشورهای اروپا با حضور در این منطقه به علم کوه صعود می کنند.(ایرنا)

newsQrCode
برچسب ها: علم کوه کلاردشت
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها