رییس جمهوری در تشریح سفر به نیویورک و استراخان

روحانی: دیدار ما و کامرون به درخواست انگلیس بود

رییس جمهوری با اشاره به ملاقات های انجام شده در حاشیه شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت:دیدار ما و دیویدکامرون نخست وزیر انگلیس به درخواست لندن بوده و ایشان در نطقش در اجلاس جمله ای بیان کرد که نادرست بود.
کد خبر: ۷۲۲۸۸۱
روحانی: دیدار ما و کامرون به درخواست انگلیس بود

به گزارش ایرنا٬ حجت الاسلام والمسلمین روحانی که به منظور شرکت در شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و چهارمین نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر به نیویورک و استراخان سفر کرده بود، دوشنبه شب به تهران بازگشت.

وی در بدو ورود به تهران در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران این سخنان را بیان کرد.

روحانی با تشریح دستاوردهای سفر و دیدارها در نیویورک و استراخان گفت: اجلاس مجمع عمومی امسال اهمیت ویژه ای داشت به خاطر مسائل متعدد و اساسا شرایطی که در موضوع بروز تروریسم در دنیا به وجود آمده بود.

وی تصریح کرد: برنامه ای که در این سفر داشتیم ابتدا یک جلسه سخنرانی در مجمع عمومی انجام شد که مواضع ایران برای نمایندگان کشورهای مختلف تشریح و همزمان نیز یک جلسه آب و هوا در سطح سران برگزار شد که در آن جلسه هم راجع به موضوع آب و هوا و اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران در یکسال گذشته انجام داده و در آینده مد نظر دارد توضیح داده شد.

رییس جمهوری افزود:در کنار اجلاس مجمع عمومی ملاقات های متعددی با سران کشورهای مختلف راجع به مسائل منطقه ای و بین المللی برگزار شد؛ در این راستا با رییس جمهوری فرانسه٬ نخست وزیر انگلیس٬ رییس جمهور سوییس و رییس جمهوری اسلوونی و در آسیا با نخست وزیر ژاپن ملاقات داشتیم و در کشورهای منطقه نیز با نخست وزیر و رییس جمهور عراق دیدار و گفت وگو کردیم.

همچنین با رییس جمهوری جدید ترکیه آقای اردوغان و نخست وزیر لبنان و در آمریکای لاتین با رییس جمهور ونزوئلا و بولیوی ملاقات داشتیم و علاوه بر این با دبیر کل سازمان ملل و دبیر شورای اروپا دیدار و گفت وگو کردیم.

روحانی ادامه داد: در همه ملاقات ها مواضع جمهوری اسلامی تبیین می شد که دو نکته در این ملاقات ها خیلی مهم بود؛ اولا امسال تفاوتش با پارسال در زمینه موضوع هسته ای یک اراده جدی تری مشاهده می شد که گویی همه مصمم هستند که برای برنامه هسته ای ایران راه حلی درست و مصالحه جویانه ای پیدا کنند.

وی اظهار کرد: فکر می کنم مصالحه به نفع مردم و به نفع همه است؛ این نکته بسیار مهمی بود و همزمان در نیویورک مذاکرات با 1+5 انجام می شد.

رییس جمهوری گفت:مذاکرات گرچه باسرعتی که ما دلمان می خواهد نبود اما حرکت داشت و حرکت کند بود و ما امیدواریم بتوانیم به راه حلی که منافع ملی ما را تامین می کندو به طور طبیعی به نفع همه ما است موضوع هسته ای ایران حل شود.

دیدار کامرون

روحانی در مورد دیدار نخست وزیر انگلیس گفت: نخست وزیر انگلیس درخواست ملاقات کرده بود و ما هم پذیرفتیم و با وی دیدار و عمدتا راجع به سه موضوع بحث کردیم؛ بحث هسته ای که بحث خوبی بود و طبق معمول اختلافاتی وجود داشت؛ موضوع خشونت و مسئله منطقه و بی ثباتی منطقه بحث مفصلی انجام شد که ما تذکر دادیم که چه شیوه هایی غرب در پیش گرفته که باید تصحیح کند.

وی ادامه داد : در این دیدار راجع به روابط دو جانبه نیز گفت وگو شد که به طور طبیعی آنها امری عادی در روابط دو جانبه بودند و ما نیز به طور طبیعی مسیرمان تعامل است.

رییس جمهوری گفت: این ملاقات خوبی بود و مسائل خوبی مطرح شد؛ به طور طبیعی در این ملاقات ها برخی اختلاف نظرها وجود دارد. این که بعدا ایشان در نطقش جمله ای گفت که به نظر من این جمله نادرست بود و وزارت خارجه ما نیز همان موقع واکنش نشان داد.

روحانی گفت : اما من می خواهم به یک نکته اشاره کنم اولا این که همه ما باید بدانیم این قرن٬ قرن بیست و یکم است و هر کسی بخواهد در فضای قرن نوزدهم فکر کند ضرر خواهد کرد و ضررش شامل حال خودش می شود٬ ما باید فضای امروز را در نظر بگیریم.

روحانی گفت: نکته دوم این است که مردم ایران فرصت جدیدی را برای جهان به وجود آورده و تصمیم گرفتند به تعامل سازنده با دنیا رای دهند و هرکسی از این فضا به درستی استفاده کند به نفع آن است و اگر کسی از این فرصت استفاده نکند ضرر خواهد کرد.

وی در ادامه به نشست هایی که در حاشیه اجلاس نشست مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد اشاره کرد و گفت: در حاشیه این نشست جلسه ای با سیاسیون آمریکا٬ جلسه ای با مدیران رسانه ها٬ اقتصادیون٬ شرکت های سرمایه گذاری٬ اساتید و دانشجویان ایرانی داشتیم.

رییس جمهوری یادآور شد: در حاشیه این نشست ها همچنین جلسه ای با اساتید ایرانی دانشگاه ها و اقتصادیون ایرانی داشتیم که همه اینها جلسات خوبی بود.

سفر استراخان

روحانی همچنین به سفر خود به استراخان اشاره کرد و گفت: آستراخان٬ چهارمین اجلاس سران کشورهای ساحلی بود که امروز در این اجلاس چهار توافق به امضاء رسید که مهمترین توافق ها بین کشورهای ساحلی راجع به بحث مقدار حاکمیتی دریای خزر و قسمت هایی که ما می توانیم از آن استفاده کنیم و مدت ها در این زمینه بحث بود پیشنهاد ایران به تصویب رسید.

وی ادامه داد: در جمع سران کشورهای ساحلی فضای خوبی بود؛ دریای خزر بسیار مهم است و ما هنوز از این دریای بسته به خوبی استفاده نکردیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: میلیون ها انسان در کنار این سواحل این دریا زندگی می کنند و از نعمت این دریا منتفع می شوند٬حمل و نقل دریایی٬ تجارت٬ انرژی و توریسم بسیار اهمیت دارد؛ علاوه بر آن مسئله راه آهن هایی که از ایران به کشورهایی که در ساحل این دریا هستند (ایران- ترکمنستان- قزاقستان) افتتاح و در آینده به آذربایجان متصل خواهد شد.

روحانی تصریح کرد:در حاشیه این نشست مباحث بسیار خوبی مورد توجه قرار گرفت و مسائل دوجانبه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در این راستا ملاقاتی با رییس جمهور ی آذربایجان و توافقاتی بین دو کشور انجام شد و همچنین ملاقاتی با رییس جمهور روسیه داشتیم در یکسال گذشته این چهارمین ملاقات دوجانبه با رییس جمهوری روسیه بود.

روحانی افزود: روابط دو کشور بسیار پیشرفت کرده و ما در مسیر نقطه عطفی برای رسیدن به اهداف دو ملت هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
فرید
Canada
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
۰
۰
روحانی باید در برابر دشمنان از موضع ضعف برخورد نكنه. بهترین سیاست همون سیاست احمدی نژاده. هاشمی با مشاوره های غلط باعث سقوط دولتها میشه امیدواریم ایشون به مشاوره رهبری توجه كند.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
۰
۰
اقای روحانی چراصریح جواب اهانت این روباه مكار وحیله گر را نمیدهیدتا كی مسامحه ولبخند هرچه بیشترخندیدیداهانت هابیشترشدبا این سیاست به كجارسیدید.احمدی نژادكجایی
رامتین
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
۰
۰
خب مشخصه كه این دامیه كه از قبل دولت انگلیس برای آقای روحانی تهیه دیده بوده ولی ای كاش رئیس جمهور عزیز ما عجله نمی كرد و تو این دام نمی افتاد. یادمون نرفته پارسال هم با مكالمه تلفنی كه با رئیس جمهور آمریكا داشت، دنیا به این نتیجه رسید كه ایران هم به علامت تسلیم دستاشو بالا برد و هرچی تو این چند سال رسیده بودیم همه پنبه شد و بعد از اون بود كه در مذاكرات با كشورهای غربی نتونستیم از موضع بالا و برتر صحبت بكنیم.

نیازمندی ها